Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-13, 00:22
  #25
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Idag handlar det om så mycket mer än ett rutbyte, vid just ett rutbyte.
Något som Ryds, Carglass etc. inte klarar av.
Rutbyten på bilar från ett par år tillbaka och framåt skall göras av märkesverkstaden.
Punkt.

Ja, det är säkert så nu för tiden. På 90-talet då jag jobbade på märkesverkstad lämnade kunder in för rutbyte och vi körde dem bara runt hörnet där glasmästaren höll till.
Det finns inte det tillvägagångssättet kvar i dag då?
En som byter rutor hela dagarna borde ju ha mest rutin.

Lagdade ett stenskott senast på Ryds. Kostnad noll ( de har nån dela med förs.bolaget). Tog 10 minuter och ej koppa kaffe. Dock förstår jag att dessa företag måste ha företagskunder som byter rutor ofta för där hag var var det stora fina ljusa arbetsytor. Ett helt loft med kontor och vi har väl alla ett hum om vad det kostar med sju anställda på årsbasis,
Citera
2018-07-13, 00:29
  #26
Medlem
novolettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Ja, det är säkert så nu för tiden. På 90-talet då jag jobbade på märkesverkstad lämnade kunder in för rutbyte och vi körde dem bara runt hörnet där glasmästaren höll till.
Det finns inte det tillvägagångssättet kvar i dag då?
En som byter rutor hela dagarna borde ju ha mest rutin.

Lagdade ett stenskott senast på Ryds. Kostnad noll ( de har nån dela med förs.bolaget). Tog 10 minuter och ej koppa kaffe. Dock förstår jag att dessa företag måste ha företagskunder som byter rutor ofta för där hag var var det stora fina ljusa arbetsytor. Ett helt loft med kontor och vi har väl alla ett hum om vad det kostar med sju anställda på årsbasis,
Du citerade och svarade på ett gammalt inlägg efter att jag lyfte tråden.

För att förtydliga min fråga.
Skiljer sig Pilkington sig mot originalglaset? Utseendemässigt, kvalitet, färg?
Citera
2018-07-13, 00:46
  #27
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Du citerade och svarade på ett gammalt inlägg efter att jag lyfte tråden.

För att förtydliga min fråga.
Skiljer sig Pilkington sig mot originalglaset? Utseendemässigt, kvalitet, färg?

Sorry, sånt händer. Det finns väl bilar med Pilkington, hade inte du det original?
Siktmässigt när man sitter och kör så märker man ju att de rutor vi får är av god kvalitet.
Skulle nån tillverkare börja göra fusk med de rutor som ska levereras till fabrik så byter man nog tillverkare rätt kvickt.

Bekanta lämnar lite kors och tvärs och får rutor av de båda slag kan tänkas. Ta reda på om Pilkington redan kanske försörjer bilföretagen med rutor eller vilken glasfirma som gör det som standard.
Citera
2018-07-13, 00:51
  #28
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Tror gissar och svär i kyrkan men fick jag välja mon no-name skulle jag alla dagar i veckan föredraget Pilkington för man vet vad man betalar för detta. Intressant detta ju. Få sätta mig hos nån glasshamn efter att fått ett mänskligt stenskott.


edit; fel bokstav

Nu handlade ju tråden om Ryds eller Carglass

Man kan ju kontakta Pilkingon på:
https://www.pilkington.com/sv-se/se/automotive

Kontakta oss:

Citat:
Kontakta oss
Vi har en gemensam växel för alla våra svenska anläggningar.

Telefonnummer: 035-15 30 00

För att hitta personligt kontaktuppgifter och direktnummer, sök i kolumnen till vänster.
__________________
Senast redigerad av Ha4kioskvaltareJ 2018-07-13 kl. 01:01.
Citera
2018-07-15, 18:20
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Du citerade och svarade på ett gammalt inlägg efter att jag lyfte tråden.

För att förtydliga min fråga.
Skiljer sig Pilkington sig mot originalglaset? Utseendemässigt, kvalitet, färg?

Kikar man på rutan så framgår det var den är tillverkad, vilken typ av ruta det är, av vilket lands myndigheter den är godkänd samt tillverkarens produktkod.

Tillverkare framgår av siffrorna efter DOT.
Citera
2018-07-15, 19:45
  #30
Medlem
PlutoJs avatar
Glasrutorna som monteras i fabriken när bilen byggdes var antingen Saint-Gobain Sekurit eller Pilkington. Det varierar mellan olika biltillverkare, men Volvo har oftast använt Saint-Gobain Sekurit.

Vilket fabrikat du får på rutan vid ett byte är egalt, de håller samma kvalitet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback