2025-08-28, 19:38
Det är minst sagt väldigt riskfyllt att få olika bidrag och liknande beviljat för att sedan en myndighet kan komma och återkräva väldigt mycket pengar av en, dessutom efter hela 10 års tid.
Det är så här många råkar illa ut även med bostadsbidrag och bostadstillägg.
Staten tjänar förmodligen mer på alla dem som avstår olika bidrag än alla dem som medvetet fifflar med bidrag.
Citera
2025-08-28, 20:24
Medlem
Amitriptylins avatar
Bara det korta klippet räckte för att jag skulle bli suspekt till hennes skäl att ha Godman och påstår sig inte kunna arbeta.
Finns flera arbeten hon kan utföra från sin stol.
Låter mer som att hon är bortklemad och curlad sedan barnsben.
Känner två personer med "grövre" cp-skada än denna kvinna, båda arbetar och bor själva.
Citera
2025-08-28, 21:13
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag tänkte också det när jag läste artikeln. Visst har väl dessa gode män tystnadsplikt men gäller det verkligen om det gäller information till en myndighet?

Jag googlade på det. En god man har ingen lagstadgad tystnadsplikt, men ska naturligtvis inte ge ut information i onödan som kan skada personen.
Jag tycker att en god man ska ha ordentlig koll på ekonomin, det är ju det han/hon får betalt för.
Citera
2025-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Bara det korta klippet räckte för att jag skulle bli suspekt till hennes skäl att ha Godman och påstår sig inte kunna arbeta.
Finns flera arbeten hon kan utföra från sin stol.
Låter mer som att hon är bortklemad och curlad sedan barnsben.
Känner två personer med "grövre" cp-skada än denna kvinna, båda arbetar och bor själva.

Jag håller med 100%.

Hon verkar dessutom ha vetat att hon inte längre hade rätt till 24h assistans men har hållt käften och hoppats på att det inte upptäcks.

Hon blir av med 1h 44 min per dag vilket motsvarar 1.5 miljoner kronor. Ni kan ju själva räkna ut vad 24h då kostar svenska skattebetalare per år...

Och det lär ju inte sluta där, skattebetalarna pröjsar väl i princip allt i hennes liv, extra allt fram till döden.

Hur många heltidstjänster med sjuksyrror hade man kunnat fä istället?
Citera
2025-08-28, 21:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag håller med 100%.

Hon verkar dessutom ha vetat att hon inte längre hade rätt till 24h assistans men har hållt käften och hoppats på att det inte upptäcks.

Hon blir av med 1h 44 min per dag vilket motsvarar 1.5 miljoner kronor. Ni kan ju själva räkna ut vad 24h då kostar svenska skattebetalare per år...

Och det lär ju inte sluta där, skattebetalarna pröjsar väl i princip allt i hennes liv, extra allt fram till döden.

Hur många heltidstjänster med sjuksyrror hade man kunnat fä istället?

Eller tänk såhär. Vad är dessa 1,5 miljon jämfört med alla pengar staten skickar till Ukraina och andra länder?
Citera
2025-08-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Eller tänk såhär. Vad är dessa 1,5 miljon jämfört med alla pengar staten skickar till Ukraina och andra länder?

1.5 miljoner gånger 12 gånger alla cp som får assistans.

Plus alla pengar till mena-invandrare som inte lyfter ett finger.

Inte konstigt att järnvägarna inte rustas upp och att det saknas sängplatsar i vården.

Svensk politik är ett enda stort misslyckande av felprioriteringar!
Citera
2025-08-28, 21:47
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
1.5 miljoner gånger 12 gånger alla cp som får assistans.

Plus alla pengar till mena-invandrare som inte lyfter ett finger.

Inte konstigt att järnvägarna inte rustas upp och att det saknas sängplatsar i vården.

Svensk politik är ett enda stort misslyckande av felprioriteringar!
Vi har bara råd med viss typ av samhällsnytta menar du? Helt befängt att ställa dessa saker mot varandra.

Var är kritiken mot det neoliberala system vi är ensamma om i hela världen typ? Vinstintresse i dessa branscher, med allt fusk det innebär. Sen kontrollsystemen som behövs för att se till att det inte fuskas för mycket. Allt för att vi ska leka affär och släppa in marknaden överallt. Även offentlig verksamhet ska spela efter dessa regler. DÄR är det verkliga problemet. Plus att vi vill ha järnvägar och sånt men inte betala skatt för att bekosta det.
Citera
2025-08-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Vi har bara råd med viss typ av samhällsnytta menar du? Helt befängt att ställa dessa saker mot varandra.

Var är kritiken mot det neoliberala system vi är ensamma om i hela världen typ? Vinstintresse i dessa branscher, med allt fusk det innebär. Sen kontrollsystemen som behövs för att se till att det inte fuskas för mycket. Allt för att vi ska leka affär och släppa in marknaden överallt. Även offentlig verksamhet ska spela efter dessa regler. DÄR är det verkliga problemet. Plus att vi vill ha järnvägar och sånt men inte betala skatt för att bekosta det.

Nej.

Problemet är ett ofantligt slöseri och ingen respekt för skattepengar.

Det slösas skattepengar på totalt oviktiga saker. Vinster i världfärden är bara en del av problemet.

Många verkar tro att vi har råd med det mesta och det är inte så konstigt med tanke på hur många svenskar sköter sina privata ekonomier.

Självklart har vi bara råd med viss samhällsnytta. Politiken ska effektivt fördela pengar där de behövs men även där de för mest nytta utan att slösa.

Pengar växer inte på träd som somliga verkar tro.

Vi får väldigt lite tillbaka med tanke på hur mycket skatt vi betalar
Citera
2025-08-28, 22:36
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Vi får väldigt lite tillbaka med tanke på hur mycket skatt vi betalar
Så är det alltid. Effektivitet är inte vad vi primärt är ute efter då vi bygger ett samhälle. Att ta hand om funktionshindrade i vårt land kommer att kosta pengar och antingen känner man en stolthet över att vi är så pass civiliserade här eller så klagar man på att man inte får något tillbaka. Det beror på vem man är och om hjärtat bultar för någon form av solidaritet eller inte.

Sen försöker vi både äta kakan och ha den kvar med vårt individuella synsätt och end of history-attityd.
Citera
2025-08-28, 23:06
Medlem
Hoppas att det riktar mot en godman i rätten.
Och assistansbolaget...
Senast redigerad av Dofstom 2025-08-28 kl. 23:09.
Citera
2025-08-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Så är det alltid. Effektivitet är inte vad vi primärt är ute efter då vi bygger ett samhälle. Att ta hand om funktionshindrade i vårt land kommer att kosta pengar och antingen känner man en stolthet över att vi är så pass civiliserade här eller så klagar man på att man inte får något tillbaka. Det beror på vem man är och om hjärtat bultar för någon form av solidaritet eller inte.

Sen försöker vi både äta kakan och ha den kvar med vårt individuella synsätt och end of history-attityd.

Effektivet måste alltid eftersträvas i statlig och kommunala organisationer.

Självklart ska svaga individer tas om hand men man kan diskutera vilken nivå som är rimlig.

Är det rimligt att 35-åriga Maria har personliga tjänare dygnet runt samtidigt som äldrevården är så eftersatt så att gamlingar som arbetat i princip hela sina liv får ligga i timmar i sin avföring. Systemet är uppenbart skevt! Är det civiliserat? Är det civiliserat att en del invandrare och vissa infödingar försnillar 10-tals miljarder ur välfärdssystemen årligen? Nej, det tycker jag inte.

Finns det pengar för att ordna upp allt? Vänstern hävdar det men jag har aldrig sett det ledas i bevis. Siffrorna saknas. Bara vinsterna i välfärden stoppas har vi råd med allt åt alla? Hur stora är vinstuttagen varje år?

Ett civiliserat samhälle präglas bla av förnuftigt användande av resurser, medkänsla och en ypperlig respekt för skattemedel. Det sättet svenska politiker och myndigheter handskas med skattepengar ser vi mer i bananrepubliker (kanske en smula överdrivet men jag hoppas dyöu förstår poängen).

Det civiliserade sverige du talar om är på väg att försvinna då människor förlorar att sin vilja att betala skatt och bidra när de har en känsla av att deras skattepengar kastas bort utan närmare eftertanke. Det är dwn känslan jag får när jag ser Maria Andersson i inslaget.
Citera
2025-08-28, 23:37
Medlem
Innan FK betalar ut en enda krona till någon gör personlig assistans så är fallet noggrant genomgånget av ansvarig kommun som gör hembesök och kontrollerar på minuten när hur mycket assistans den enskilda personen behöver. Läkarintyg son imfattar utredningarna av arbetsterapeuter och sjukfymnaster vid sidan av de medicinska bedömningarna fogas till kommunens bedömning. Först därefter tar Försäkringskassans tjänstemän upp örendet till prövning.

Kvinnan i det här fallet har en medfödd C[erebral] P[ares] och är rullstolsburen. Mycket mer vet läsarna inte utifrån vad media skriver eller återger. Men det är kommunen som utifrån egen bedömning ihop med läkarem sjuksköterskor, sjukgymnast och arbetsterapeut bedömt hur mycket hjälp och stöd den här kvinnan behöver. Om behovet understiger 20 timmar per vecka så är det statliga stödet från FK 0 kronor.
Överstiger hjälpbehovet gränsen 20 timmar per vecka så träder FK in och betalar assistanstimmarna.

Den sökande har nog inte ens satt ett fingeravtryck på ansökningshandlingarna. De sökande som kan skriva, tala och adekvat svara för sig brukar inte få en enda timme persolig assistans. Intressant i detta fallet är att FK utifrån den mycket gedigna utredningen av denna kvinna och hennes behov har gjort fel under så lång tid som 10 år!

jag tvivlar på att hon själv sköter sina betalningar och sänder hyran till fastighetsägaren där hon bor. Hon har beviljats God man, så hon får säkert stöd med betalningarna av både hyra och personlig assistans. Antagligen är det någon från kommunen som signerar assistenternas timrapporter. Hur kan det komma sig att kommunen och Försäkringskassan har låtit denna kvinna göra så här fel under tio långa år? Eller är det inte så att Försäkringskassan har gjort fel hela tiden? Eller det tredje alternativet är att det faktiskt är rätt och någon försäkringskasseanställd vill göra sig en karriär på att minska stödet till handikappade. Snarare än likt familjen i Södertälje som finansierade hela familjens uppehälle och barnen utbildningar etc genom att skrapa ihop dygnet runt assistans till den svårt handikappade fadern, som mamman i verkligheten skötte ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in