Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-29, 23:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alltså jag menar att om vittnet-SE vill förstora upp sin språngmarsch så kan det ju knappast vara viktigt att springa med en väska ..

Men vill man "bränna" eller köra på förväxligen så blir denna detalj viktig !

Du har väl själv varit inne på att språngmarschen som är gjord i Rapport troligen inte är gjord...

Då gör han alltså om det I Expressen med alla detaljer med sig !

Tycker du verkligen inte att dessa två språngmarscher i Rapport och Expressen har något lite kusligt över sig om språngmarschen inte är gjord på mordnatten ?

Det syns tydligt på bilden att den är tagen nära mordplatsen. Om SE var nära mordplatsen i april måste han också vara mördaren?

Filter har slagit fast att SE har "fel" rock på sig i bilden. Den verkliga mördaren hade ett annat plagg enligt Filter.

YN slår också bakut när hon ser SEs rock. Den han har i denna bild. "Fel rock" enligt YN.

Edit: Nästan som om efterspelsvittnet SE och den verkliga mördaren är två olika personer?
(Två-olika-personer-teorin.)
Citera
2025-08-30, 00:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bo S hade dålig syn och bar inte glasögon av ren fåfänga. Jag tror inte han detaljstuderade bilden.

Det är uppenbart att det inte är en riktig elektriker som försökt spika upp elledningarna på baracken. (Kan tyda på en konspiration där "agenter" spikat upp kabeln.)

SE blev inte ens ett blipp på Strömstedts radar.

Han radar upp de gamla vanliga teorierna: Bofors-trixandet, kärleksaffären och medlaruppdraget.

Med facit i hand menade han på att Expressen borde ha initierat en egen utredning.

Istället för att blint lita på polisen.

Fanns svaret i fotoarkivet, all along? Hidden in plain sight, som det brukar heta.
Citera
2025-08-30, 00:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Angående bilden:

Står fotografen på en pall eller stege?

Bilden ser ut att vara tagen snett uppifrån.

Teleobjektiv från trappan?

Stativ från första avsatsen?

Intressanta frågor!

Ser Matte en klocka med tim- och minutvisare istället för en förbjudet att parkera-skylt i bakgrunden?
Citera
2025-08-30, 00:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Stativ från första avsatsen?

Intressanta frågor!

Ser Matte en klocka med tim- och minutvisare istället för en förbjudet att parkera-skylt i bakgrunden?

Jag får ingen rätsida på trafikskyltarna i bakgrunden. Jag gissar att de små är på andra sidan av Sveavägen och att den reflekterande färgen gör att de ser ut att vara närmare än de är?

Små skyltar har jag bara sett i gränderna i Gamla Stan och gissar att alla skyltar på Sveavägen är i "naturlig storlek".

Jag kan dock inte lista ut varför det ser ut som om skyltarna är vända inåt gränden. Baksidan på vägskyltar är målade i grå icke reflekterande färg som alla vet.

Jag trodde det räckte med en skylt för huvudled och att man inte dubblerade med en parkering förbjuden skylt? Jag utgår ifrån att Sveavägen var huvudled 1986.

Edit: Studerar man andra bilder verkar alla skyltar i bilden finnas på andra sidan Sveavägen, så bilden är rimligen tagen med ett teleobjektiv från trappen. (Detta "plattar till" bilden och verkligt djup så saker på avstånd ser närmare ut än de verkligen är.) Bankomatskylten i bilden tyder på samma sak.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-30 kl. 00:25.
Citera
2025-08-30, 00:19
Medlem
Här kollar han, av vana, snabbt åt höger. Han kanske trodde Jeppson stod kvar en månad efter mordet.

https://static.bonniernews.se/images/f1/99/f1996367770949adb3b77587dc1ee347/annan/1367@90.jpg

Btw var det inte nån som sa att gm hadde ljusa sulor?
Senast redigerad av Ballalaila 2025-08-30 kl. 00:24.
Citera
2025-08-30, 00:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Här kollar han, av vana, snabbt åt höger. Han kanske trodde Jeppson stod kvar en månad efter mordet.

https://static.bonniernews.se/images/f1/99/f1996367770949adb3b77587dc1ee347/annan/1367@90.jpg

Btw var det inte nån som sa att gm hadde ljusa sulor?

Kan det vara Jeppson som tagit bilden?

SE verkar burit vinterskor på vintern. Skorna i bilden är SEs "aprilskor".

Även KP rörde ihop detta på sin pressträff.
Citera
2025-08-30, 00:43
Medlem
Citat:
Det syns tydligt på bilden att den är tagen nära mordplatsen. Om SE var nära mordplatsen i april måste han också vara mördaren?

Filter har slagit fast att SE har "fel" rock på sig i bilden. Den verkliga mördaren hade ett annat plagg enligt Filter.

YN slår också bakut när hon ser SEs rock. Den han har i denna bild. "Fel rock" enligt YN.

Edit: Nästan som om efterspelsvittnet SE och den verkliga mördaren är två olika personer?
(Två-olika-personer-teorin.)

Två olika personer som blivit förväxlade av varann trots att ingen språngmarsch är gjord av Engström?

Det var ju pågrund av den påhittade språngmarschen som gjorde att Engström blev förväxlad av en påhittad vittne !
Citera
2025-08-30, 00:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Två olika personer som blivit förväxlade av varann trots att ingen språngmarsch är gjord av Engström?

Det var ju pågrund av den påhittade språngmarschen som gjorde att Engström blev förväxlad av en påhittad vittne !
Korrekt!

Det är Engström själv som tycker han kan ha blivit förväxlad med mördaren. En uppfattning han behöll fram till sin död.

Glöm inte att den verkliga SE hörde LP säga att mördaren var klädd i mörkblå täckjacka. SEs slutsats är inte tagen ur rena luften.

Det här är faktiskt inte så svårt att förstå. Men somliga verkar kämpa lite med denna förståelse tydligen.

Edit: Jag tror att "7%-arna" i de här tråden skulle må bra av att exponeras för lite verklig logik utanför den självpåtvingade och syrefattiga Cluedolåden de frivilligt stängt in sig i.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-30 kl. 00:59.
Citera
2025-08-30, 04:12
Medlem
Citat:
Korrekt!

Det är Engström själv som tycker han kan ha blivit förväxlad med mördaren. En uppfattning han behöll fram till sin död.

Glöm inte att den verkliga SE hörde LP säga att mördaren var klädd i mörkblå täckjacka. SEs slutsats är inte tagen ur rena luften.

Det här är faktiskt inte så svårt att förstå. Men somliga verkar kämpa lite med denna förståelse tydligen.

Edit: Jag tror att "7%-arna" i de här tråden skulle må bra av att exponeras för lite verklig logik utanför den självpåtvingade och syrefattiga Cluedolåden de frivilligt stängt in sig i.

Men din söutsats att Engström pga att han hörde Lisbeth säga blå täckjacka så drog han slutsatsen att vittnen som säger rock och handledsväska och keps då har förväxlat honom ?

Men han vet inte hur dom kunnat förväxla honom med GM så han hittar då på en språngmarsch så en förväxling är möjlig ?

Det är ju väldigt långsökt och dessutom missledande i utredningen då han själv inte sett GM och försöker då misskreditera dessa vittnen genom att påstå att dom skulle ha förväxlat honom med GM

MOP tog fram säkert 5-6 vittnen som säger rock och om Engström då påverkar polisen att tro att dessa vittnen blandat ihop Engström med GM , , samtidigt hittar på en språngmarsch som bevis för hur vittnen kan sett fel på honom och GM...

Jag har lite svårt att tolka vad du eg menar ?

Menar du att Engström verkligen tror att han är förväxlad ?
Citera
2025-08-30, 09:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Roligt, hur Engström viker fingrarna på sin högra hand och griper efter något som inte finns där: https://static.bonniernews.se/images/e1/f2/e1f2999173094e08a59202b0e38dc547/annan/1654@90.jpg
Och (tjock)rocken fladdrar så då kan vi lugnt ta bort även det lilla som YN tyckte inte riktigt stämde in på Engström.

Men det har vi ju redan kunnat konstatera i videoklippet från "rekonstruktionen"
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-08-30 kl. 09:21.
Citera
2025-08-30, 11:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Alltså jag menar att om vittnet-SE vill förstora upp sin språngmarsch så kan det ju knappast vara viktigt att springa med en väska ..

Men vill man "bränna" eller köra på förväxligen så blir denna detalj viktig !

Du har väl själv varit inne på att språngmarschen som är gjord i Rapport troligen inte är gjord...

Då gör han alltså om det I Expressen med alla detaljer med sig !

Tycker du verkligen inte att dessa två språngmarscher i Rapport och Expressen har något lite kusligt över sig om språngmarschen inte är gjord på mordnatten ?

Citat:
Sen ska jag tillägga en sak...

När du tittar på bilden och bara genom minnet tar med alla mordplatsvittnen signalement av GM så är det ju faktiskt mkt som stämmer !

Visst jag köper att det kan det göra på fler än Engström men helhetsbilden känns ändå som en person alla eg beskriver fast med olika tolkningar

Citat:
Sen fördömer många hans förväxlingtaktik..

Men om jag sett GM i någon sekund och mörkt ute och lite i chock så kan hans taktik vara bra !

När sen Engström visar upp sig och säger att han troligen är förväxlad med GM och springer i TV och bilder i tidningar !

Så kanske jag faktiskt hade ifrågasatt mitt minne , alltså börjat tveka om jag kanske sett Engström istället för GM...

Gott, då förstod jag det bättre. Tack för förtydligande.

Och ja, det skulle ju kunna vara en taktik. Är SE GM så är det väl helt klart en taktik.

Gällande detta så är jag fortfarande av åsikten att det är en helt idiotisk risk av en GM att visa upp sig på det här sättet. Det är ju inte bara utseendet som han riskerar bli igenkänd utan även med rörelser som "aldrig inträffat" vilket kan få vissa vittnen att reagera och dra sig till minnes.
Och i värsta fall placera SE på en plats under en tid som han aldrig själv påstått. Ex. Grand, David Bagares gata eller kanske direkt vid mordet som GM med en revolver i handen.

Men som sagt, är SE GM så tog han ju denna risk med sin "förväxlingsstrategi".
Citera
2025-08-30, 14:35
Medlem
Det vissa har lite svårt för att fatta är att om man kör en förväxlingsstrategi ja då VILL man faktiskt bli förväxlad.

Man VILL bli igenkänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in