2025-08-31, 02:29
Medlem
bluesiss avatar
Har inget med Swish att göra, det är din bank som begränsar, finns banker där du kan ändra Swishgräns till 150 000 kr per dag/vecka såsom Danske Bank.
Citera
2025-08-31, 02:48
Medlem
Helt rätt beslut!

I det nya spännande Sverige vi lever i behövs TYVÄRR hårdare kontroll på vem som skickar pengar till vem.. eller är jag en rasist nu igen?
Citera
2025-08-31, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du vet Swish har inte funnits så länge. Hur tror du folk gjorde innan det? Det fungerade ju hur bra som helst.
Innan R8:an fanns, så kunde man inte köpa en sådan på parkeringen utanför Skärholmens loppmarknad. Så då var det inga problem med att det fanns beloppsgränser på ett betalsystem som inte heller då fanns.
Citera
2025-08-31, 03:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Banköverföring till BG/PG eller annans bankkonto tar över en dag, speciellt om man har olika bank, mycket opraktiskt vid bilaffärer i jämförelse med swish där överföringen sker direkt. Det var via banköverföring man fick sköta bilaffärer på 00-talet.

Hur korkade är ni, vad kopplar inte?

Normala människor som gör bilaffärer över 100 000 Kr gör det via verifierade säljare.
Citera
2025-08-31, 03:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Normala människor som gör bilaffärer över 100 000 Kr gör det via verifierade säljare.

Vad snackar du om? Man får ju betydligt lägre att sälja sin bil till bilhandlare jämfört med att sälja den privat.
Det handlar om en gräns på fjuttiga 10 000 kr, riktiga kaffepengar, mina svenskt tenn lampor och 77 tums tv är mer värda mer än så. Ska jag sälja dom med mellanhand också?
Jobbar du på bank eller vad är det frågan om, som verkar positiv swish gränsen sänks och försvårar för alla människor.
Senast redigerad av slemhog 2025-08-31 kl. 03:27.
Citera
2025-08-31, 03:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad snackar du om? Man får ju betydligt lägre att sälja sin bil till bilhandlare jämfört med att sälja den privat.
Det handlar om en gräns på fjuttiga 10 000 kr, riktiga kaffepengar, mina svenskt tenn lampor och 77 tums tv är mer värda mer än så. Ska jag sälja dom med mellanhand också?
Jobbar du på bank eller vad är det frågan om, som verkar positiv swish gränsen sänks och försvårar för alla människor.

Har du sålt många bilar? Har du sålt någon bil med Swish som betalmedel?
Citera
2025-08-31, 03:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Har du sålt många bilar? Har du sålt någon bil med Swish som betalmedel?

Både köpt och sålt senaste 10 åren.
Citera
2025-08-31, 04:08
Medlem
Ligger just nu ca 20000 bilannonser från privatpersoner över 10000kr på blocket.

Inga dyrare mobiler, datorer går köpa längre heller.

Denna kommer bara leda till att 2-3 vänner/familjemedlemmar kommer genomföra betalningen och hur penningtvätt och spårbarheten så blir det egentligen värre...
Citera
2025-08-31, 04:16
Medlem
Det blir ju jättejobbigt med tex bilaffärer. Säljare accepterar inte kontanter då det inte går att få in på konto längre, och som många flera sagt, har man olika banker så kan det ta tid att överföra. Att som säljare hålla på bilen tills pengarna kommit in torde inte vara uppskattat av köparen som sänt iväg sina pengar. Även jag köper eller säljer bilar hyfsat ofta, som hobby. Idag gick det smidigt då jag sålde en bil för 50k efs vi hade samma bank, men undrar hur det ska gå framledes. Jag förstår ju att det är för att komma åt svarta pengar, men en sådan som jag tjänar väldigt lite, om något alls, det borde finnas en öppning för oss som inte gör knarkaffärer och bara håller på med småpengar.
Citera
2025-08-31, 04:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Ligger just nu ca 20000 bilannonser från privatpersoner över 10000kr på blocket.

Inga dyrare mobiler, datorer går köpa längre heller.

Denna kommer bara leda till att 2-3 vänner/familjemedlemmar kommer genomföra betalningen och hur penningtvätt och spårbarheten så blir det egentligen värre...

Just nu verkar det finnas 33k annonser från privatpersoner. Alla prisklasser
Citera
2025-08-31, 04:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Både köpt och sålt senaste 10 åren.

Fungerade det bra?
Citera
2025-08-31, 06:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Fungerade det bra?

Hur så? Inte mycket återkoppling på min sågning av dina åsikter tidigare. Du verkar förvirrad och inte veta vad du pratar om och vara ute att försämra samhället. Swish med höga belopp är väl en av fåtal saker som faktiskt blivit bättre i Sverige senaste 18 åren, det var ett himla meck att köpa beg bilar av privatpersoner på 2000-talet med stora belopp kontanter och springa runt med, banköverföring som tog 2 dagar alternativt postväxel. Nu går det ju inte använda stora belopp kontanter ens, hur gör man då, säljer en bil och hoppas köparen inte avbryter banköverföringen? Det går ju inte.

Swish skulle ju införas som ett substitut till att springa runt med stora kontanter och större kontantbelopp begränsandes, nu tar de bort swish över 10 000 kr som inte ens är 1/3 del av en average månadslön netto och rena småsummor nuförtiden.
Senast redigerad av slemhog 2025-08-31 kl. 06:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in