2025-08-24, 02:02
Medlem
Funderar på att köpa denna:

https://www.amazon.com/gp/product/B0FDPY966B/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A3MMJO46ZFE8U7&th=1

Någon med kunskap om el-sparkcyklar som kan ge sitt omdöme, tack.
Citera
2025-08-26, 15:53
Medlem
Ja om du pendlar korthopp. Det är bekvämt, snabbt och billigt i drift.
Citera
2025-08-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Funderar på att köpa denna:

https://www.amazon.com/gp/product/B0FDPY966B/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A3MMJO46ZFE8U7&th=1

Någon med kunskap om el-sparkcyklar som kan ge sitt omdöme, tack.

Den är väldigt olaglig och den ser väldigt olaglig ut. Jag skulle köpa en som går snabbare än 20km/h har bra räckvidd men inte vid en första anblick ser extremt olaglig ut.

Iofs kanske du inte bor i Sverige.
Citera
2025-08-28, 11:18
Medlem
ScrollMiasCuckstols avatar
Jag kör bara min tills första snön kommer. Har än så länge aldrig märkt av något problem när det regnar.
Citera
2025-08-28, 22:18
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Herregud vilket gnäll det är här i tråden.

Elsparkcyklar är säkert jättebra. Har bara åkt nån enstaka gång själv, men min erfarenhet från att ha åkt "vanlig" elcykel på regelbunden långpendling i ett års tid är att batterier och eldrivna enmansfordon i största allmänhet håller jättegod kvalitet idag jämfört med för 10-15 år sedan. Har inte hört något annat än positiva omdömen från de jag känner som kör elsparkcykel heller.

Priset är klart överkomligt idag. Jag kanske hade valt en vanlig cykel framför en elspark om jag varit tvungen att välja (pga större flexibilitet och motionsmöjlighet), men det går att använda en elspark till både persontransport och varutransport också.

Elsparkcyklar är säkert roliga att ha. Elcyklar är det definitivt, iaf.

Man kan förmodligen fälla ihop elsparken och ställa in i ett skåp på gymmet? Så inga problem med att åka till gymmet med den. En del elsparkar går bokstavligt talat att stoppa ned i din gymryggsäck.

Lite värre med att uträtta andra ärenden till vardags. Kan tänka mig att det är lite svårt att låsa fast elsparken på ett vettigt sätt utanför affären el dyl. Och både elsparkar och dess batterier lär vara extremt stöldbegärliga. Men som sagt, en del sparkar är så portabla att du kan stoppa dem i ryggsäcken medan du handlar.

Elspark kan hur lätt som helst bäras upp till lägenheten eller in i huset. Så ingen risk att den står ute och tar skada eller stjäls. Tar väldigt lite plats i lägenheten också.

Punktering? Vad är det? Bara att skaffa punkteringsfria däck.

Ont i röven av att sitta på sadel? Ont i ryggen av att sitta framåtböjd över ett styre? Vad är det? Man jobbar aktivt på sin hållning medan man åker på elspark.

Nämnde jag att elspark säkert är kul? Elspark är säkert kul. En anledning så god som någon.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-08-28 kl. 22:24.
Citera
2025-08-30, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Den är väldigt olaglig och den ser väldigt olaglig ut. Jag skulle köpa en som går snabbare än 20km/h har bra räckvidd men inte vid en första anblick ser extremt olaglig ut.

Iofs kanske du inte bor i Sverige.

Tack för tipset. Apropå snabbare än 20 km/h, så har ju den en hastighet klart över 20 km/h. Eller menar du precis snäppet över 20 km/h, typ 25 km/h?

Stämmer, befinner mig i utomlands för tillf. Här är den laglig.
Senast redigerad av pittbrad 2025-08-30 kl. 09:25.
Citera
2025-08-30, 09:33
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Herregud vilket gnäll det är här i tråden.

Elsparkcyklar är säkert jättebra. Har bara åkt nån enstaka gång själv, men min erfarenhet från att ha åkt "vanlig" elcykel på regelbunden långpendling i ett års tid är att batterier och eldrivna enmansfordon i största allmänhet håller jättegod kvalitet idag jämfört med för 10-15 år sedan. Har inte hört något annat än positiva omdömen från de jag känner som kör elsparkcykel heller.

Priset är klart överkomligt idag. Jag kanske hade valt en vanlig cykel framför en elspark om jag varit tvungen att välja (pga större flexibilitet och motionsmöjlighet), men det går att använda en elspark till både persontransport och varutransport också.

Elsparkcyklar är säkert roliga att ha. Elcyklar är det definitivt, iaf.

Man kan förmodligen fälla ihop elsparken och ställa in i ett skåp på gymmet? Så inga problem med att åka till gymmet med den. En del elsparkar går bokstavligt talat att stoppa ned i din gymryggsäck.

Lite värre med att uträtta andra ärenden till vardags. Kan tänka mig att det är lite svårt att låsa fast elsparken på ett vettigt sätt utanför affären el dyl. Och både elsparkar och dess batterier lär vara extremt stöldbegärliga. Men som sagt, en del sparkar är så portabla att du kan stoppa dem i ryggsäcken medan du handlar.

Elspark kan hur lätt som helst bäras upp till lägenheten eller in i huset. Så ingen risk att den står ute och tar skada eller stjäls. Tar väldigt lite plats i lägenheten också.

Punktering? Vad är det? Bara att skaffa punkteringsfria däck.

Ont i röven av att sitta på sadel? Ont i ryggen av att sitta framåtböjd över ett styre? Vad är det? Man jobbar aktivt på sin hållning medan man åker på elspark.

Nämnde jag att elspark säkert är kul? Elspark är säkert kul. En anledning så god som någon.

Ingen elspark får plats i en vanlig ryggsäck du går runt med när du handlar etc. De flesta väger även runt 20 kilo och däröver.
Citera
2025-08-30, 17:48
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Ingen elspark får plats i en vanlig ryggsäck du går runt med när du handlar etc. De flesta väger även runt 20 kilo och däröver.

Vanlig ryggsäck vet jag förvisso inget om säkert. Men här är en elsparkcykel som får plats i en medföljande ryggsäck, i alla fall. Förutsatte att en sån skulle få plats i en rejäl vanlig ryggsäck också.

https://elkicken.se/produkt/ultralatt-hopfallbar-elscooter-for-ryggsack-250w/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=GoogleS hopping&utm_medium=cpc&utm_term=8670&gad_source=1& gad_campaignid=20128057185&gbraid=0AAAAAo9JRQ32QRa 4RKBVYopaMy71gGK0V&gclid=Cj0KCQjwwsrFBhD6ARIsAPnUF D0yUTKOoS6UgMBlauN9vZXIa0Oiot8d2Iw2hcoPgbi6k1lv5sj dRSwaAkNDEALw_wcB

20km räckvidd, nettovikt 10kg. Pris under 5000kr.
Citera
2025-08-31, 14:05
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Vanlig ryggsäck vet jag förvisso inget om säkert. Men här är en elsparkcykel som får plats i en medföljande ryggsäck, i alla fall. Förutsatte att en sån skulle få plats i en rejäl vanlig ryggsäck också.

https://elkicken.se/produkt/ultralatt-hopfallbar-elscooter-for-ryggsack-250w/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=GoogleS hopping&utm_medium=cpc&utm_term=8670&gad_source=1& gad_campaignid=20128057185&gbraid=0AAAAAo9JRQ32QRa 4RKBVYopaMy71gGK0V&gclid=Cj0KCQjwwsrFBhD6ARIsAPnUF D0yUTKOoS6UgMBlauN9vZXIa0Oiot8d2Iw2hcoPgbi6k1lv5sj dRSwaAkNDEALw_wcB

20km räckvidd, nettovikt 10kg. Pris under 5000kr.

Undantaget som bekräftar regeln att elscootrar inte får plats i vanliga ryggsäckar.
Citera
2025-09-02, 07:59
Avslutad
Jag köpte en 250 W el sparkcykel för 5000 kr. Ville inte ha en med större effekt som jag inte kan köra efter att jag ölat eller som måste försäkras och annat skit. Mitt omdömme: HELT värdelös, går typ 5 km/h i uppförsbacke, och batteriet som sägs ska räcka 30 km räcker en enkelväg till jobbet, typ 8 km. Denna beräkning är nog gjord under helt optimala förhållanden, med personer som väger 50 kg som kör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in