2025-08-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
https://www.expressen.se/nyheter/sve...dade-i-hemmet/

Expressen skriver lite om fallet.

"Anders och Lena Nordahl hade sökt sig till lugnet i Klippan.

Men under en släktsammankomst i början av maj stod två stolar tomma – paret hade mördats bara dagar innan i sitt hem.

”Vi kan inte förstå hur någon kunnat ta sig rätten att avsluta deras lugna liv, skriver släktingar i ett minnesord, som publicerats i Helsingborgs Dagblad."

Inget nytt förutom att åklagaren säger att åtal troligen kommer att väckas under hösten. Expressen har i stort sett gjort en omskrivning av de bakgrundsfakta som redan framkommit i Helsingborgs Dagblad.
Citera
2025-08-19, 00:09
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Inget nytt förutom att åklagaren säger att åtal troligen kommer att väckas under hösten. Expressen har i stort sett gjort en omskrivning av de bakgrundsfakta som redan framkommit i Helsingborgs Dagblad.

Sant. Men det är det första jag har sett i fallet på länge.
Citera
2025-08-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av florida123
Ja det har han nog haft sen han föddes då. Större idiot har jag aldrig träffat eller jobbat med.

Du glömde berätta när han flytta in hos Rune *och utnyttja han efter hans strok

Vem i h*lv*te är Rune? Och vad gjorde MG mot den stackarn?
Citera
2025-08-29, 09:03
Medlem
Kan detta ha handlat om något liknande?

En okänd kissande man, som när han blir konfronterad av villaägaren, går till attack med järnrör. Dessutom slänger han ett bord mot bilen och slår sönder robotgräsklipparen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1397212
Citera
2025-08-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kan detta ha handlat om något liknande?

En okänd kissande man, som när han blir konfronterad av villaägaren, går till attack med järnrör. Dessutom slänger han ett bord mot bilen och slår sönder robotgräsklipparen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1397212

Det är inte osannolikt att dubbelmordet i Klippan börjat med en liknande situation. MGM (alltså EB) har varit så berusad/påverkad att han knappt vetat vad han gjort, och har av nån anledning fått för sig att ta sig in i offrens bostad. När brottsoffren försökt köra ut honom har han blivit helt skogstokig.

Jag vet naturligtvis inte om det var så det gick till, men det är fullt tänkbart.
Citera
2025-09-08, 10:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Den misstänkte dubbelmördaren i Klippan fick sparken från jobbet tre dagar före morden på Lena Nordahl, 70, och Anders Nordahl, 75, kan Expressen nu berätta.
[…]
Samtidigt avslöjar en personutredning att den 58-årige mannen inte vet hur många barn han har.
– Jag är osäker på exakt hur många, säger han.

[…]
I förhör har mannen sagt att han varken kan förneka eller erkänna morden.
– Jag minns inte.
[…]
Åklagaren Kristin Vernet säger till Expressen att hon räknar med att väcka åtal under hösten, troligen i november.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-fore-morden/
Senast redigerad av Ettsjutretton 2025-09-08 kl. 10:14.
Citera
2025-09-08, 17:46
Medlem
Ja det är ju helt uppenbart att han spelar på sinnessjuk/psykos-försvar.

Tveksam om det fungerar här då han ju faktiskt försvann och höll sig undan.
Det tyder på att han visste vad han gjorde/gjort.

Det räcker inte med att han är lite eljest och påverkad…
Citera
2025-09-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad.Von.Viesen
Ja det är ju helt uppenbart att han spelar på sinnessjuk/psykos-försvar.

Tveksam om det fungerar här då han ju faktiskt försvann och höll sig undan.
Det tyder på att han visste vad han gjorde/gjort.

Det räcker inte med att han är lite eljest och påverkad…

Tänkte också att han intagit en försvarsposition som han hoppas ger RPV istället för fängelse.

Har svårt att tro att han kommer erkänna något alls med den inställningen utan det blir nog upp till bevisen.

Gissar omständigheten var stor psykisk press (nyss blivit avskedad från jobb, ovän med kompisarna, svårt att ta sig hem mm) i kombo med alkohol som gjorde att han flippa över något och alla spärrarna släppte.
Citera
2025-09-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-fore-morden/

En del intressant info om EB i denna artikel. Några citat:

Citat:
Bara några dagar före morden fick han dessutom sparken från sin arbetsplats, ett industriföretag i Örkelljunga.

– Han hade arbetat hos oss i några år, säger företagets vd till Expressen.

– Men under en längre tid hade han inte presterat som förväntat. Det var skälet.

Citat:
Till utredarna säger mannen att han har flera barn på olika orter som han saknar relation till.

”Han är osäker på exakt hur många barn han har, då han ofta fått reda på sitt faderskap långt efter att de dåvarande förhållandena avslutats och han flyttat från den då aktuella orten”, står det i personutredningen.

Citat:
Det framgår också att 58-åringen växte upp under otrygga förhållanden, med alkoholmissbruk i hemmet.

Han säger själv att han som ung var utsatt för mobbning och ofta hamnade i slagsmål med skolkamrater.

För omkring fem år sedan diagnostiserades 58-åringen med adhd.

”Han medicinerar för sin diagnos och anser att detta fungerar väl, han har i övrigt ingen kontakt med psykiatrin och ser inget behov av detta”, skriver utredarna.

Att han fått sparken från jobbet verkar ju tveklöst vara sant, och kan vara ett skäl till att han totalt spårat ur. ADHD-diagnosen är troligen också sann, eftersom detta kan kontrolleras med sjukvården.

Vad gäller de andra påståendena undrar jag i vilken utsträckning EB hittar på eller ger en starkt vinklad version av sanningen.

Skulle han verkligen ha flera barn på olika orter med olika kvinnor? Han är ju knappast någon kvinnotjusare, och det verkar märkligt att ingen av dessa kvinnor i så fall skulle ha krävt att han tar på sig faderskapet, om inte annat av ekonomiska skäl, dvs. för att han ska betala underhåll.

Vad gäller de påstått dåliga uppväxtförhållandena med missbruk i hemmet och mobbning så vet jag inte hur det ligger till. Men det är enligt min uppfattning möjligt att han hittar på detta i syfte att framställa sig själv som ett offer, och för att han tror att detta ska öka hans chanser att dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Citera
2025-09-09, 17:49
Medlem
Citat:
En del intressant info om EB i denna artikel. Några citat:

Att han fått sparken från jobbet verkar ju tveklöst vara sant, och kan vara ett skäl till att han totalt spårat ur. ADHD-diagnosen är troligen också sann, eftersom detta kan kontrolleras med sjukvården.

Vad gäller de andra påståendena undrar jag i vilken utsträckning EB hittar på eller ger en starkt vinklad version av sanningen.

Skulle han verkligen ha flera barn på olika orter med olika kvinnor? Han är ju knappast någon kvinnotjusare, och det verkar märkligt att ingen av dessa kvinnor i så fall skulle ha krävt att han tar på sig faderskapet, om inte annat av ekonomiska skäl, dvs. för att han ska betala underhåll.

Vad gäller de påstått dåliga uppväxtförhållandena med missbruk i hemmet och mobbning så vet jag inte hur det ligger till. Men det är enligt min uppfattning möjligt att han hittar på detta i syfte att framställa sig själv som ett offer, och för att han tror att detta ska öka hans chanser att dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

Tack för referaten! Det var inte helt otippad diagnos och som du säger är det lätt att kolla upp med journalerna.

Har också funderat en del kring hans person då han verkar vara ganska speciell om man får tro chef och arbetskamrater. Förmodligen kan man tänka att han fått en del varningar innan han blev avskedad utan bättring.

Kanske någon här inne känner mer till hans uppväxtförhållande? Och det här med eventuella ”barn på bygden”, det har tidigare framkommit att han skulle ha ett barn men ingen kontakt vad jag har för mig. Att det skulle vara flera barn är jag också skeptisk till.

Han framstår onekligen som en något ”hal” personlighet.

Typiskt för vissa GM att inte vilja erkänna sina gärningar, skyller ofta då på andra och inte sällan framställer de sig själva som det stora offret.

Har det förresten rapporterats något om hans internethistorik och gjorda sökningar?
Citera
2025-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Och det här med eventuella ”barn på bygden”, det har tidigare framkommit att han skulle ha ett barn men ingen kontakt vad jag har för mig. Att det skulle vara flera barn är jag också skeptisk till.

Jag är relativt säker på att EB har en vuxen som som bör vara c:a 30 - 35 år gammal. Men att han skulle ha ytterligare barn är jag mycket tveksam till.

Han är ju, som jag skrev i ett tidigare inlägg, knappast en man som uppfattas som särskilt attraktiv av kvinnor. Att han skulle ha ytterligare ett eller flera barn med olika kvinnor låter inte sannolikt. Och ännu mer osannolikt låter det att dessa påstådda faderskap inte skulle finnas registrerade någonstans.
Citera
2025-09-10, 16:38
Medlem
Citat:
Jag är relativt säker på att EB har en vuxen som som bör vara c:a 30 - 35 år gammal. Men att han skulle ha ytterligare barn är jag mycket tveksam till.

Han är ju, som jag skrev i ett tidigare inlägg, knappast en man som uppfattas som särskilt attraktiv av kvinnor. Att han skulle ha ytterligare ett eller flera barn med olika kvinnor låter inte sannolikt. Och ännu mer osannolikt låter det att dessa påstådda faderskap inte skulle finnas registrerade någonstans.

Det hela är mycket märkligt men det är nog så GM vill framställa sig varför bevisningen nog blir helt avgörande för utfallet.

Läste just att de förväntas åtala honom innan jul:

”I november ska alla analyser vara klara efter dubbelmordet som skedde i början av maj. Först efter det kan en rättegång starta.
– Min förhoppning är att väcka åtal innan jul, säger åklagare Kristin Vernet”

https://www.hd.se/2025-09-10/innan-j...ordare-atalas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in