2025-08-28, 14:54
Medlem
Quillianas avatar
Jag skriver väldigt sällan här på Flashback, men iom den här olyckan (och även den i Klarabergstunneln för några år sedan), så undrar jag en sak, som jag hoppas att ni ADR-kunniga kan svara på.
Varför tillåts dessa bussar rulla utan ADR-skyltning? Så vitt jag förstår är CNG metan, vilket bör placera gasen i transportkategori 2. Och med tanke på att en liten Iveco-buss ( https://www.bussmagasinet.se/2021/10...ss-fran-iveco/ ) har en tankvolym på 460 liter, så är vi ju långt över 1000 poäng redan där. Eller är det bara så enkelt att metan-halten är lägre i CNG och att det inte klassas som farligt gods överhuvudtaget?
Citera
2025-08-28, 14:56
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jag antar att mannen i skjorta som rör sig konstigt i bakgrunden är busschauffören och att de förolyckade satt i bilen, därför ignorerar man branden i bussen och försöker bara släcka den brinnande bilen.
Visst ser det ut som busschauffören.

Bussen ser ut att ha tagit mest stryk på dess undre del, som av ett släp eller en väldigt låg sportbil. Branden i bussen startade inte direkt så det är möjligt att busschauffören klarade sig.
Citera
2025-08-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men nu verkar det inte varit gasen som var problemet. Verkar varit personbilen som började brinna och det antände bussen vilket överhettade gastuberna så att säkerhetsventilerna släppte ut gas efter ett tag. Slussens bussterminal kommer ha skydd för att klara sånt. Så du pratar om nåt som inte har ett skit med denna olycka att göra.
Möjligt att du har rätt, men vilka skydd kommer de att ha som skyddar mot brinnande gasutsläpp liknande dessa i ett utrymme i berg?
Finns många som sysslar med riskbedömningar professionellt som inte gillar tanken på den terminalen…
Citera
2025-08-28, 15:19
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilliana
Jag skriver väldigt sällan här på Flashback, men iom den här olyckan (och även den i Klarabergstunneln för några år sedan), så undrar jag en sak, som jag hoppas att ni ADR-kunniga kan svara på.
Varför tillåts dessa bussar rulla utan ADR-skyltning? Så vitt jag förstår är CNG metan, vilket bör placera gasen i transportkategori 2. Och med tanke på att en liten Iveco-buss ( https://www.bussmagasinet.se/2021/10...ss-fran-iveco/ ) har en tankvolym på 460 liter, så är vi ju långt över 1000 poäng redan där. Eller är det bara så enkelt att metan-halten är lägre i CNG och att det inte klassas som farligt gods överhuvudtaget?

Dessa gasbussar verkar vara rena dödsfällorna. Hur ska en proppfull buss i rusningen hinna evakuera innan vi pratar om 90 (?) omkomna i lågorna? Även barn som ska in till Anna Whitlock-gymnasiet åker med 3an...

Är detta ett av Miljöpartiets påfund?
Citera
2025-08-28, 15:24
Medlem
Bjurras avatar
Jag åker ofta på bron och förstår inte varför det inte finns mitträcke.
Citera
2025-08-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quilliana

Bränsle för framdrivning är undantaget ADR och man har istället en begränsning på bränsletankens maxkapacitet.
Senast redigerad av mandelkaka 2025-08-28 kl. 15:36.
Citera
2025-08-28, 15:30
Medlem
Utifrån skadorna på bussen så kan man ju anta att alla som satt i bilen avlidit, särskilt med tanke på att den började brinna direkt. Om det sedan bara var en person i bilen, då kan man börja fundera på om någon skadades/dog när bussen fattade eld (då troligtvis utanför bussen)
Citera
2025-08-28, 15:32
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utifrån skadorna på bussen så kan man ju anta att alla som satt i bilen avlidit, särskilt med tanke på att den började brinna direkt. Om det sedan bara var en person i bilen, då kan man börja fundera på om någon skadades/dog när bussen fattade eld (då troligtvis utanför bussen)

Tur att gasbussen som exploderade inte var full av passagerare även barn som ska till/ från skolan.

Vi bör nog se över detta och kanske landa i att diesel trots allt är det bästa och säkraste.
Citera
2025-08-28, 15:35
Medlem
Vad är det för hastighetsbegränsning på sträckan? Med tanke på bussens skador och sophögen som är kvar av bilen har det gått rejält fort.
Min gissning är att de/den som satt i bilen inte lever längre. Även stor risk att bussföraren inte mår så bra om det nu inte är han som syns springa runt på filmen.
Citera
2025-08-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanderCage
Vad är det för hastighetsbegränsning på sträckan? Med tanke på bussens skador och sophögen som är kvar av bilen har det gått rejält fort.
Min gissning är att de/den som satt i bilen inte lever längre. Även stor risk att bussföraren inte mår så bra om det nu inte är han som syns springa runt på filmen.

80 många som kör fortare, tvåfiligt från Värmdö brukar hålla mig till högerfilen av en anledning.
Citera
2025-08-28, 15:41
Medlem
Citat:
80km/h.
Två döda rapporterat Mitt i Värmdö/Stockholm.
Antagligen förarna.
Citera
2025-08-28, 15:46
Medlem
Citat:

Vad för film?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in