2025-09-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tänkte också att han intagit en försvarsposition som han hoppas ger RPV istället för fängelse.

Har svårt att tro att han kommer erkänna något alls med den inställningen utan det blir nog upp till bevisen.

Gissar omständigheten var stor psykisk press (nyss blivit avskedad från jobb, ovän med kompisarna, svårt att ta sig hem mm) i kombo med alkohol som gjorde att han flippa över något och alla spärrarna släppte.

Tror nog att alla de här orsakerna sammantagna ändå inte skulle räcka till för ett dubbelmord.
Citera
2025-09-14, 00:28
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det hela är mycket märkligt men det är nog så GM vill framställa sig varför bevisningen nog blir helt avgörande för utfallet.

Å andra sidan går han med på omhäktningar utan omhäktningsförhandling.
Citera
2025-09-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Sant. Det tyder ju på att han åtminstone inte förnekar skuld, vilket även överensstämmer med vad som skrivits i media, dvs. att han säger sig varken kunna erkänna eller förneka det han misstänks för.

Sedan kan det ju finnas flera skäl till att han går med på omhäktning utan förhandling. Det kan handla om de råd han får av sin advokat. Det kan handla om att han inte orkar med fler förhandlingar än nödvändigt. Och det kan handla om att han på nåt vis kan tycka att det är skönt att vara omhändertagen. Hans livssituation verkar ju ha varit ganska problematisk innan morden. Mycket supande, fått sparken från jobbet, boende i nån gammal kolonistuga (enligt uppgift i tråden) osv. På nåt sätt kanske han får lugn och ro i häktet.
Citera
2025-09-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Såg du fick tänkvärd kommentar av annan trådis. Kan bara instämma i att orsaken kan vara flera.

Hur hans tankegångar nu går när han fått lite distans till både händelsen i sig och över sin egen situation är väldigt svårt att veta. Det är nog just det som är hans utmaning i stort.
Citera
2025-09-20, 09:38
Medlem
Jag kan klargöra en del saker kring EB då jag umgicks med honom dagligen under ca1-1,5 år

Han är INTE intelligent (Han gjorde ett iq test som jag fick han att göra för att jag ville han skulle bevisa att han var så intelligent han påstod, ett Godkänt test)
Resultatet blev 89 iq (han fick göra om det 5 gånger) högsta och lägsta vid första testet var 74 iq.

Han har ett hemskt temperament och har vid flera tillfälle hotat mig med diverse saker (knivar, yxa mm) för att jag ifrågasatt saker han sagt! Han reagerar Alltid med skrik, hot mm mot ALLA som ifrågasätter honom

Han påstod tex följande
1 jobbat som snickare i 20 år
Bagare i 15 år
Skötare av gräsmattorna på fotbollsplaner som Chef 15 år (han klippte gräs där under en tid)
Skogsarbetare 10 år
Industriarbetare 15 år
Trädgårdsmästare 10 år
Han har inte en enda yrkesutbildning
Ingen a-kassa , inget från försäkringskassan
Han fick pengar varje fredag (God man tror jag) men så aldrig var dom kom ifrån

Jag har pratat med de han jobbat svart för och de 8-12 jag pratade med sa i princip samma sak
De ville inte ha han kvar då han blev ARG när nån sa till han
Han visste inte vad han gjorde
Betedde sig obehagligt

Rune som han bodde hos blev han arg på och kastade en sax som satte sig i låret på han och han var nära att förblöda. Rune hade inte städat (Runes hem och han är inte helt med sen stroken)

Han misshandlade sin Pappa för att han inte var tacksam för att EB hade hjälpt honom

EB ljuger i princip 70-90% av allt han säger och för att säkert veta han ljuger så ifrågasätter man han blir han ARG ljuger han!

Han är FULLT medveten om vad han gjort och tycker förmodligen att det var DERAS fel på nåt sätt ( det har jag hört i andra sammanhang om andra saker, han har ALDRIG gjort nåt fel)
Mm mm mm

Han dricker inte sprit (inte under den tid jag umgicks med honom och enligt han själv) missbrukar inget (Ritalin utskrivet 100 mg/dag)
Dom sålde han

Han tror tex att fotografiska minne är följande
Han tittar på en person sen säger han till hjärnan att ”klicka ” så sparar han bilden i huvudet som ett foto
Citera
2025-09-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Jag är relativt säker på att EB har en vuxen som som bör vara c:a 30 - 35 år gammal. Men att han skulle ha ytterligare barn är jag mycket tveksam till.

Han är ju, som jag skrev i ett tidigare inlägg, knappast en man som uppfattas som särskilt attraktiv av kvinnor. Att han skulle ha ytterligare ett eller flera barn med olika kvinnor låter inte sannolikt. Och ännu mer osannolikt låter det att dessa påstådda faderskap inte skulle finnas registrerade någonstans.
Han har sagt till mig att han har en vuxen son (aldrig träffat han) har däremot flertalet gånger träffat EBs far (som jag tyckte var mycket trevlig,snäll) som EB så fort tillfälle gavs lurade på pengar på olika sätt (tex sålde ved i säck till han . Veden hade jag och EB stulit , huggen björkved som han tog fullt pris för+bensinpengar för leverans + matpengar)
Citera
2025-09-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrhugin
Han har sagt till mig att han har en vuxen son (aldrig träffat han) har däremot flertalet gånger träffat EBs far (som jag tyckte var mycket trevlig,snäll) som EB så fort tillfälle gavs lurade på pengar på olika sätt (tex sålde ved i säck till han . Veden hade jag och EB stulit , huggen björkved som han tog fullt pris för+bensinpengar för leverans + matpengar)

Fy tusan vilken obehaglig person. Verkar inte 100% frisk faktiskt.
Ja, hans humör kanske ställde till det denna gång. Undrar bara hur han kom i BOs väg och in i deras hem.
Citera
2025-09-20, 17:36
Medlem
Citat:

Mycket intressant och läsvärt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Fy tusan vilken obehaglig person. Verkar inte 100% frisk faktiskt.
Ja, hans humör kanske ställde till det denna gång. Undrar bara hur han kom i BOs väg och in i deras hem.

Efter @Mrhugin inlägg och din fråga, hur EB kom i offrens väg.

Det var ju mycket dåligt väder den dagen/ dagarna när brottet kan antas ha skett. Hade de kanske råkat komma i varandras väg tidigare i trafiken?
Hur vanligt är det inte att någon i trafiken tycker sig ha all rätt till företräde och ingen skyldighet till någon hänsyn överhuvudtaget? Eller på någon parkering vid något tillfälle ex.

EB beskrivs ju som både snarstucken och långsint utöver det normala och vanliga. Någon inbillad oförrätt som kan ha slagit rot hos den misstänkte.

Gissar och spekulerar naturligtvis.
Citera
2025-09-20, 18:45
Medlem
Citat:
Jag kan klargöra en del saker kring EB då jag umgicks med honom dagligen under ca1-1,5 år

Han är INTE intelligent (Han gjorde ett iq test som jag fick han att göra för att jag ville han skulle bevisa att han var så intelligent han påstod, ett Godkänt test)
Resultatet blev 89 iq (han fick göra om det 5 gånger) högsta och lägsta vid första testet var 74 iq.

Han har ett hemskt temperament och har vid flera tillfälle hotat mig med diverse saker (knivar, yxa mm) för att jag ifrågasatt saker han sagt! Han reagerar Alltid med skrik, hot mm mot ALLA som ifrågasätter honom

Han påstod tex följande
Bagare i 15 år
Skötare av gräsmattorna på fotbollsplaner som Chef 15 år (han klippte gräs där under en tid)
Skogsarbetare 10 år
Industriarbetare 15 år
Trädgårdsmästare 10 år

Jag har pratat med de han jobbat svart för och de 8-12 jag pratade med sa i princip samma sak
Betedde sig obehagligt

Rune som han bodde hos blev han arg på och kastade en sax som satte sig i låret på han och han var nära att förblöda. Rune hade inte städat (Runes hem och han är inte helt med sen stroken)

Han misshandlade sin Pappa för att han inte var tacksam för att EB hade hjälpt honom

EB ljuger i princip 70-90% av allt han säger och för att säkert veta han ljuger så ifrågasätter man han blir han ARG ljuger han!

Han är FULLT medveten om vad han gjort och tycker förmodligen att det var DERAS fel på nåt sätt ( det har jag hört i andra sammanhang om andra saker, han har ALDRIG gjort nåt fel)
Mm mm mm

Han dricker inte sprit (inte under den tid jag umgicks med honom och enligt han själv) missbrukar inget (Ritalin utskrivet 100 mg/dag)
Dom sålde han

Han tittar på en person sen säger han till hjärnan att ”klicka ” så sparar han bilden i huvudet som ett foto

Tack för din intressanta input.
Om han ovanpå alla dessa förfärliga egenskaper dessutom har ett motbjudande utseende tycker jag synd om kvinnan som han har barn med.

Ritalina brukade man förr skriva ut till personer med ADHD. Tydligt är att han verkar spritt språngande och antagligen blir värre utan medicinen.

Vid dådet sade sig BO vara väldigt full. Med hans sätt att bete sig i vanliga fall borde han ha varit fullkomligt livsfarlig vid dådet - och det var han ju.

Och med det humöret i bagaget kanske han retade sig på något speciellt hos BO och exploderade.
Det kanske räckte med bara något ord från BO. Jag tror han gick till fel hus i villan och fyllan och att BO var chanslösa mot denne dåre.

Hur orkade du umgås med en person som så lätt tar till knivar och yxor?
Senast redigerad av Detdundrar 2025-09-20 kl. 18:48.
Citera
2025-09-21, 01:31
Medlem
Citat:

Han påstod tex följande
Bagare i 15 år
Skogsarbetare 10 år
Industriarbetare 15 år
Trädgårdsmästare 10 år

Betedde sig obehagligt

Mm mm mm

Dom sålde han

Citat:

Tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter av EB. Intressant att höra!

Jag har bara haft ytlig kontakt med EB vid ett par tillfällen, och det var ganska längesen. Men det du berättar stämmer väl överens med mitt intryck, dvs. att han inte är särskilt begåvad (milt uttryckt), har bristande impulskontroll, och lätt att bli aggressiv.
Citera
2025-09-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
Vet man när det är dags för åtal?

Är det någon som vet, lyckades inte hitta svar på det i tråden
Citera
2025-09-24, 19:03
Medlem
thomas24s avatar
Förhoppningsvis innan jul