2025-08-29, 12:13
Medlem
Har nu sett programmet. Tyckte det var rätt bra, mycket igenkänning och några garv. M. Hallbergs programserie är ju satirisk. Blev lite komiskt när han intervjuade ministern som uppenbarligen kände sig mycket obekväm av frågeställningarna. De vinklingar av SVT du TS ser kan jag inte hålla med om. Det är så att gen Z festar mindre än vad min generation X gjorde när vi var i den åldern. Vi hade inget Internet eller levde vårt liv i "klösbrädan". Uttrycket IRL fanns inte ens. Unga idag knullar inte alls i samma omfattning som förr. Skyll inte på samtyckeslagar osv.. Kvinnan har i alla tider varit grindvakten till sex, även inom djurvärlden, allt annat är fel, vill inte kon så får inte tjuren. Män har dock i alla tider varit minst lika mycket grindvakt till förhållande.

Gen Z är långt mer "sociala" genom appar å soc.medier, men långt mindre IRL än vad gen X var när de var unga vuxna. Börjar synas på arbetsplatser också där personliga möten och kommunikation ersätts genom appar. I många fall så långt att en lång rad tjänstemän på mellannivå helt enkelt inte behövs och kan ersättas av inspelade diktat från högre ledning som inte har detaljkunskap.

Gen Z fokuserar i mångt å mycket på sig själv och när unga män känner sig bortvalda av unga kvinnor, så är rådet från de unga kvinnorna att de unga männen ska fokusera mer på sig själva. Öhhh..
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-08-29 kl. 12:17. Anledning: Glömde
Citera
2025-08-29, 12:19
Medlem
SVT är infiltrerat av feminister och vänstermänniskor så att de analyserar saker ur den linsen är inte så oväntat.

Det har blivit såhär eftersom samhället har satsat otroligt mycket på tjejer för att på alla sätt försöka underlätta och motivera dem till att satsa på karriär och utveckla manliga egenskaper. Då minskar den polaritet mellan manligt och kvinnligt som leder till attraktion. Därtill vill en kvinna alltid ha en man som har mer ekonomiska resurser och potential än hon själv har. När samhället höjer ribban för kvinnors ekonomiska resurser och potential så minskar mängden relevanta män.

Det är inget fel på individnivå med en kvinna som vill satsa på karriären. Men jämställdhet och feminism som har lett till detta gör att det svenska folket och hela den vita civilisationen kommer att dö ut och ersättas av människor som inte är för feminism och jämställdhet. Jag vet inte vad som är viktigare, det eller att pusha alla kvinnor till att bli karriärmänniskor i en generation eller två…
Citera
2025-08-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Men förklaringen är väldigt enkel! Dom senaste 20 åren har det drivits en kampanj om att kvinnor är ”fina som dom är”! Feta är fina, fula ansikten är fina, konstiga kläder är fina, alla fittor är fina, små bröst är lika fina, alla rövar är fina, att inte vara kvinnlig är lika ok som att vara kvinnlig, att inte kunna sköta ett hem är inget som kvinnor ska bedömas efter, långa, korta, hjulbenta, att bara ha ett bröst, inget hår, tunt hår osv osv osv, allt är fint. Kvinnor behöver heller inte ha några egna pengar, dom får jobba med vad som vill och dålig allmänbildning och brist på lokalsinne är lite sött (Så även gamla överseenden ligger kvar) Det finns helt enkelt ingenting som kvinnor ska eller får bedömas för och där har vi hamnat genom många års propaganda drivet av kvinnor för kvinnor. Alla kvinnor är minst godkända och antagligen fantastiska! Och när kvinnor slutade oroa sig över sig själva och lärde sig att dom är fantastiska som dom är så lade dom allt fokus på vad dom själva ville ha. Inte så konstigt egentligen för har man själv inga fel och brister så kräver man naturligtvis en partner som inte har några fel och brister!

Kampanjer i media är det ingen som tar på allvar idag. Konkurrensen för kvinnor är mycket större än förr. Många kvinnor med perfekta kroppar på Insta. Även kvinnor i 60 års åldern kan se knullbara ut. Möjligen är kvinnor från landet omedvetna om det.

Jag tror att kvinnors föräldrar har fått för sig att om tösen gått på folkhögskola ska hon inte nöja sig med mindre än en prins. Det är därför som många kvinnor sitter på glasberget nu.

Saknas en diskussion om familjens ansvar här.
Citera
2025-08-29, 15:16
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Bakgrund:
SVT har ett avsnitt av programmet "Hur fan hamnade vi här?" där de diskuterar det låga barnafödandet och minskandet av fokus på sex hos vissa unga. SVT skriver på Facebook:

Många män lever i ofrivillig ensamhet, en situation som ofta är förknippad med psykisk ohälsa och i värsta fall självmord. Trots detta väljer SVT att undvika att lyfta fram männens perspektiv med empati. Det är anmärkningsvärt att ett program som "Hur fan hamnade vi här?" inte ens berör den växande grupp män som kämpar med att hitta närhet och mening i en alltmer kravfylld dejtingkultur. Istället förstärks stereotypen om den emotionellt inkompetente mannen som är arbetslös och bara spelar datorspel dygnet runt, vilket bara förvärrar känslan av utanförskap. Men det kanske inte är så förvånande eftersom att SVT t.ex. nästan aldrig uppmärksammar den höga andelen män som tar sitt liv i Sverige. Den dagliga retoriken där män framställs som problem snarare än medmänniskor är tröttsam och skadlig.

Varför låtsas SVT som att män ensamma bär skulden för det sjunkande barnafödandet i Sverige? Kvinnor har också ett ansvar men det nämner aldrig SVT. Istället får vi höra att män inte "lever upp till kraven", som om det vore en objektiv sanning att män måste vara emotionella superhjältar, ha toppjobb, vara två meter långa och se ut som filmstjärnor för att ens få en chans. En man kan ha god ekonomi, vara emotionellt närvarande, djurälskare, kapabel till att ta hand om hemmet, ha humor - men om han är 1,60 meter lång kommer han ändå anses som radioaktivt avfall för det kvinnliga släktet. Och det är ett problem som SVT aldrig vågar belysa. En man kan vara alltså vara omtänksam, ha god ekonomi, ta hand om sin kropp, älska djur, vara skötsam och ändå bli fullständigt ignorerad, och då inte för sina brister, utan för något han inte kan påverka. Det är brutalt. Och när SVT väljer att enbart sparka på männen, utan att ens försöka förstå deras verklighet, då bidrar de till en kultur där mäns ensamhet förlöjligas och deras lidande osynliggörs. Det är inte bara orättvist för det är t.o.m. farligt. Om en man inte lyckas få en partner måste det vara för att han är en inkapabel incel enligt SVT.

Diskussion:
1 - Varför belyser inte SVT att kvinnors förväntningar och krav också kan vara en bidragande orsak till det minskande barnafödandet?
2 - Är det rättvist av SVT att enbart belysa männen som de ovårdade, arbetslösa när det finns många TikTok-beroende kvinnor som lagt tid på att läsa genusstudier och därmed nästan indirekt valt arbetslöshet?
3 - Vilka samhälleliga konsekvenser kan public service ensidiga skuldbeläggning av problemområden få?

Länkar:
- https://www.facebook.com/watch?v=1952290312263539
- https://www.svtplay.se/video/jwqA5Ak...ing-generation
- För oberoende granskningen av SVTs skriftliga journalistik tipsar jag även om: https://slagsidan.se & https://www.facebook.com/I.allmanhet.../?locale=sv_SE

Chilla. Det är i första hand ett humoristiskt och satiriskt tv-program. Det gick helt över ditt huvud?
Citera
2025-08-29, 15:17
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Nej det är ingen lögn. Klart att det finns lågbegåvade idioter som inte förstår biologi. Men det flesta kvinnor är väl medvetna om att man blir mindre fertil redan efter 30 men att man fortsatt ofta är fertil till 40.
Sen kanske det kommer som en chock för vissa när man inser att man hade svårigheter från början som gör det mycket svårt att bli gravid vid högre ålder.

En ensamstående mamma som valt att skaffa barn är minst lika trygg som en dysfunktionell familj.

Träffar man inte en partner som man vill skaffa barn ihop med så bör man inte skaffa barn med någon man inte ens tror man kommer stå ut att uppfostra ett barn tillsammans med.

Vi får hålla oss till de mediala aspekterna för att inte hamna off-topic. Tycker du det är i sin ordning att SVT vinklar problematiken till att det som vanligt att allt är männens fel, och männen som ska rätta sig efter kvinnors önskemål? Är man inte två parter i en relation? Eller menar de att det bara är män som ska leva upp till långa kravlistor, och att för kvinnorna räcker det med att att bara dyka upp? Det är totalt verklighetsfrämmande, och ekvationen går inte ihop. Det är ju välkänt att SVT driver en extremfeministisk agenda som vare sig gynnar landet, kvinnor eller män. Män drar sig alltmer bort från dating på grund av detta, och unga kvinnor kommer att få ett bryskt uppvaknande när de är 35+.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-08-29 kl. 15:31.
Citera
2025-08-29, 15:33
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Chilla. Det är i första hand ett humoristiskt och satiriskt tv-program. Det gick helt över ditt huvud?

Märkligt att det humoristiska och satiriska undantagslöst sker på mäns bekostnad. Varför raljerar inte SVT över hur verklighetsfrånvända unga kvinnor är idag?
Senast redigerad av WordWarrior 2025-08-29 kl. 15:35.
Citera
2025-08-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Det är du som argumenterar utifrån anekdoter. Det där gäller bara i just din umgängeskrets och bemöter inte mig i sak.

Då vi ska diskutera de mediala effekterna så tror jag att ni oroar er å kvinnors vägnar på fel grund.

Jag tror inte att programmet påverkar kvinnor utan att programmet skildrar en verklighet. Jag tror inte heller att programmet kommer påverka kvinnor att göra andra val än de ändå gör.
Citera
2025-08-29, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays

De skämtar alltså om män som har problem? Låter ju som något public service egentligen inte ska syssla med.
Citera
2025-08-29, 16:05
Medlem
Citat:
Då vi ska diskutera de mediala effekterna så tror jag att ni oroar er å kvinnors vägnar på fel grund.

Jag tror inte att programmet påverkar kvinnor utan att programmet skildrar en verklighet. Jag tror inte heller att programmet kommer påverka kvinnor att göra andra val än de ändå gör.

Det beror på att programmet endast skildrar en viss typ av kvinnors verklighet, precis som det brukar vara med SVT. Narrativet framför allt. Svensk media göder som vanligt manshatet.
Citera
2025-08-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vi får hålla oss till de mediala aspekterna för att inte hamna off-topic. Tycker du det är i sin ordning att SVT vinklar problematiken till att det som vanligt att allt är männens fel, och männen som ska rätta sig efter kvinnors önskemål? Är man inte två parter i en relation? Eller menar de att det bara är män som ska leva upp till långa kravlistor, och att för kvinnorna räcker det med att att bara dyka upp? Det är totalt verklighetsfrämmande, och ekvationen går inte ihop. Det är ju välkänt att SVT driver en extremfeministisk agenda som vare sig gynnar landet, kvinnor eller män. Män drar sig alltmer bort från dating på grund av detta, och unga kvinnor kommer att få ett bryskt uppvaknande när de är 35+.

Jag anser att svt skildrar människors liv utifrån vad de tycker och tror och jag anser att det är i sin ordning att media gör livsstils skildringar av människors liv.

Bara för att man själv inte håller med om vad som sägs i programmet så är det fortfarande ett program som skildrar människors liv och verklighet.

Att vara emot att media belyser kvinnors syn på tvåsamhet innebär inte att de är vinklade. Det är som att jag ansåg att jaktprogram var vinklade till jägarlobbyns fördel.

Public service uppdrag är att visa något för alla. Inte publicera sådant som alla gillar.
Citera
2025-08-29, 16:10
Medlem
Citat:
Jag anser att svt skildrar människors liv utifrån vad de tycker och tror och jag anser att det är i sin ordning att media gör livsstils skildringar av människors liv.

Bara för att man själv inte håller med om vad som sägs i programmet så är det fortfarande ett program som skildrar människors liv och verklighet.

Att vara emot att media belyser kvinnors syn på tvåsamhet innebär inte att de är vinklade. Det är som att jag ansåg att jaktprogram var vinklade till jägarlobbyns fördel.

Public service uppdrag är att visa något för alla. Inte publicera sådant som alla gillar.

Det här var inte kvinnors syn på tvåsamhet. Det här var loser kvinnors gnäll om män typ.

Kvinnor som saknar pojkvän aka femcels är inte representanter för normala kvinnor.

Hade de släpat in en tant som varit gift i 50 år hade det låtit annorlunda.
Citera
2025-08-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Det beror på att programmet endast skildrar en viss typ av kvinnors verklighet, precis som det brukar vara med SVT. Narrativet framför allt. Svensk media göder som vanligt manshatet.

Public service uppdrag är att ha olika program för olika grupperingar.

Det ena programmet kan skildra en jägare och det andra kan skildra en vegans.

Jan-Emanuel är ett exempel på att man skildrade en annan bild av tvåsamhet än den som nämns här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in