2025-08-28, 09:51
Medlem
Ni lyckas alltså skriva 4 (!) postningar om Les Humphreys singers utan att nämna det som måste sägas i en sådan här tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En sökning i KB:s blaskor från 1972-75 med orden Les Humphries Singers (med reservation för stavningen) och Mexico ger mer än 150 träffar. Visserligen gäller inte alla träffar just den aktuella inspelningen, men det kan gärna jämföras med de endast åtta omnämnanden som Johnny Horton och The Battle of New Orleans fick i svensk press 1959-60.

Det är en bisarr upplevelse att lyssna till Humphries-versionen av Mexico, och försöka följa med i texten. Man börjar obönhörligen undra var textförfattaren lärt sig geografi och historia, och vilka substanser han hade inspirerats av.[i]

https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/les-humphries-singers/mexico-chords-3670568

In 1580 we sailed our little ship / Around the coast of Africa down the Gaza strip ... Hur i helvete kom någon på att nämna Gazaremsan i en låt 1972?

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag kan intyga att ju mer man "forskar" om Les Huphries singers ju mer stolligt är allt (det extremt lilla) som finns att läsa och se om och med "dem"/honom. Herregud vad jag haft roligt åt fr a Les genom åren. Saaaakta men säkert blir mer och mer tillgängligt om dem men många av guldkornen existerar fortfarande bara på gamla LP längst back i backarna.
Les hade ingen större fingertoppskänsla men var faktiskt en jävel på att hitta bra sångare på vägen.
En fantastiskt rolig minidokumentär finns, scenen när Les sitter hemma hos mamma är obetalbar

https://youtu.be/Hz-CMFfX_IU?si=DovzLwVp5NByyamh

En av mina absoluta barndomsfavoriter med dem är Before the sun goes down:

https://youtu.be/QSor8OZEy9k?si=plIdvV6HuOlTn7LL

De hade en rejäl radda hits på 70-talet.

Måste lägga till, Carry on är nog nästan min största favorit:
https://youtu.be/r9y2z3XU4l0?si=vYtn8nnimcAvF4Vr

Rätt säker på att det är John Lawton som sjunger lead här. Han gick vidare till Lucifers friend och Uriah heep bl a. Jävla pipa.

Tillåt mig gissa: Dina föräldrar eller äldre syskon hade köpt Lp-skivan... Påfallande snygga stämsångsklanger i "Before the sun...", de borde de ha utnyttjat mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ändå över 5 miljoner visningar under senaste 5 åren.... (https://www.youtube.com/watch?v=oKrCmj22XUo)
Har aldrig hört låten, jag började ändå lyssna på musik 1971-72.

Nä, precis. Jag har förstås hört "Mexico" på youtube som alla andra, men att det skulle ha varit någon större hit i Sverige när det begav sig kan jag inte påminna mig.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jadu. Väldigt få är bekanta med LHS. Vi störda individer som lyssnar emellanåt tenderar höja antalet lyssningar markant dock.

Även om ingen av oss gärna avslöjar
Nej. Exakt alla som hade två öron och lyssnade på svensk radio sommaren -73 fick en massiv överdos av "Mama Loo". Där har vi verkligen en "sommarplåga". Den tycks ha slagit i Västtyskland i februari; på 10-i-topp i början av maj och Kvällstoppen 3 veckor senare, när singeln dalade mot sommarens slut steg LPn... Alla som "var med" 1973 känner således till LHS musik. (Fast alla lade väl inte bandnamnet på minnet)

Fast både gospelstilen och titeln för ju gärna tankarna till en tidigare radioplåga... från hösten -71... Som sällan hörts de senaste decennierna... Box tops - Mamy blue
Senast redigerad av slaktarmick 2025-08-28 kl. 10:08.
Citera
2025-08-28, 12:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Nä, precis. Jag har förstås hört "Mexico" på youtube som alla andra, men att det skulle ha varit någon större hit i Sverige när det begav sig kan jag inte påminna mig.
Les Humphries Singers låg etta på Tio i topp med låten Mexico den 3:e februari 1973.

Den 23:e februari året efter fick de en ny förstaplacering på Tio i topp, den gången med låten Kansas City.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_ettor_p%C3%A5_Tio_i_topp
Citera
2025-08-28, 17:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Nej. Exakt alla som hade två öron och lyssnade på svensk radio sommaren -73 fick en massiv överdos av "Mama Loo". Där har vi verkligen en "sommarplåga". Den tycks ha slagit i Västtyskland i februari; på 10-i-topp i början av maj
Om vi håller oss till Tio i topp och pallplatser där så hade Les Humphries Singers två ettor, med Mexico (1973) och Kansas City (1974). Med låten Carnival (1973) nådde de en andraplats som bäst och med Mama Loo (1973) en tredjeplats. Årtalen anger när respektive låt nådde sin topposition.
Citera
2025-08-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om vi håller oss till Tio i topp och pallplatser där så hade Les Humphries Singers två ettor, med Mexico (1973) och Kansas City (1974). Med låten Carnival (1973) nådde de en andraplats som bäst och med Mama Loo (1973) en tredjeplats. Årtalen anger när respektive låt nådde sin topposition.

Ja det är bra. Jag tackar för rättelsen! Minnet är bedrägligt och det här var ju några år innan musik började intressera mig.

Citera
2025-08-28, 17:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Movie star -Harpo

En låt som fanns på allas läppar under andra halvan av 70-talet.
Den har väl inte spelats på väldigt länge.

Minns ni den ?
Citera
2025-08-28, 17:41
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Movie star -Harpo

En låt som fanns på allas läppar under andra halvan av 70-talet.
Den har väl inte spelats på väldigt länge.

Minns ni den ?

Spelas fortfarande på radio
Citera
2025-08-28, 17:47
Avslutad
Return to innocence av Enigma.
Citera
2025-08-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ni lyckas alltså skriva 4 (!) postningar om Les Humphreys singers utan att nämna det som måste sägas i en sådan här tråd!

Tillåt mig gissa: Dina föräldrar eller äldre syskon hade köpt Lp-skivan... Påfallande snygga stämsångsklanger i "Before the sun...", de borde de ha utnyttjat mera.

Nej. Exakt alla som hade två öron och lyssnade på svensk radio sommaren -73 fick en massiv överdos av "Mama Loo". Där har vi verkligen en "sommarplåga". Den tycks ha slagit i Västtyskland i februari; på 10-i-topp i början av maj och Kvällstoppen 3 veckor senare, när singeln dalade mot sommarens slut steg LPn... Alla som "var med" 1973 känner således till LHS musik. (Fast alla lade väl inte bandnamnet på minnet)

Fast både gospelstilen och titeln för ju gärna tankarna till en tidigare radioplåga... från hösten -71... Som sällan hörts de senaste decennierna... Box tops - Mamy blue
Jag tror du ligger ett betydande antal snäpp över de flesta av oss i den här tråden när det gäller kunskap om ämnet. De flesta är nog glada snedseglande amatörer som grottar ner oss i glada minnen.

Självklart är jag en osnuten sladdis som hade lyckan att ärva en massa kassettband från betydligt äldre syster och bror. Har dessutom en syster som är fantastisk på att minnas helt poänglös fakta så har under många år använt henne som resurs när det gäller sådant jag själv var för ung för att registrera och minnas.

Det jag tycker är extra roligt med just detta "band" är att det väcker ofta ganska starka negativa känslor hos många och det bor en liten musiksadist i mig som jag verkligen njuter av att leva ut ibland
Citera
2025-08-28, 21:28
Medlem
Citat:

Två musiktrådar, en kvinna. Bound to go wrong
Senast redigerad av XY3000 2025-08-28 kl. 21:32.
Citera
2025-08-28, 22:03
Medlem
Får kompensera med denna hit som jag minns från när jag var liten. Tog en evighet att komma på vad hon och den hette men känns som jag lyssnade på den senast igår när jag väl kom på det! Tycker fortfarande om både låten och henne. Har något som fortfarande känns speciellt. Extremt simpelt men glatt och där är jag lättflirtad till denna dag.

https://youtu.be/vjZWUuOA5xs?si=k-47TjIjLPg4DxXa
Citera
2025-08-29, 10:36
Medlem
SnilleFixs avatar
Enigma - The Child In Us
https://www.youtube.com/watch?v=B1wUVExfkkM
Citera
2025-08-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
In 1580 we sailed our little ship / Around the coast of Africa down the Gaza strip ... Hur i helvete kom någon på att nämna Gazaremsan i en låt 1972?

En snälltolkning är att de syftade på Gaza i Mocambique. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaza_(provins)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in