Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-07, 14:24
Medlem
Sitter och funderar på att lägga 3-4 tusen på en elsparkcykel. Tänker mest på att eventuellt använda den när jag drar till gymmet (3 km) och liknande när det är så kort att man inte behöver ta bilen men så långt att man är för lat för att gå/cykla.

Dock undrar jag hur väl den fungerar om det regnar samt om det är halt eller snö ute? Vill ju inte bara slänga pengar på något som man bara kan använda när vädret tillåter och/eller går sönder bara för att det är blött/kallt ute.
Citera
2022-02-07, 14:35
Medlem
BigFatCones avatar
Dom flesta fungerar året om, men prestandan blir lidande på vintern. Se till att du får en som driver på framhjulet. Du inser säkert vilken total katastrof det skulle vara med drivning bak på vintern.
Citera
2022-02-07, 14:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Sitter och funderar på att lägga 3-4 tusen på en elsparkcykel. Tänker mest på att eventuellt använda den när jag drar till gymmet (3 km) och liknande när det är så kort att man inte behöver ta bilen men så långt att man är för lat för att gå/cykla.

Dock undrar jag hur väl den fungerar om det regnar samt om det är halt eller snö ute? Vill ju inte bara slänga pengar på något som man bara kan använda när vädret tillåter och/eller går sönder bara för att det är blött/kallt ute.

Det jobbigaste är väl att du måste ta med den in på ex gym och liknande och förvara den inlåst någonstans. Tre kilometer tar ju inte ens tio minuter med en vanlig cykel. Är inte cykel, eller elcykel, betydligt mer bekvämt?
Citera
2022-02-07, 14:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det jobbigaste är väl att du måste ta med den in på ex gym och liknande och förvara den inlåst någonstans. Tre kilometer tar ju inte ens tio minuter med en vanlig cykel. Är inte cykel, eller elcykel, betydligt mer bekvämt?
Ja, eller så låser man bara fast den i något?
Citera
2022-02-07, 14:49
Medlem
Citat:

Jo jag vet. Har cyklat till gymmet i 6 månader nu och det tar 7-8 minuter om det är bra väder, men jag är så jäkla trött på det, speciellt när man ska cykla hem efter ett tungt ben-pass. Det verkar så smidigt att glida fram på en sparkcykel, samt om jag förstått det rätt så väger dom inte mer än typ 10 kg, bara att plocka in och ställa vid skorna. Tvivlar starkt på att någon skulle våga sno den precis framför receptionen.

Det jag är mest orolig för är dock hur väl dom fungerar vid dåligt väder, typ om det regnar eller är snö/grusigt på vägen.
Citera
2022-02-07, 14:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, eller så låser man bara fast den i något?

Haha, jo, det låter ju smart och ganska uppenbart. Jag har knappt sett några fastlåsta elsparkcyklar, så jag trodde att man inte gjorde det på grund av krånglig eller mycket hög stöldrisk. Men det är inga konstigheter alltså?
Citera
2022-02-07, 14:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Haha, jo, det låter ju smart och ganska uppenbart. Jag har knappt sett några fastlåsta elsparkcyklar, så jag trodde att man inte gjorde det på grund av krånglig eller mycket hög stöldrisk. Men det är inga konstigheter alltså?
Det beror ju så klart på huruvida ens modell har lämplig plats att sätta ett lås på. Eller så drar man bara en kedja.

Nu är inte jag på jakt efter en, men hade jag varit det så hade "plats för fastlåsning" varit en dealbreaker.
Citera
2022-02-07, 15:00
Medlem
Har en elsparkcykel fram och tillbaka till jobbet. Och den kör jag utan problem så länge det ej är blank is. Dock så letar jag efter en rejälare scooter. Så om någon har några tips på en scooter som går snabbt och långt så tar jag gärna imot det! 🤙
Citera
2022-02-07, 15:04
Medlem
Facades avatar
Varför lata sig på en elspark till och från gymmet?
Cykla så gör gym-resan ännu mer nytta…
Citera
2022-02-07, 15:22
Medlem
swebarbs avatar
bättre köpa en billig cykel, 3km är ju ingenting... dom dära är inte roliga köra i vintertider.
Citera
2022-02-07, 15:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
bättre köpa en billig cykel, 3km är ju ingenting... dom dära är inte roliga köra i vintertider.
Dom är hysteriskt roliga att köra när det är halt ute.
Citera
2022-02-07, 18:33
Medlem
Cykla till gymmet, 3 km är ju bra uppvärmning. Det ger dig även vardagsmotion.

En vanlig cykel är lättare att låsa fast. Du slipper bry dig om stöldbegärliga batterier.

Ska du handla eller hämta ett tungt paket på posten så kan man lägga det i en cykelkorg. Du kanske tycker att det är fjantigt men är det väldigt praktiskt.

Tvivlar starkt på att gymmet och andra platser du besöker tycker att det är ok att "bara att plocka in och ställa vid skorna" som du skrev. Om många skulle göra det är det stor risk för att man blockerar nödutgången där det inte får finnas lösa föremål. Inte bra med lösa föremål om man snabbt behöver utrymma vilket leder till att fastighetsägaren riskerar mycket kraftiga böter. Hur skulle det se ut i skolan eller på en arbetsplats om dussintals personer ställde sina sparkcykel vid skorna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in