2025-08-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Men för i helvete, låt kvinnan vara. Hon har redan ett skitliv och lever på existensminimum dessutom. Vad är poängen ens här? Har ni gjort fel i tio år och försöker lägga det på någon annan? Hur får man "för mycket" personlig assistans ens när man har CP?

Hade Stephen Hawking kunnat lura Försäkringskassan om han hade ägnat sig åt det istället för att lösa universums mysterier?

Diagnosen CP är inte samma sak som det öknamn du kallade dina kompisar på skolgården. Det innebär inte att man är dum i huvudet eller ens det minsta intellektuellt handikappad.

Att tro att någon automatiskt inte kan vara ohederlig eller begå ett bedrägeri bara för att personen har en CP-skada är ett logiskt felslut. En människa kan ha samma intellekt – hederligt eller ohederligt – oavsett om man sitter i rullstol eller inte.

Jag påstår inte att den person som diskuterats har gjort något dumt eller ohederligt.

Min poäng är bara att själva resonemanget är felaktigt: att utgå från att ”cp” i sig skulle utesluta möjligheten till ohederlighet är är missvisande.
Citera
2025-08-29, 21:49
Medlem
Det måste undersökas vad som verkligen behövs assistans till och vad som kan lösas mer effektivt. Säg att personen uppges behöva vistas utomhus 10 minuter om dagen. Går det att göra genom att placera brukaren nära ett fönster och öppna detta? Sätt dit en luxmätare där att se hur mycket ljus som kommer fram och sedan mät luftkvaliteten. Om dessa värden ligger inom ett visst intervall så kan man ersätta utevistelse med detta.

Dessa pengar behöver man spara in för att kunna betala skadestånd till alla NEGRER som vi har i detta landet.
Citera
2025-08-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Drygt en miljon kronor. Det kräver nu Försäkringskassan i återbetalning av Maria Andersson, som lever med en cp-skada. Myndigheten menar att hon haft för mycket personlig assistans – och nu har Maria tagit frågan till domstol.

– Vi har bara handlat i god tro, säger Maria Andersson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...sakringskassan

Oro och besvikelse, men kanske är det mest ilska som 34-åriga Maria Andersson känner över Försäkringskassans beslut där de kräver henne på nästan 1,2 miljoner kronor. ”Beslutet är helt fel och vi ger oss inte! Att de ska kräva mig retroaktivt på vad de säger är felaktigt utbetald assistansersättning sedan tio år tillbaka är märkligt. Hur ska det ens gå till? Tror de att jag har de pengarna? Jag lever på existensminimum”.

SNABBVERSION

Maria Andersson, 34, från Karlsborg, står inför en ekonomisk utmaning efter att Försäkringskassan krävt återbetalning av nästan 1,2 miljoner kronor i assistansersättning.
Beslutet, som kom efter en granskning av hennes assistanstimmar, har orsakat stor oro för Maria, som lever med cp-skada och add.
Hennes familj och juridiska ombud kämpar för att överklaga beslutet.

https://www.sla.se/2025/01/25/maria-...r-oss-i-d7fe6/

Vad anser ni om detta? Min åsikt är att den som fått för mycket pengar skall betala tillbaka dem.

Dags att skrota allt vad personlig assistans innebär.
Citera
2025-08-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Dags att skrota allt vad personlig assistans innebär.

Den borde skötas i kommunal regi så att vi slipper fusk för egen vinning. Om det är så i det här fallet har jag ingen aning om men det förekommer i sjukt stor omfattning. Och gissningsvis är det väl spymedlet Westerberg som ligger bakom även detta fiasko till reform.
Citera
2025-08-29, 22:10
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Varje slant måste distribueras till hudfärgshandikappade negrer och araber.
Hur annars skall dessa bajsbruna folken lyckas kolonisera Sverige, utan svenskarnas egna resurser och institutioner.
Mydighetshjonen som sätter utlänningar före svenskar borde givetvis förföljas eller rent av likvideras.
Så kommer det bli framöver, kan vara bra att reflektera om man nu är en förrädare.

Ert lilla sinnessjuka samhällsbygge kommer inte stå pall länge till.
Citera
2025-08-29, 22:45
Medlem
Q6s avatar
– Vi har bara handlat i god tro, säger Maria Andersson.
Vad menar hon med vi?
Vem är det som har fått assistantersättning ?
Är det någon i familjen, inom släkten eller en nära vän?
Citera
2025-08-29, 22:52
Medlem
Benny98s avatar
Oerhört fyrkantig syn från försäkringskassans sida. Pengar ska krävas tillbaka från kriminella eller arbetslösa som fuskat med bidrag. Inte av en människa med funktionsnedsättning och inte tio år bakåt i tiden.
Citera
2025-08-29, 23:11
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Oerhört fyrkantig syn från försäkringskassans sida. Pengar ska krävas tillbaka från kriminella eller arbetslösa som fuskat med bidrag. Inte av en människa med funktionsnedsättning och inte tio år bakåt i tiden.

Så bara för man är handikappad är det fritt fram att lura till sig pengar från staten ?
Citera
2025-08-29, 23:13
Medlem
Om hon nu är CP så måste hon ju ha en god man som sköter affärerna, så att säga. 10 år kan hon ju inte gjort fel som de kan kräva tillbaka utan där måste ju mycket vara preskriberat.
Citera
2025-08-29, 23:33
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
CP-skadsae är inte efterblivna, det är motoriken de har problem med.

Jag vet att de inte är efterblivna. Men jag tyckte att det stod i artikeln något om god man, får kolla närmare.

Jo, det står att FK anser att hon tillsammans med sin gode man orsakat den felaktiga utbetalningen genom att inte ange att hon inte längre jobbar. Eller något sådant.
Senast redigerad av Zoologen 2025-08-29 kl. 23:39.
Citera
2025-08-30, 00:55
Medlem
otellos avatar
Som många andra skriver så måste det ju finnas riktiga bidragsfuskare att jaga efter.
Citera
2025-08-30, 01:06
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som många andra skriver så måste det ju finnas riktiga bidragsfuskare att jaga efter.

Nej, FK jagar inte MENA, det är ju inte politiskt korrekt att så göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in