2025-08-28, 16:31
Medlem
Drygt en miljon kronor. Det kräver nu Försäkringskassan i återbetalning av Maria Andersson, som lever med en cp-skada. Myndigheten menar att hon haft för mycket personlig assistans – och nu har Maria tagit frågan till domstol.

– Vi har bara handlat i god tro, säger Maria Andersson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...sakringskassan

Oro och besvikelse, men kanske är det mest ilska som 34-åriga Maria Andersson känner över Försäkringskassans beslut där de kräver henne på nästan 1,2 miljoner kronor. ”Beslutet är helt fel och vi ger oss inte! Att de ska kräva mig retroaktivt på vad de säger är felaktigt utbetald assistansersättning sedan tio år tillbaka är märkligt. Hur ska det ens gå till? Tror de att jag har de pengarna? Jag lever på existensminimum”.

SNABBVERSION

Maria Andersson, 34, från Karlsborg, står inför en ekonomisk utmaning efter att Försäkringskassan krävt återbetalning av nästan 1,2 miljoner kronor i assistansersättning.
Beslutet, som kom efter en granskning av hennes assistanstimmar, har orsakat stor oro för Maria, som lever med cp-skada och add.
Hennes familj och juridiska ombud kämpar för att överklaga beslutet.

https://www.sla.se/2025/01/25/maria-...r-oss-i-d7fe6/

Vad anser ni om detta? Min åsikt är att den som fått för mycket pengar skall betala tillbaka dem.
Citera
2025-08-28, 16:38
Medlem
Hellesylts avatar
Hon, som har handlat i god tro, kan och ska inte betale tillbaka.
Citera
2025-08-28, 17:23
Medlem
Sinnerstens avatar
Dom kanske borde satsa på Blattefusket istället för ett Cp?

Men det är väl inte Kosher.

Det kommer bli riktigt godis för ett gäng psykologer att analysera vilka som jobbar där.
Senast redigerad av Sinnersten 2025-08-28 kl. 17:27.
Citera
2025-08-28, 17:25
Medlem
CC75s avatar
Har ingen direkt uppfattning om detta specifika fall men "God tro" är enligt mig mycket vanskligt och det ska krävas mycket för att den förklaringen ska godkännas. Vi har en skyldighet att känna till våra lagar och regler.

Slippa betala anser jag att man kan få OM man har fått ett felaktigt besked från en myndighet och handlat utifrån det beskedet. Dvs man har försökt göra rätt men en myndighet har agerat fel eller gett fel information.

Har man lämnat felaktig information eller utelämnat i ärendet viktig information, då ska man betala tillbaka men även få ett rejält straff, att skylla på okunskap är inte okej.

// CC
Citera
2025-08-28, 17:35
Medlem
Har den som fattade beslutet fått avsked, placering i cykelgaraget eller. Detta är ett försnillade av skattekronor. Om GM ska betala tillbaka, tveksamt. Man ska kunna lita på ett myndighetsbeslut.
Citera
2025-08-28, 17:35
Medlem
Zoologens avatar
Har hon en god man? Borde inte denne hjälpa till med sådant här?
Citera
2025-08-28, 18:49
Medlem
Maria borde kunna "sitta av" summan med fotboja.
Citera
2025-08-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Har hon en god man? Borde inte denne hjälpa till med sådant här?

Jag tänkte också det när jag läste artikeln. Visst har väl dessa gode män tystnadsplikt men gäller det verkligen om det gäller information till en myndighet?
Citera
2025-08-28, 19:02
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Dom kanske borde satsa på Blattefusket istället för ett Cp?

Men det är väl inte Kosher.

Det kommer bli riktigt godis för ett gäng psykologer att analysera vilka som jobbar där.

Eller svenskarna som fuskar men det skriver ingen om.
Citera
2025-08-28, 19:08
Medlem
Badulfs avatar
Så FK granskar tio år, intressant ... för det är väl inte bara administrativa missförstånd de siktar på utan alla möjliga bidragsturister, eller? "Att hon skulle bli av med 1,44 assistanstimmar per dag visste vi, men inte att de skulle gå tillbaka tio år", skriver Skaraborgs Allehanda.
Citera
2025-08-28, 19:11
Medlem
Men för i helvete, låt kvinnan vara. Hon har redan ett skitliv och lever på existensminimum dessutom. Vad är poängen ens här? Har ni gjort fel i tio år och försöker lägga det på någon annan? Hur får man "för mycket" personlig assistans ens när man har CP?

Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn

Vem bryr sig om svenskar som fuskar, är pedofiler eller annat skit? Så länge det inte är invandrare bryr sig inte FB om det. Är det en vit svensk ska man ändå anta att det är en invandrare. Så fungerar FB. Försök inte komma hit me sunt förnuft för det klarar inte bubblan av.
Citera
2025-08-28, 19:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Mmmm. Man kan ju undra om hon verkligen har fått de där 1,44 timmarna assistans som hon egentligen inte hade rätt till och att det verkligen varit några vanliga assistenter hos henne och hjälpt henne? Eller har lönerna gått till medlemmar i hennes klan som bara tagit emot lönen utan att arbeta någonting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in