Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
En del intressant info om EB i denna artikel. Några citat:
Citat:
Bara några dagar före morden fick han dessutom sparken från sin arbetsplats, ett industriföretag i Örkelljunga.
– Han hade arbetat hos oss i några år, säger företagets vd till Expressen.
– Men under en längre tid hade han inte presterat som förväntat. Det var skälet.
Citat:
Till utredarna säger mannen att han har flera barn på olika orter som han saknar relation till.
”Han är osäker på exakt hur många barn han har, då han ofta fått reda på sitt faderskap långt efter att de dåvarande förhållandena avslutats och han flyttat från den då aktuella orten”, står det i personutredningen.
Citat:
Det framgår också att 58-åringen växte upp under otrygga förhållanden, med alkoholmissbruk i hemmet.
Han säger själv att han som ung var utsatt för mobbning och ofta hamnade i slagsmål med skolkamrater.
För omkring fem år sedan diagnostiserades 58-åringen med adhd.
”Han medicinerar för sin diagnos och anser att detta fungerar väl, han har i övrigt ingen kontakt med psykiatrin och ser inget behov av detta”, skriver utredarna.
Att han fått sparken från jobbet verkar ju tveklöst vara sant, och kan vara ett skäl till att han totalt spårat ur. ADHD-diagnosen är troligen också sann, eftersom detta kan kontrolleras med sjukvården.
Vad gäller de andra påståendena undrar jag i vilken utsträckning EB hittar på eller ger en starkt vinklad version av sanningen.
Skulle han verkligen ha flera barn på olika orter med olika kvinnor? Han är ju knappast någon kvinnotjusare, och det verkar märkligt att ingen av dessa kvinnor i så fall skulle ha krävt att han tar på sig faderskapet, om inte annat av ekonomiska skäl, dvs. för att han ska betala underhåll.
Vad gäller de påstått dåliga uppväxtförhållandena med missbruk i hemmet och mobbning så vet jag inte hur det ligger till. Men det är enligt min uppfattning möjligt att han hittar på detta i syfte att framställa sig själv som ett offer, och för att han tror att detta ska öka hans chanser att dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.