Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
På den tiden jag fortfarande red ibland så hade jag det tvivelaktiga nöjet att klamra mig fast på ryggen på en häst som blev skrämd av en plastpåse som nån tappat/kastat som kom blåsandes runt benen, lyckligtvis så var detta ändå en ganska beskedlig gammal valack så han nöjde sig med att stampa/sparka/slå bakut och halvstegra lite istället för att skena, men det tog ett tag att få honom lugn igen.
Javisst är hästar märkliga djur, att de kan bli skrämda av sådana helt ovidkommande händelser och saker. Att få dem tama är ett ständigt heltidsjobb.
Minns någon på hovstallarna i Stockholm som gick högvakten sade att det behövs mycket träning för
att hästarna ska klara stökiga trafiksituationer osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
obey.cannibal
Hästägare tillhör gruppen mest efterblivna människor någonsin.
är det inte för sånna här situationer man har försäkring? Hästjävlar är så dumma i huvudet att dom skrämmer ihjäl sig av sina egna fisar. Blev dom skrämda över detta så hur ska det gå när dom är själva eller i andra situationer?
Låter som dåliga uppfödare, hästägare och tränare, ni ansvarar väl för djuren?
Snarare ballongpiloten och ballongägaren som måste ha försäkring som täcker sådant här.
En djurägare kan nämligen inte normalt sett försäkra sig för alla möjliga konstiga scenarier
som kan hända.
Men som nästan aldrig händer.
Fanns väl något gammalt exempel på en ballong som landat i ett växthus.
Bara skadorna på glaset blev enorma, det var väl dessutom
ganska kallt väder och hela skörden gick förlorad.
Det blev också en rättslig tvist,
där ballongföretaget blev skadeståndsskyldigt till 100 %.
Vet ej hur det gick i slutändan dock...
Segelflygare som landar illa i tex en nysådd åker kan få betala en bra slant för att
täcka skadorna. Bonden fick nämligen köra fram med sin traktor med släpvagn för att hämta flygplanet, och det det blev en lång sträcka med fåror då.
Och förstås många förlorade plantor som inte skulle ge någon skörd senare.
För länge sedan var det någon som landade ett segelflygplan eller mindre flygplan
i en tulpanodling i Holland.
Och alla förstörda tulpaner, det handlade alltså om 100 000-tals kronor.