Citat:
Ursprungligen postat av
Vareensminwraplk
Ja ni Stockholmare brukar påstå det. Tänka är inte din starka gren tyvärr.
Det är LKABs verksamhet som gör att staden behöver flyttas och det är de som ska betala för det och inte staten.
Sen kan du ju börja med att lyssna på var Kirunaborna själva säger och med Kirunabor så menar jag de som bor i staden och inte de som har flyttat därifrån. Här är några citat från dem efter gårdagens besked från NSD.
Det är sorg i hjärtat, men jag förstår varför
Jag tycker att det är oerhört skönt att påverkansområdet blir så pass stort. Det innebär att villaägare hamnar närmare centrum som lever. Staden kommer att bli intakt
Det kändes bra, det var glädjande nyheter. Vi märker av de här stora sättningarna varje dag och det är inte roligt
De som bor i Kiruna förstår varför samhällsomvandlingen måste ske och är överlag positiva till den. Däremot så kommer naturligtvis många tycka att det är sorgset. Utan gruvan skulle Kiruna ha väldigt svårt att överleva som samhälle.
Sen när det gäller statens ansvar så kan de göra mer för kommunerna som har stora produktioner av våra naturresurser. Men skulle exempelvis kunna titta på den norska modellen där denna typ av företag betalar en kommunalskatt. Men detta är en fråga som inte har något samband med samhällsomvandlingen i Kiruna.