Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-31, 09:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Men det var ju så skönt med det kontantfria samhället, eller hur? ELLER HUR!?
Vi visste bara inte att det "kontantfria samhället" betydde "du får nu inte längre göra något med dina pengar".

Har jag missat något i tråden, finns det en förklaring till detta krångel? Är det kris på bedrägerifronten? 50 gamla tanter om dagen som busar ringer upp och som överför 100.000 kr? Är det rimligt att 50 gamla damer ska påverka 1M piggare kunnigare kunder?

Man kunde ha lägre gräns på alla över 65 år? Uppåt 85 år så kan de ha maxgränsen 35 kr så kan de köpa en glass.

När jag sålde min BMW fick jag 330.000 kr via swish. Hur bekvämt som helt. Banköverföring är inte i närheten. Dels tar det några timmar, dels sätts ju pengarna in "i blindo" eftersom man aldrig får se mottagaren i en banköverföring. Aldrig att någon som köpte en bil av mig skulle banköverföra till mig på dagen, då testar man 1 kr först och det tar 2 dagar.

Beloppsgränsen är satt så att man ska kunna köpa en HALV nyare cykel? Hur många av oss köper inte dyrare saker än 10.000 kr åtminstone någon gång per år?

Nä, det här är början på swish fall. Jag har annars älskat swish.

Tur min butik inte drabbas, medelköpet är 1000 kr och ytterst få köper för mer än 3000 kr.

Swedbank är iofs den mest galna bank som funnits i Sverige med total inkompetens i toppen, kanske att de andra bankerna inte inför detta.
Citera
2025-08-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magdamoderat
Nej, Swish kom 2012 och då hade de flesta banker redan stängt ned sådant.

2012 hade man fortfarande lite service kvar med betoning på lite

i början av 2021 fanns det fortfarande kontantkontor från storbanker kvar fast extremt få.

Nu är det bara små lokala sparbanker som fortfarande har 100% normal service och vanliga kontor.
Citera
2025-08-31, 10:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vi visste bara inte att det "kontantfria samhället" betydde "du får nu inte längre göra något med dina pengar".

Har jag missat något i tråden, finns det en förklaring till detta krångel? Är det kris på bedrägerifronten? 50 gamla tanter om dagen som busar ringer upp och som överför 100.000 kr? Är det rimligt att 50 gamla damer ska påverka 1M piggare kunnigare kunder?

Man kunde ha lägre gräns på alla över 65 år? Uppåt 85 år så kan de ha maxgränsen 35 kr så kan de köpa en glass.

När jag sålde min BMW fick jag 330.000 kr via swish. Hur bekvänt som helt. Banköverföring är inte i närheten. Dels tar det några timmar, dels sätts ju pengarna in "i blindo" eftersom man aldreig får se mottagaren i en banköverföring. Aldrig att någon som köpte en bil av mig skulle banköverföra till mig på dagen, då testar man 1 kr först och det tar 2 dagar.

Beloppsgränsen är satt så att man ska kunna köpa en HALV nyare cykel? Hur många av oss köper inte dyrare saker än 10.000 kr åtminstone någon gång per år?

Nä, det här är början på swish fall. Jag har annars älskat swish.

Tur min butik inte drabbas, medelköpet är 1000 kr och ytterst få köper för mer än 3000 kr.

Swedbank är iofs den mest galna bank som funnits i Sverige med total inkompetens i toppen, kanske att de andra bankerna inte inför detta.
Menar du att ni var naiva och trodde att banker och storföretag var era vänner? Att dom aldrig skulle få för sig att på ett eller annat sätt rövknulla oss?
Jag säger inte att Swish inte har varit praktiskt eller att jag kunde se att just den här kuken letade sig upp i våra rektala regioner. Bara att det fanns en möjlighet för anal penetration.
Citera
2025-08-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Joggade med barnbarnet igår och kunde swisha 50k precis som vanligt.
Ja eftersom nya regeln införs 4:e september.
Citera
2025-08-31, 10:15
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej har man olika banker som lever kvar på 1800-talet är det inte samma sak.
Säljer jag nåt ska jag ha stålarna direkt.
Nästan lika enkelt är det men inte riktigt.
Får väl bli att använda kontanter istället.
Men det är ju också ett jävla bök.

Om man har samma bank ex Nordea och gör en banköverföring går väl det oftast direkt?
Citera
2025-08-31, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Varför använder ni inte bitcoin? 🤔

För att själva grundtanken med bitcoin, d.v.s handel, aldrig kommer uppstå på grund av den fundamentalt felaktiga designen i upplägget med begränsad tillgång?
Citera
2025-08-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-lilltroll

I bankernas iver att stoppa bedrägerier och kriminalitet så försämrar de för hela Sveriges befolkning.
Galet.
Så är det ju med allt, majoriteten får lida för vad enstaka idioter gör.
Citera
2025-08-31, 10:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Swedbank.

Där har du förmodligen problemet. Nä men seriöst, har ingen aning om detta kommer att gälla alla banker (swishregler) men herregud vad jag avskyr denna vidriga sossebank. Var efter en droppe som fick bägaren att svämma över för ~10 år sen som jag bytte och allt blev bättre; räntor, förmåner, tillgänglighet och bemötande.

En bank är fortfarande en bank och inte din vän så tänker inte tala mig varm om någon särskild utan vill endast ro hem en uppmaning till folk om att lämna just Swedbank.
Citera
2025-08-31, 10:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Menar du att ni var naiva och trodde att banker och storföretag var era vänner? Att dom aldrig skulle få för sig att på ett eller annat sätt rövknulla oss?
Jag säger inte att Swish inte har varit praktiskt eller att jag kunde se att just den här kuken letade sig upp i våra rektala regioner. Bara att det fanns en möjlighet för anal penetration.
Swish är totalt överlägset kontanter men håll du på med sina skrynkliga 20-lappar som du sliskar fram ur fickan när du köper din red bull.

Det förekommer konkurrens mellan banker och jag har redan bytt från swedbank till icabanken och jag byter igen till den som har högst swish-gräns, inga problem. Företagen behöver alltså inte vara dina vänner, det behövs bara lite konkurrens för ha kvar sina kunder vill alla banker.
Citera
2025-08-31, 10:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du får väl göra en helt vanligt traditionell banköverföring. Det är ca exakt lika enkelt att göra.
Inte ens det är helt enkelt. Inte ens betala stora fakturor är helt enkelt. Bankerna har ökat kontrollen väldigt mycket för privatpersoner.
Citera
2025-08-31, 10:53
Medlem
Facades avatar
Har samma problem. Ska jag öka mer än så då måste jag ändra 2 dagar i förväg.
Men ibland när något kommer ut ”till bra pris” då måste man ju åka direkt - och det går inte längre. Helt värdelöst.
Citera
2025-08-31, 11:03
Medlem
jtds avatar
Citat:
Var inne på banken nu och om jag inte fattade fel så kommer Swish bli begränsad till 3000kr och kan tillfälligt höjas till 10000kr.
Hur ska man nu kunna göra privata bilaffärer eller kunna skicka över en spontan överraskning till ungarna efter en fin tradingvecka?
10000? Det är ju ingenting.

En av fler anledningar att avveckla kommunistbankerna. Fintech banker säger ingenting om överföringar på några hundra tusen mellan både företag och privatpersoner på veckobasis om man har använt det aktivt ett tag. Dessutom används oftast sepa. Både inrikes och utrikes skickar jag pengar i 9/10 fall utan fördröjning även om dom inte använder samma bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in