Citat:
Ursprungligen postat av
fsker
Man kan använda norska Vipps istället. Går att lägga till svenskt nummer och bank där nu.
Hehe appmarknaden är global och om en norsk produkt fungerar bättre än motsvarande svenska så tar jag den direkt. Det här blir antagligen året när swish för första gången sjunker i antalet användare. Gigantiska appar har dött på 2-3 år i historien.
Detta motsägs dock av att jag inte tror det är swish i sig som vill ha gränsen, det är den enskilda banken Swedbank. De kommer omedelbart att stoppa vipps på belopp större än swish och därmed skydda sin egen produkt som de är med och äger.
Med en GLOBAL bankmarknad, som kommer ganska snart via något som swish, kan vi naturligtvis ganska enkelt lämna våra svenska skräpbanker om vi anser att de övervakar oss för mycket och ta t.ex en norsk bank.
ECB håller på med en digital Euro och när den kommer 2028 försvinner swish-apparna i alla euro-länder. Då har ju själva valutan samma enkla överföringsmekanism som swish fast helt utan beloppsgräns och med enbart ECB som övervakare.
Om man tänker ett litet steg vidare så om digital-Euro-ansvariga plötsligt får för sig att det känns osäkert med att man ger någon mer än 300 digital-Euro och inför en gräns så kan jag sitta där med mina 100Mkr på banken och inte längre göra något med dem och man måste flytta från EU.