2026-07-17, 12:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Sen vet jag inte vad din lokala station spelar... Jo jag vet de finns P4 riks men ibland går de ju över till lokala

Va, har du Youtube?, med bubbla menar jag om du nu har Youtube, med egen login mm, då visas det oftast videos relaterade till videos som du redan sett..
Samma sak med ex Spotify, lyssnar du bara på ex gammalt svenskt 70 tal dyker inte Travis Scott upp som förslag ...
Det är detta jag syftar på
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filterbubbla

De är iaf så på ex Youtube

Sen är man ens musiksmak sträcker sig över flera genrer, så är inte en som bara lyssnar på en sak, det är de jag menar lite med bubbla med
dvs lyssnar en person bara på en typ av musik behöver den inte bry sig om annan musik
Men om man lyssnar på flera känns de lite som man tvingas hamna mellan bubblor iochmed det är så mycket besvärligare med musik nuförtiden man ska bara in på internet socialmedia... man får inte göra det i verkligheten...
Naturligtvis kan man ha en aning om vad som spelas, eller inte om man "låser in sig" i egna spellistor.

Det gör inte jag, mest beroende på att jag inte har en aning om hur man gör.
Citera
2026-07-20, 00:20
Medlem
proconsuls avatar
In the year 2525

https://www.youtube.com/watch?v=Gb7poHQuMWg&list=RDGb7poHQuMWg&start_radio =1
Citera
2026-07-25, 12:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Naturligtvis kan man ha en aning om vad som spelas, eller inte om man "låser in sig" i egna spellistor.

Det gör inte jag, mest beroende på att jag inte har en aning om hur man gör.

Kanske lite samma här...
Gör inga spellistor jag är tvungen lyssna på... gör en temporär med saker jag vill lyssna på just då

Använder Spotify för kolla ev upp saker jag ev sett nånstans, men önskar de fanns butiker mer ordentligt där man kan se en skiva i butik sen gå hem och lyssna och sen köpa om man gilar de

Sen bookbeat etc talbäcker, visst lyssna i bakgrunden, men jag gillar ligga och läsa böcker i sängen...
Vill inte ofta ligga och lyssna och glo i taket eller tänka på annat för de stör ev visualiseringen i huvudet av de jag lyssnar på spela upp en film..och kan inte tänka två., och kan inte läsa något annat samtidigt samma sak där ...

Sen streamingtjänster för TV, har ju bara de eller ja det har alla SVTplay osv...

De andra måste man välja och ena serien går där och går inte se på ena och tvärtom
Citera
2026-08-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns massor av stora hits från förr som fortfarande spelas regelbundet och som så att säga är common knowledge, Smokie’s Living next door to Alice, t ex.

Men så finns det de som var jättehit men sedan glömdes bort.
1977 var Thorn between two lovers med Mary MacGregor en jättehit världen över, sedan försvann den helt.

https://m.youtube.com/watch?v=sfNEegLRihk&pp=ygUtbWFyeSBtYWNncmVnb3IgdG9 ybiBiZXR3ZWVuIHR3byBsb3ZlcnMgbHlyaWNz

Vad har ni för bortglömda hits som ni fortfarande lyssnar på?

Total jävla ripoff på Harry Nilsson.

Annar har du en massa one hit wonders från främst 70-talet i Tyskland, Frankrike och Italien som ingen jävel längre kommer ihåg.
Senast redigerad av Gincan 2026-08-08 kl. 23:15.
Citera
2026-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Den här låten drabbade denna arma flicka som en atombomb runt -83 cirkus. Hade aldrig hört en sådan ljudbild. Kom på i eftermiddags

Jäklar vad ljuvligt, Absolute med Scritti Politti

https://youtu.be/yAoTJGtgfgw?si=r0tk01n2RNq5sKVH
Albumet Cupid & Psyche 85 hade det perfekta ljudet, kan man säga. De hade jobbat stenhårt på att skapa en klangfull mix av soul, funk och en slags big-band-känsla - när man hör den kan man inte tro att det bara var tre man i gruppen, ljudbilden låter mycket större. Nästan allt som hörs på skivan är kört genom samplers för att ge en förhöjd känsla och pricka in exakt rätt slags funkigt beat. De upptäckte sedan att det inte gick att återskapa det här soundet live på ett trovärdigt sätt, trots att trummisen Fred Maher var lysande, enligt Green.

Om jag ska analysera en smula: det som gör soundet så speciellt är bland annat att Green Garthside som sångare kan låta intim, som om han viskade fram hastiga förtroenden i sängen, och ändå hörs i paritet med det här stoooora ljudet med mycket reverb och dundrande trummor. Dessutom kristallklart ljud långt uppe på höjden. Den här dubbelheten hörs också vackert i denna låt, som t o m imponerade på Miles Davis:

Scritti Politti - Perfect Way: https://www.youtube.com/watch?v=cLxIB_lrwk0
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-08 kl. 23:52.
Citera
2026-08-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Albumet Cupid & Psyche 85 hade det perfekta ljudet, kan man säga. De hade jobbat stenhårt på att skapa en klangfull mix av soul, funk och en slags big-band-känsla - när man hör den kan man inte tro att det bara var tre man i gruppen, ljudbilden låter mycket större. Nästan allt som hörs på skivan är kört genom samplers för att ge en förhöjd känsla och pricka in exakt rätt slags funkigt beat. De upptäckte sedan att det inte gick att återskapa det här soundet live på ett trovärdigt sätt, trots att trummisen Fred Maher var lysande, enligt Green.

Om jag ska analysera en smula: det som gör soundet så speciellt är bland annat att Green Garthside som sångare kan låta intim, som om han viskade fram hastiga förtroenden i sängen, och ändå hörs i paritet med det här stoooora ljudet med mycket reverb och dundrande trummor. Dessutom kristallklart ljud långt uppe på höjden. Den här dubbelheten hörs också vackert i denna låt, som t o m imponerade på Miles Davis:

Scritti Politti - Perfect Way: https://www.youtube.com/watch?v=cLxIB_lrwk0

Jamenprecis. Tack för den! Jag letade också efter den där låten när jag hade läst XY3000-postningen. Som jag minns det spelades den nästan till leda ett tag i radion. När jag nu kollar upp saken tycks låten ju inte ha nått topp 10 på någon topplista någonstans, och nådde inte någon topplista alls i Sverige.
Man hade velat se någon form av årsstatistik över vilka låtar som faktiskt spelades mest i radion när det begav sig.
LP-fenomenen som aldrig slog på singellistorna...
Sedan har jag fått för mig att detta är ett band som många musiker lyssnade på.
Citera
2026-08-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Jamenprecis. Tack för den! Jag letade också efter den där låten när jag hade läst XY3000-postningen. Som jag minns det spelades den nästan till leda ett tag i radion. När jag nu kollar upp saken tycks låten ju inte ha nått topp 10 på någon topplista någonstans, och nådde inte någon topplista alls i Sverige.
Man hade velat se någon form av årsstatistik över vilka låtar som faktiskt spelades mest i radion när det begav sig.
LP-fenomenen som aldrig slog på singellistorna...
Sedan har jag fått för mig att detta är ett band som många musiker lyssnade på.
Ja, säkert var det ett band som hade många musiker bland sina supporters. Tippar att t ex Donald Fagen gillade albumet - han var själv välkänd perfektionist i studion och dessutom kännare av soui, jazz och r'n'b. Någon skrev i Schlager vid den här tiden att Cupid & Psyche, liksom Propagandas "A Secret Wish", var exempel på "den kompletta musiken", en musik som lyfter sig över enskilda genrer och som verkar fånga själva nuet, den tidpunkt då den skapas (eller publiceras, för bägge de här albumen tig mer än ett år att spela in).

"Take On Me" måste väl ha varit en av de mest spelade låtarna i radio under 1985 (för att inte tala om på MTV). Perfekt poplåt, men albumet visade också att A-ha var mer än ett one-hit wonder.
Citera
2026-08-09, 16:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Total jävla ripoff på Harry Nilsson.

Vilken av hans låtar?
Citera
2026-08-09, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns massor av stora hits från förr som fortfarande spelas regelbundet och som så att säga är common knowledge, Smokie’s Living next door to Alice, t ex.

Men så finns det de som var jättehit men sedan glömdes bort.
1977 var Thorn between two lovers med Mary MacGregor en jättehit världen över, sedan försvann den helt.

https://m.youtube.com/watch?v=sfNEegLRihk&pp=ygUtbWFyeSBtYWNncmVnb3IgdG9 ybiBiZXR3ZWVuIHR3byBsb3ZlcnMgbHlyaWNz

Vad har ni för bortglömda hits som ni fortfarande lyssnar på?

40 år sedan jag hörde "touch me" med Samantha Fox
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in