Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Så är det alltid. Effektivitet är inte vad vi primärt är ute efter då vi bygger ett samhälle. Att ta hand om funktionshindrade i vårt land kommer att kosta pengar och antingen känner man en stolthet över att vi är så pass civiliserade här eller så klagar man på att man inte får något tillbaka. Det beror på vem man är och om hjärtat bultar för någon form av solidaritet eller inte.
Sen försöker vi både äta kakan och ha den kvar med vårt individuella synsätt och end of history-attityd.
Effektivet måste alltid eftersträvas i statlig och kommunala organisationer.
Självklart ska svaga individer tas om hand men man kan diskutera vilken nivå som är rimlig.
Är det rimligt att 35-åriga Maria har personliga tjänare dygnet runt samtidigt som äldrevården är så eftersatt så att gamlingar som arbetat i princip hela sina liv får ligga i timmar i sin avföring. Systemet är uppenbart skevt! Är det civiliserat? Är det civiliserat att en del invandrare och vissa infödingar försnillar 10-tals miljarder ur välfärdssystemen årligen? Nej, det tycker jag inte.
Finns det pengar för att ordna upp allt? Vänstern hävdar det men jag har aldrig sett det ledas i bevis. Siffrorna saknas. Bara vinsterna i välfärden stoppas har vi råd med allt åt alla? Hur stora är vinstuttagen varje år?
Ett civiliserat samhälle präglas bla av förnuftigt användande av resurser, medkänsla och en ypperlig respekt för skattemedel. Det sättet svenska politiker och myndigheter handskas med skattepengar ser vi mer i bananrepubliker (kanske en smula överdrivet men jag hoppas dyöu förstår poängen).
Det civiliserade sverige du talar om är på väg att försvinna då människor förlorar att sin vilja att betala skatt och bidra när de har en känsla av att deras skattepengar kastas bort utan närmare eftertanke. Det är dwn känslan jag får när jag ser Maria Andersson i inslaget.