2025-08-29, 03:59
Medlem
För mig och många andra svenskar så är naturupplevelser något viktigt och värdefullt från tidig barndom och ända fram till slutet. Men förutom en del thailändare och polacker som plockar svamp och bär så tycks det mig att skog och mark är fullständigt ointressant för en förkrossande majoritet av utomeuropeiska invandrare, speciellt MENA. Det är jag visserligen väldigt tacksam för. Att dra ut på landet, till fjällen eller skärgården är ju nästan de enda platser man får vara ifred på nu för tiden. Men vad beror det på? Har ni någonsin hört om invandrare som vandrar i skogen eller i fjällen för skojs skull? Eller personligen sett? Det har inte jag, inte en enda gång faktiskt. Jag har aldrig hört om en invandrare som är bonde i Sverige heller. Jag har sett en del gamla invandrare som odlar på koloni-lotter inne i stan iof.

Jag har sett några fåtal invandrare med båtar men där har jag fått intrycket av att det är mer som med deras bilar, att de vill imponera på sin omgivning. Att de verkligen uppskattar segling eller verkligen kan något om sjömanskap har jag väldigt svårt att tänka mig. Jakt skulle man ju kunna tänka sig att de gillar, då får de ju använda vapen och kan impa på sina "brushur" med en skjuten älg eller något, men nej det är samma sak där så vitt jag vet. Den enda invandrare jag kan komma på som sysslar med jakt och slakt är Leif GWs vietnamesiska "betjänt" vars namn jag inte minns. Men det lustiga är att när det gäller invandrare från länder som Holland och Tyskland är det ju precis tvärtom, de flyttar inte sällan hit just på grund av den vackra naturen och allemansrätten!
Citera
2025-08-29, 06:34
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Är de? Tycker de tycker om kläder ifrån Naturkompaniet.
Citera
2025-08-29, 06:45
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsaetaren
Jag har sett en del gamla invandrare som odlar på koloni-lotter inne i stan iof.

Såna finns det ju hur många som helst. Inte alls bara gamla. Araberna är ena jäklar på att odla. Men de gör det ju av rena överlevnadsinstinkter. Inte går de på fjällvandring om de inte tycker att det är något lönt med det.
Citera
2025-08-29, 07:00
Medlem
Avalionns avatar
Skulle säga tvärtom svenskar är mer ointresserade av natur.
Citera
2025-08-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Skulle säga tvärtom svenskar är mer ointresserade av natur.
Måste vara för att du själv är helt ointresserad. Var du ute i skog och mark skulle du se att det är bara där man slipper MENA. Skräna och stöka på en badstrand räknas inte som att vistas i naturen.
Citera
2025-08-29, 07:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsaetaren
så tycks det mig att skog och mark är fullständigt ointressant för en förkrossande majoritet av utomeuropeiska invandrare, speciellt MENA.

Men det lustiga är att när det gäller invandrare från länder som Holland och Tyskland är det ju precis tvärtom, de flyttar inte sällan hit just på grund av den vackra naturen och allemansrätten!

En förklaring kan vara att man i t ex Mellanöstern inte har den typ av natur som vi har. Och då är det ju svårt att bibringa sig ett intresse för skogs- resp fjällvandringar.

Under de år jag i skolan jobbat med invandrarelever har jag uppmärksammat att många när de kommer hit, inte har speciellt stora kunskaper, om ens några, om Sveriges geografi och natur.

Man är alltså inte sedan barnsben uppvuxen med att vara ute i skog och mark.

När det handlar om tyskar och holländare så finns ju i deras resp hemland ungefär den natur som vi har. I Holland i liten omfattning, i delar av Tyskland (speciellt i de södra och sydöstra delarna) i stor omfattning.
Men möjligheten att ta del av naturupplevelser är begränsande där, eftersom man inte har någon allemansrätt.
Vi ska även tänka på att det faktiskt är ett litet antal tyskar och holländare som kommer hit på semester för att uppleva naturen, och de som bosätter sig i t ex de Småländska skogarna är ännu färre. Den stora majoriteten tyskar och holländare åker till Spanien när de åker på semester.
Senast redigerad av RFT 2025-08-29 kl. 07:30.
Citera
2025-08-29, 07:41
Medlem
Sladdarens avatar
De är rädd för skogen för de har inte kontroll på nåt där som de kan styra över och de är tom skräckslagen inför att möta en björn eller älg eller annat djur tex räv, lodjur eller grävling, en snäll huggorm. Jag har gått djupt in i skog och mark hur mycket som helt ensam å letat svampställen och bra blåbärställen och lingon. Plockat några timmar i stöten och återkommit sen. Har aldrig nånsin varit rädd och mött björn och älg bara några meter ifrån mig

De gillar nog inte heller att fiska tror jag även om de skulle få napp hela tiden
Citera
2025-08-29, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
De är rädd för skogen för de har inte kontroll på nåt där som de kan styra över och de är tom skräckslagen inför att möta en björn eller älg eller annat djur tex räv, lodjur eller grävling, en snäll huggorm. Jag har gått djupt in i skog och mark hur mycket som helt ensam å letat svampställen och bra blåbärställen och lingon. Plockat några timmar i stöten och återkommit sen. Har aldrig nånsin varit rädd och mött björn och älg bara några meter ifrån mig

De gillar nog inte heller att fiska tror jag även om de skulle få napp hela tiden
Fiskar kan de göra. Naturligtvis inte upp till nån fjällbäck. Men tex Svartån som rinner genom Västerås. Där man i princip kan stå på asfalten med sitt spö.
Citera
2025-08-29, 08:02
Medlem
TjockisHaralds avatar
De kommer från länder där man badar i vattnet vart folk dumpar sopor och lik?
Citera
2025-08-29, 08:03
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Dom är födda i naturen och inte i en betongdjungel så därför är det ointressant.
Citera
2025-08-29, 08:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fiskar kan de göra. Naturligtvis inte upp till nån fjällbäck. Men tex Svartån som rinner genom Västerås. Där man i princip kan stå på asfalten med sitt spö.

Jo de gillar fast mark har jag förstått som är av asfalt och betong inkl möjliga flyktvägar att ta på vägen
samt att de kan hålla utkik på vilka brudar som passerar på vägen springades eller gåendes
Uppfattar det som dessa invandrare är ute efter en publik vad dom än gör istället för bara filma det eller ta foton
Citera
2025-08-29, 08:09
Medlem
ItsWednesdays avatar
Jag gick förbi en stor invandrarfamilj häromdagen som satt vid en grillplats i skogen och spelade arabisk musik på högsta volym, så helt ointresserade är de inte.

Men jag tror ointresset handlar om att de inte har någon anknytning till landet och naturen, på samma sätt som vi svenskar har. Många invandrare tycks känna sig rotlösa och bryr sig mest om materiella ting. BMW's och guldkedjor och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in