2025-08-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vareensminwraplk
Svenska staten våldtar och behandlar Kiruna som en koloni. Inte okej år 2025. Speciellt inte som Ulf har tydliga åsikter om Israel och Gaza.
Skulle du bli gladare om husen fick stå kvar, gruvan stängdes, nästan alla fick flytta pga arbetsbrist och husen stod där tomma? Kiruna är en gruvstad från början som bara finns där av ett enda skäl.
Citera
2025-08-28, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Vad fan svamlar du om? Läs vad jag skrev och använd glasögon nu, tack

Frågan är snarare vad du svamlar om. Du skriver "Vill du lägga ned hela gruvdriften?"

Kom med något värdigt, annars ignorerar jag dig. Jag orkar inte slösa tid på tomma tunnor.
Citera
2025-08-28, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Allt svenskt territorium tillhör svenska staten.

Det är svenska staten som styr över allt svenskt territorium.

Att en stat invaderar en annan stat och fördriver det landets befolkning för att ta deras land, är någonting helt annat.

Är du helt efterbliven eller? Det måste du vara, om du fortfarande inte begriper vad skillnaden är.

Uppenbarligen är jag efterbliven.
Citera
2025-08-28, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skulle du bli gladare om husen fick stå kvar, gruvan stängdes, nästan alla fick flytta pga arbetsbrist och husen stod där tomma? Kiruna är en gruvstad från början som bara finns där av ett enda skäl.

Det jag skulle bli glad över är om LKAB meddelade i god tid vad som gäller, vad man behöver och slutar våldta, och härja.
Citera
2025-08-28, 20:44
Avstängd
senhackarens avatar
Kiruna borde ingå i Sameland. Uffe har ingenting att säga till om där, vilket han tror. Borgarbrackan.
Citera
2025-08-28, 21:54
Medlem
Citat:
"Man har inte rätt att förskjuta civilbefolkningar." Sa Ulf Kristersson i en artikel på TV4. Komiskt hur intresserad han är av Israel och Gaza, men inte sitt eget land och vad som sker i Kiruna. Idag knappt veckan efter att kyrkan flyttats släpper statliga LKAB bomben att 6000 människor tvingas från sina hem.

Frågan i tråden är följande: Förstår Ulf Kristersson vilken hycklare han är? Anses Kiruna vara en koloni som man får göra vad man vill med?

Källa:

"Gruvchocken i Kiruna – ytterligare 6 000 måste flytta" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...0-maste-flytta

Citatet https://www.tv4.se/artikel/5TwtIBH8U...ar-folkraetten
Suck. Vilket trams! Kirunas existens bygger på gruvan. Om gruvan kommer att göra att husen spricker och eventuellt rasar blir man så illa tvungen att flytta husen och/eller riva och bygga nytt. Kristersson har inget med saken att göra.

Att du inte kan hitta något relevant att klaga på är högt betyg för Kristersson!
Citera
2025-08-29, 05:52
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Suck. Vilket trams! Kirunas existens bygger på gruvan. Om gruvan kommer att göra att husen spricker och eventuellt rasar blir man så illa tvungen att flytta husen och/eller riva och bygga nytt. Kristersson har inget med saken att göra.

Att du inte kan hitta något relevant att klaga på är högt betyg för Kristersson!

Ja ni Stockholmare brukar påstå det. Tänka är inte din starka gren tyvärr.
Citera
2025-08-29, 07:30
Medlem
Citat:

Det är LKABs verksamhet som gör att staden behöver flyttas och det är de som ska betala för det och inte staten.

Sen kan du ju börja med att lyssna på var Kirunaborna själva säger och med Kirunabor så menar jag de som bor i staden och inte de som har flyttat därifrån. Här är några citat från dem efter gårdagens besked från NSD.
Det är sorg i hjärtat, men jag förstår varför
Jag tycker att det är oerhört skönt att påverkansområdet blir så pass stort. Det innebär att villaägare hamnar närmare centrum som lever. Staden kommer att bli intakt
Det kändes bra, det var glädjande nyheter. Vi märker av de här stora sättningarna varje dag och det är inte roligt
De som bor i Kiruna förstår varför samhällsomvandlingen måste ske och är överlag positiva till den. Däremot så kommer naturligtvis många tycka att det är sorgset. Utan gruvan skulle Kiruna ha väldigt svårt att överleva som samhälle.

Sen när det gäller statens ansvar så kan de göra mer för kommunerna som har stora produktioner av våra naturresurser. Men skulle exempelvis kunna titta på den norska modellen där denna typ av företag betalar en kommunalskatt. Men detta är en fråga som inte har något samband med samhällsomvandlingen i Kiruna.
Citera
2025-08-29, 09:23
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är LKABs verksamhet som gör att staden behöver flyttas och det är de som ska betala för det och inte staten.

Sen kan du ju börja med att lyssna på var Kirunaborna själva säger och med Kirunabor så menar jag de som bor i staden och inte de som har flyttat därifrån. Här är några citat från dem efter gårdagens besked från NSD.
Det är sorg i hjärtat, men jag förstår varför
Jag tycker att det är oerhört skönt att påverkansområdet blir så pass stort. Det innebär att villaägare hamnar närmare centrum som lever. Staden kommer att bli intakt
Det kändes bra, det var glädjande nyheter. Vi märker av de här stora sättningarna varje dag och det är inte roligt
De som bor i Kiruna förstår varför samhällsomvandlingen måste ske och är överlag positiva till den. Däremot så kommer naturligtvis många tycka att det är sorgset. Utan gruvan skulle Kiruna ha väldigt svårt att överleva som samhälle.

Sen när det gäller statens ansvar så kan de göra mer för kommunerna som har stora produktioner av våra naturresurser. Men skulle exempelvis kunna titta på den norska modellen där denna typ av företag betalar en kommunalskatt. Men detta är en fråga som inte har något samband med samhällsomvandlingen i Kiruna.

Staten är LKAB så det är mest en ordlek du försöker dig på. Jag bor i Kiruna och vet mycket väl vad vi Kirunabor tycker. Vad sedan någon säger utåt i tidningen är något helt annat. Nästan ingen i Kiruna vågar uttala sig kritiskt mot LKAB offentligt eftersom alla på ett eller annat sätt jobbar där, eller har en närstående som jobbar där. Därför blir det munkavel i hela staden. Något ni Stockholmare inte förstår er på. Det är liksom ett helt annat klimat här uppe.

Staten har helt skitit i Kiruna, man låter sitt statliga företag våldta oss som bor här.
Citera
2025-08-29, 09:41
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Stockholmare eller inte.. Det som skrivs är helt riktigt, om pengar ska fortsätta rinna in till Sveriges kassa (från järnmalms industrin) även framöver måste tillgångarna tas tillvara. Visst kan det kännas tråkigt för många men på sikt är det en bra grej även för befolkningen i Kiruna, om det sköts rätt från LKAB dvs.
Citera
2025-08-29, 12:00
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Stockholmare eller inte.. Det som skrivs är helt riktigt, om pengar ska fortsätta rinna in till Sveriges kassa (från järnmalms industrin) även framöver måste tillgångarna tas tillvara. Visst kan det kännas tråkigt för många men på sikt är det en bra grej även för befolkningen i Kiruna, om det sköts rätt från LKAB dvs.

Ingen i Kiruna har problem att LKAB gör stora vinster. Tvärtom är vi jävligt glada över det, vi tillhör som sagt också Sverige (Fast det inte alltid känns så) Problemet som uppstått på senare år är att LKAB och staten inte tar det ansvar man borde göra. Man skiter helt enkelt i Kiruna, slår sönder staden i rovjakten på pengarna.

Tidigare levde Kiruna och LKAB hand i hand. Idag avfolkas Kiruna och fly-in fly-out växer sig större med skiftarbetare som bor i södra Sverige. Det är liksom inte hållbart för oss som trots allt bor här.

Vi kräver fan inte mycket, men saker ska gå rätt till.
Citera
2025-08-29, 12:09
Medlem
Stark-Senaps avatar
Hade du jämfört Israels folkmord med sveriges behandling av ren-lappar hade det åtminstone i teorin funnits en koppling.

Men du jämför ett folkmord och utraderande av ett helt land med att några gruvarbetare, som bor i
en nyligen konstruerad stad, måste flytta några hundra meter. När palestinierna får ett skott i pannan och sitt hem jämnat med marken så får kirunabon en flytt där både hemmet och de själva bärs fram på en sidenkudde.

TS, du är härmed den överlägset mest skitenödiga norrlänning världen någonsin skådat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in