Citat:
Diskutera: Säger rektorn det alla ser och alla vet, men ingen vågar prata om?
Eller har han tappat det helt? Är det naturligt och normalt att vart 10:e barn i högstadiet har en neuropsykiatrisk diagnos och slentrianmässigt medicineras med narkotikaklassade läkemedel?
Eller har han tappat det helt? Är det naturligt och normalt att vart 10:e barn i högstadiet har en neuropsykiatrisk diagnos och slentrianmässigt medicineras med narkotikaklassade läkemedel?
Det ligger väl något i vad rektorn säger, men jag tycker han ska ta och lugna ner sig lite, när han går så långt som att säga att barn på hans skola är feldiagnosticerade. Vilka barn då? Kan han peka ut några elever? Och han är som sagt inte läkare eller psykolog, utan rektor.
Som rektor riskerar han också att tala i egen sak lite. Att så många ungar får en diagnos, leder till att en massa elever får anpassad studiegång, vilket är dåligt för skolresultaten.
Min uppfattning är att problemet inte nödvändigtvis är att man ser ADHD överallt där det inte finns, utan att man intresserar sig så mycket för människors (inklusive barns) brister. Vi måste våga fråga oss om det verkligen alltid är till gagn för personer med neuropsykiatriska tillstånd, att få en diagnos. Det är ett evigt tjat om att "bitarna faller på plats" och att man får "rätt hjälp", men man pratar inte lika mycket om det livslånga utanförskap man skapar när man fokuserar helt och hållet på barnets tillkortakommanden, och skickar barnet till CP-gymnasium, aktivitetsersättning och förtidspension.
Jag tycker tyvärr inte att killarna som idag får asperger/autism-diagnos verkar bli särskilt hjälpta av det. De sjunker bara ner i djupare hopplöshet, och fastnar i någon sorts rättshaveristiskt läge, eftersom de ständigt får höra att de inte ska anpassa sig till världen, utan att världen ska anpassa sig till dem.
De blir lätta offer för incel-kulturen, och fastnar i nihilism, bitterhet och kvinnohat.