Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Flottören går via impedans. Så ta du fram din ohm-mätare så ser du hur värdet justeras när du rör flottören. Sedan får du försöka se till att kinesmätaren ändras på samma sätt. Kanske går om du bakar in något motstånd eller liknande. Mycket jobb för lite utdelning gentemot att köpa en som visar rätt från början om man säger så.
Ja du borde kunna byta till en "vanlig" topp. Dock Får du även byta kamaxel, kamaxelbrygga och kolla att kedjan har rätt antal länkar. Om du jämför kostnaden mot vad en ny ventil kostar så kan jag redan nu berätta för dig vad som är den bästa lösningen.
Jag fixade tankmätaren. Problemet var att flottören tog emot tankens vägg och efter att ha böjt till den lite visar den nu rätt. Högsta kvalitet från Kina.
Jag är rik, så det är inget problem att köpa en ny topp, kamaxel, och ventiltryckare med hållare om det skulle behövas. Det går kanske på 600 kr totalt om jag köper Glixal. Kamkedjan har 41 länkar på Kisbee, så det är samma som på vanlig 139MBQ. Men just nu behöver jag inte köpa något nytt eftersom mopeden går precis som vanligt. Jag lyckades dock bara komma upp i 73,5 km/h idag så jag slog inget hastighetsrekord.
Sedan har jag testat mina kinesiska gängtätningar tillsammans. Loolifl 271, Looteft 272 och Locttlf 277 håller alla bra i rumstemperatur, men mjuknar om man värmer till runt 50 grader eller mer. Jag märker ingen större skillnad mellan dem. Åtminstone verkar de återfå sin kraft när de svalnat igen, så jag får vara försiktig och bara skruva ur tändstiftet ur kall motor så inte hylsan följer med ut. Nu drog jag hylsan till 25 Nm och jag drar bara tändstiftet till 15 Nm, men bäst att inte chansa.
Jag har deducerat att SLS systemet inte har som funktion att pumpa in luft i avgasröret, utan tvärt om leder det avgaser till luftfilterburken och tillbaka in i motorn genom förgasaren. Det finns ett reed valve under röret som bara släpper igenom gaser i riktningen från avgassystemet och inte kan leda in luft från andra hållet. Syftet ska vara att det minskar utsläppen av kväveoxid genom att minska på syret vid förbränningen i cylindern. För miljöns och klimatets skull har jag behållit det på mopeden.
Nu verkar det som att jag uppfyllt trådens syfte och lyckats med att gänga om ett tändstiftshål och skruva i en hylsa samt dokumentera hela processen för framtiden.