2025-03-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Och vad är det som är så jobbigt?
Att putsa bort alla fingeravtrycken?
Du vet tydligen inte vilka funktioner nya bilar har - som styrs av den lilla elektronikburken på rutan nära den invändiga backspegeln!
Citera
2025-03-22, 15:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Idag handlar det om så mycket mer än ett rutbyte, vid just ett rutbyte.
Något som Ryds, Carglass etc. inte klarar av.
Rutbyten på bilar från ett par år tillbaka och framåt skall göras av märkesverkstaden.
Punkt.

Säg något som Ryds eller carglas inte skulle klara av vid ett rut byte? Det finns mycket annat tekniskt runt ett rutbyte som dom klarar av utan problem. Så vad har du specifikt som dom inte klarar av? Eller slänger du bara ur dig saker som du inte vet ett skit om?
Citera
2025-03-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är ju ett alternativ, och borde ju vara säkrast, men det finns självklart mycket bra oberoende glasfirmor också.

Den CarGlass som är närmast där jag bor har skött sig ypperligt när jag bytt rutor där genom åren, men så är det ju en gammal anrik glasmästarfirma som funnits i en massa år innan CarGlass var påtänkt.

Å andra sidan så blev jag inte själv nöjd när jag för ett gäng år sedan skulle byta vindruta på min BMW E38 7-serie.
Dessa är notoriskt kinkiga på att är en kvalitetsruta och monterad exakt enligt BMWs specifikationer, att par sidor lång… annars är det stor risk för störande vindbrus i fart. T ex ska det mätas exakt låga för spalt mot taket, samt höjd i relation till taket.

Första gången jag bytte vindruta så visade det sig att den var bytt nån gång före min ägo, och den firman hade satt dit nån billig piratlist i överkant mot taket. Den var bara i mjukt gummi och hade inga ”läppar” för tätning ner i ”diket” mellan ruta och tak. Originallisten har en aluminiumkärna och 5 ”läppar” som ska täta, och kostade vansinniga 180kr då, så fan vet varför i helvete nån väljer att palta dit en medioker ”lakrisrem” till list….

Dags för ny ruta igen pga stenskott.
Hade fått tips om att BMW Sthlm lämnade sina bilar till en glasmästare i huset, så de borde väl vara OK då. Bokade tid och körde dit. Men de verkade inte så jäkla intresserade och hade inte gjort ett korrekt jobb, så de fick göra om det, och inte ens då hade de följt BMWs specar för montering. Så att de testkört och inte hört brus, men det var det första jag reagerade på från ca 70 och uppåt. Fick lösa det med en liten svart tejpning i övre hörnen, TYST….
Min fru inbillar sig att hon får ett högre vind-/brusljud efter bytet av vindrutan på sin Honda CR-V.
Hon kanske har rätt?
Jag märker ingen skillnad då jag åker med henne.
Citera
2025-03-22, 15:44
Medlem
godboys avatar
På min förra bil fick jag byta ruta tre gånger under de sex år jag hade den. Körde mycket på ganska skruttiga vägar då. Jag bytte alltid på märkesverkstaden. En stor Toyotahandlare. De gjorde jobbet själva och jag har aldrig haft något att anmärka på när det gäller dem. Kostar mig samma att lämna in där som att åka till Ryds eller Carglass så jag väljer att gå den vägen. Den bil jag nu haft i två år, också en Toyota har jag inte behövt byta ruta eller fixa några stenskott på ännu. Men blir det aktuellt så blir det hos Toyota igen då jag tycker det alltid fungerar bra där.

Har lämnat in jobbilar på Ryds och det har heller inte varit några konstigheter. Så som flera i tråden är inne på så spelar det nog ingen roll vart man bytet utan snarare på hur företagskulturen är. Som sagts så finns både seriösa och icke seriösa ICA handlare.
Citera
2025-03-22, 19:14
Medlem
Perfect10s avatar
Carglass har rutor som är märkesoriginal till dessutom exakt samma pris vilket Ryds inte erbjuder. Så det avgör allt för mig.

Bara för att ersättningsrutan är tillverkad av Saint Gobain eller Pilkington betyder inte att den är identiskt med original. Har retat mig mycket på att toningen i rutan blir annorlunda eller att den svarat keramiska kanten ser annorlunda ut.
Sedan verkar ersättningsrutor vara mjukare än originalen vilket ger en blästrad känsla ganska snabbt. Med original upplever jag inte detta på samma sätt, rutan är verkligen fräsch längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vindbrus...

Har också haft problem med vindbrus efter byte på BMW. Verkar ganska vanligt om glasverkstaden inte är van med vissa bilar (eller bara är slarviga i största allmänhet).
Citera
2025-04-07, 18:50
Medlem
Bustamantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
På min förra bil fick jag byta ruta tre gånger under de sex år jag hade den. Körde mycket på ganska skruttiga vägar då. Jag bytte alltid på märkesverkstaden. En stor Toyotahandlare. De gjorde jobbet själva och jag har aldrig haft något att anmärka på när det gäller dem. Kostar mig samma att lämna in där som att åka till Ryds eller Carglass så jag väljer att gå den vägen. Den bil jag nu haft i två år, också en Toyota har jag inte behövt byta ruta eller fixa några stenskott på ännu. Men blir det aktuellt så blir det hos Toyota igen då jag tycker det alltid fungerar bra där.

Har lämnat in jobbilar på Ryds och det har heller inte varit några konstigheter. Så som flera i tråden är inne på så spelar det nog ingen roll vart man bytet utan snarare på hur företagskulturen är. Som sagts så finns både seriösa och icke seriösa ICA handlare.
Den erfarenhet jag har är att Carglass sätter i skitglas, rutan sprack när jag satte på värmeslingan för torkarna och inom 2 dagar så drog sprickan över hela rutan.
Lämnade in bilen till en stor Toyotaverkstad som satte in originalglas och bytte alla lister och plastdetaljer runt rutan till skillnad mot Carglass som återanvände alla gamla plastdetaljer vilket såg för taskigt ut.
Citera
2025-08-31, 12:03
Avstängd
Har läst igenom tråden men trots det vet jag inte var jag ska lämna bilen - volvo xc 60. Det lutar lite åt volvo.
Citera
2025-08-31, 12:58
Medlem
svampdamps avatar
Har inte försäkringsbolaget något att säga till om?
Citera
2025-08-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Har läst igenom tråden men trots det vet jag inte var jag ska lämna bilen - volvo xc 60. Det lutar lite åt volvo.

Det är mycket vanligt att märkesverkstäder själva lämnar glasjobb till en bilglasfirma i sin närhet
Citera
2025-08-31, 13:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Jag hade kollat upp var den glasfirman som är bekvämast att anlita ligger, kollat recensioner och valt den om de inte är helt kass. Vilket de säkert inte är, de har ju ett rykte att tänka på och att byta en ruta är inte raketforskning. De klarar av hjälpsystemen som sitter i rutan.
Vill du göra det enkelt för dig så kan du lämna på Volvo, men som ovanstående säger så kommer de troligtvis att lämna iväg till Ryds eller Carglass ändå.
Jag antar att du har försäkring som täcker glasskada och då spelar det ju inte heller nån roll prismässigt vart du går.
Citera
2025-08-31, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Har inte försäkringsbolaget något att säga till om?
Jag har av okunnighet bara trafikförsäkring.
Citera
2025-08-31, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag hade kollat upp var den glasfirman som är bekvämast att anlita ligger, kollat recensioner och valt den om de inte är helt kass. Vilket de säkert inte är, de har ju ett rykte att tänka på och att byta en ruta är inte raketforskning. De klarar av hjälpsystemen som sitter i rutan.
Vill du göra det enkelt för dig så kan du lämna på Volvo, men som ovanstående säger så kommer de troligtvis att lämna iväg till Ryds eller Carglass ändå.
Jag antar att du har försäkring som täcker glasskada och då spelar det ju inte heller nån roll prismässigt vart du går.
Bara trafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in