2025-08-28, 13:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är goda invändningar,Roerlig.

Jag ser dock inte på denna specifika del på samma sätt.
Jag finner ingen större märklighet med att Christer satt sin Hämmerlipistol på klenodstolen.
Det är med denna atteralj han vinner sina största framgångar i livet i det som är hans huvudsakliga intresse under hans levnad.
Han skjuter också mycket med spädgrisen,men han deltager sällan i tävlingar med den utifrån materialunderlaget.
Christer vinner många klubbmästerskap med sin Hämmerlipistol.Detta är vinster som torde innebära stor personlig prestige för Christer,både utåt sett i klubben och även innåt sett då Christer bör ha känt tillfredsställelse med beviset på att han och ingen annan är klubbens allra bästa skytt.
Nöjesskjutningar och sporadiskt deltagande i grovkalibriga tävlingar indikerar inte samma känslomässiga koppling kan det tyckas mig.Christer gillade säkert sin revolver,men den är med säkerhet ingen klenod för honom.Samma kan inte antagas rakt av när det gäller pistolen.Detta i relation ren skyttehobby då.Revolvern kan naturligtvis också ha uppnått "klenodstatus" hos Christer,men då av annan orsak än skyttevinster i tävlingar,du fattar helt säkert vad jag menar här.
Båda revolver som Hämmerli synes ju försvunna i skrivande stund.En eftersökt klenod,kanske två?

Spekulation om alternativ förklaring till varför Christer säger som han gör gällande de två olika vapnen är intressant.Din spekulation här är inte alls orimlig.Personligen kanske jag ser det som att Christer uttrycker sig som han gör,för att eventuellt underbygga sin tidigare historia om försäljning av sin Magnumrevolver,för att ytterligare ge skäl till varför han fortsatt har kvar sin Hämmerli och det vart Magnumrevolvern han istället sålde.Christer säger ju att han aldrig kommer att avhända sig Hämmerlin,till motsats då Magnumrevolvern.Denna "extrakommentar" från Christer kan möjligen förklaras utifrån detta perspektiv.

Om inte så kan ju Christer helt enkelt tala sanning här.Faktan att han behåller Hämmerlin trots långvariga ekonomiska svårartade problem indikerar onekligen att Christer haft det svårt med att avhända sig pistolen.Det finns som sagt inget underlag för påstående att Christer någon gång har pantsatt Hämmerlin,samtidigt som vi vet om att han pantsatt andra vapen.Även detta kan vara indikator på att Christers påstående att Hämmerlin är hans klenod kan vara sanningsenligt.Det finns som sagt viss materialmässig grund för antagandet att han är uppriktig här,som jag ser det.

Jag kan bara konstatera faktum utifrån det material som är oss givet i skrivande stund.
När jag idag eterfrågar var någonstans som Hämmerlipistolen befinner sig..så kan ingen ge mig ett svar på detta.Ingen synes ha kunnat besvara denna fråga åtminstone sedan år 2008.
Jag tycker att det är märkligt,för om pistolen fanns i lägenheten när Kurt på egen hand städade ut lägenheten så borde svaret på min fråga kunnat ha återfunnits här.
Det skaver ju,Roerlig.

I övrigt så kanske det handlar om att olika personer handlar på olika sätt.Jag vet inte din personliga setup,men jag kan redogöra för min.
Hade jag varit i Kurt Anderssons ställe..och när jag städar ut min brors lägenhet och i samband med detta finner exempelvis saknade Magnumrevolvern tillsammans med Hämmerlipistolen så skulle jag under alla omständigheter ha smusslat undan revolvern och det är fullt möjligt att jag,i viss chock efter att ha funnit en av de mest eftersökta revolvrarna i hela MOP i min brors lägenhet,utan vidare eftertanke tagit med mig Hämmerlipistolen också.

Jag behöver ju bara uppge att jag inte har hittat någonting i min brors lägenhet som är av intresse för PU när Lennart väl hör av sig.Jag tror fortsatt att tesen blod är tjockare än vatten är en realitet för många människor.Jag är ibland dem.

Jag menar.så länge som Hämmerlin är försvunnen så är den inte återfunnen.Det är vanskligt att utgå från annan bakgrund tycker jag.

Det brännande i sammanhanget och värt att ta fasta på är att CA så tydligt distanserar sig från revolvern.

Jag kan inte finna fog för att sportpistolen skulle vara en helig klenod för honom. Vilket är betydligt mer kvalificerat än att gilla den och eventuellt, vi har ingen aning, ha den långt ner på listan när det är dags att gå till pantbanken. Har han som GM bevarat revolvern av trofé-skäl, så följer det inte med på köpet att han torde ha bevarat sin sportpistol av några sentimentala skäl i en gemensam helgedom.

Att pistolen skulle vara försvunnen på annat vis än att den saknades i lägenheten är för övrigt fel ordval, har någon någonsin eftersökt den?

Det är i varje fall så, att när en vapeninnehavare avlider får dödsboet anmodan från polisen om att redovisa hur vapnen i laga ordning hanteras (tex säljs eller förstörs av polisen). Saknas något skall detta förlustanmälas och utredas av polisen. Är vapnet försvunnet så finns det således redovisat.

Jag vänder mig inte emot det tänkbara i att en nära anhörig till en misstänkt mycket väl kan tänkas välja att inte berätta att ett eventuellt mordvapen återfunnits efter den misstänktes frånfälle.
Citera
2025-08-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det brännande i sammanhanget och värt att ta fasta på är att CA så tydligt distanserar sig från revolvern.

Jag kan inte finna fog för att sportpistolen skulle vara en helig klenod för honom. Vilket är betydligt mer kvalificerat än att gilla den och eventuellt, vi har ingen aning, ha den långt ner på listan när det är dags att gå till pantbanken. Har han som GM bevarat revolvern av trofé-skäl, så följer det inte med på köpet att han torde ha bevarat sin sportpistol av några sentimentala skäl i en gemensam helgedom.

Att pistolen skulle vara försvunnen på annat vis än att den saknades i lägenheten är för övrigt fel ordval, har någon någonsin eftersökt den?

Det är i varje fall så, att när en vapeninnehavare avlider får dödsboet anmodan från polisen om att redovisa hur vapnen i laga ordning hanteras (tex säljs eller förstörs av polisen). Saknas något skall detta förlustanmälas och utredas av polisen. Är vapnet försvunnet så finns det således redovisat.

Jag vänder mig inte emot det tänkbara i att en nära anhörig till en misstänkt mycket väl kan tänkas välja att inte berätta att ett eventuellt mordvapen återfunnits efter den misstänktes frånfälle.

Christer distanserar sig inte från revolvern som jag ser det,och har förklarat i föregående post.
Han snackar om vapnen från det intresse för sportskytte som varit en stor och viktig del av Christers liv.Hämmerlin visar sig vara duglig att vinna för Christer prestigefyllda tävlingar.Revolvern är mest för att lajja med,som till exempel att sitta och leka med den framför en snart pangad TV ruta.I sportskyttesammanhang så råder det ingen som helst tvekan om vilket vapen som måste ha varit viktigast för Christer,och sportskytte var Christers huvudsakliga intresse och därför mycket viktigt för honom.Nåväl,då torde pistolen som skänkt honom framgång inom just detta gebit inta särskild känslomässig position för honom också.
Som jag ser på det som sagt..och via Christers egna uttalanden i frågan.

Har Polisen endast konstaterat att Hämmerlipistolen försvunnit menar du,och att de efter detta konstaterande inte gjort någonting?
Jag finner detta ögonbrynshöjande,om det nu har skett.Läget år 2008 gällande försvunna vapen är klart tillskärpt jämfört exempelvis 25 år tidigare.Lag och påföljder har skärpts i icke försumbar omfattning gällande diverse vapenbrott,och omvärldsläget i övrigt med klart ökat terrorhot globalt gör också att Polisen torde skärpt till sig från sin tidigare avslappande hållning gällande dessa saker.
Ett försvunnet vapen år 2008,vilket som helst skjutdon egentligen,borde fått Polisen att reagera i åtminstone minimal omfattning.
Jag vet naturligtvis inte detta säkert,men vi var ju båda med vid tidpunkt 2008 ifråga och den allmänna hållningen runt illegala och försvunna vapen hade med säkerhet skärpts till,åtminstone en del.
Kort sagt så tycker jag från skrivande position att Polisen borde reagera på att de inte kan lokalisera den försvunna pistolen år 2008.Har de gjort det så borde det inte vara omöjligt att kolla upp detta...alternativt så sket Lennart G med flera i det.Inget förvånar mig egentligen längre när det gäller PU i allmänhet inbegripet utredningen av Christer A.
Var söker man svaret på detta som privatperson?

Jag kan bara konstatera att det inte verkar som om pistolen redovisas för Polisen som att den har städats ur lägenheten.Har inte pistolen funnits i lägenheten när Kurt städat ur densamma,så är det från rimligt neutral ståndpunkt märkligt.Den har inte legat i något bankfack istället plus att dokumentation om att den pantsatts helt verkar saknas.

I detta läge måste man börja ställa frågor anser jag.
Senast redigerad av Lookalike 2025-08-28 kl. 15:31.
Citera
2025-08-28, 17:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Christer distanserar sig inte från revolvern som jag ser det,och har förklarat i föregående post.
Han snackar om vapnen från det intresse för sportskytte som varit en stor och viktig del av Christers liv.Hämmerlin visar sig vara duglig att vinna för Christer prestigefyllda tävlingar.Revolvern är mest för att lajja med,som till exempel att sitta och leka med den framför en snart pangad TV ruta.I sportskyttesammanhang så råder det ingen som helst tvekan om vilket vapen som måste ha varit viktigast för Christer,och sportskytte var Christers huvudsakliga intresse och därför mycket viktigt för honom.Nåväl,då torde pistolen som skänkt honom framgång inom just detta gebit inta särskild känslomässig position för honom också.
Som jag ser på det som sagt..och via Christers egna uttalanden i frågan.

Att CA skulle haft närmast sjukligt starka band till sin sportpistol finns ingen anledning att anta.

Att han distanserar sig från ett av allt att döma tämligen omfattande revolverskytte är otvetydigt när han själv talar om att ha använt revolvern blott vid enstaka tillfällen och en medlem samtidigt uppger att CA var ”mycket aktiv” inom fältskytte med grovpistol, att han ”tävlade mycket” och tog många standardmedaljer inom denna disciplin. Detta gällde första halvan av åttiotalet. Därefter falnade tydligen detta intresse.

Det förvånar mig att du tonar ner dessa kritiska uppgifter i uppslaget för att få ihop något ganska ovidkommande.

Men ok.

Citat:
Har Polisen endast konstaterat att Hämmerlipistolen försvunnit menar du,och att de efter detta konstaterande inte gjort någonting?
Jag finner detta ögonbrynshöjande,om det nu har skett.Läget år 2008 gällande försvunna vapen är klart tillskärpt jämfört exempelvis 25 år tidigare.Lag och påföljder har skärpts i icke försumbar omfattning gällande diverse vapenbrott,och omvärldsläget i övrigt med klart ökat terrorhot globalt gör också att Polisen torde skärpt till sig från sin tidigare avslappande hållning gällande dessa saker.
Ett försvunnet vapen år 2008,vilket som helst skjutdon egentligen,borde fått Polisen att reagera i åtminstone minimal omfattning.
Jag vet naturligtvis inte detta säkert,men vi var ju båda med vid tidpunkt 2008 ifråga och den allmänna hållningen runt illegala och försvunna vapen hade med säkerhet skärpts till,åtminstone en del.
Kort sagt så tycker jag från skrivande position att Polisen borde reagera på att de inte kan lokalisera den försvunna pistolen år 2008.Har de gjort det så borde det inte vara omöjligt att kolla upp detta...alternativt så sket Lennart G med flera i det.Inget förvånar mig egentligen längre när det gäller PU i allmänhet inbegripet utredningen av Christer A.
Var söker man svaret på detta som privatperson?

Jag kan bara konstatera att det inte verkar som om pistolen redovisas för Polisen som att den har städats ur lägenheten.Har inte pistolen funnits i lägenheten när Kurt städat ur densamma,så är det från rimligt neutral ståndpunkt märkligt.Den har inte legat i något bankfack istället plus att dokumentation om att den pantsatts helt verkar saknas.

I detta läge måste man börja ställa frågor anser jag.

Jag förstår inte varför PU skulle intressera sig för CA:s sportpistol efter hans frånfälle? Den har aktualiserats för att reda ut korrekt serienummer på hans revolver.

Saknades Hämmerlin efter hans död blev det ett ärende hos polisen. Jag gissar att utredningen i sådana fall inskränkte sig till att fråga dödsboet om det hade någon aning om dess öde, en slagning för att kolla om den figurerat i något beslag eller liknande och en registrering av förkommet vapen. Vad mer hade man rimligen kunnat göra. Skickat hundbussen?

Det är mina aningar. Jag konstaterar dock att vapen inte bara kan försvinna i dödsbon, utan det noteras i sådana fall. Att inte hantera vapen i dödsbon enligt laga ordning innebär straffansvar.
Citera
2025-08-28, 18:11
Medlem
Citat:
Att CA skulle haft närmast sjukligt starka band till sin sportpistol finns ingen anledning att anta.

Att han distanserar sig från ett av allt att döma tämligen omfattande revolverskytte är otvetydigt när han själv talar om att ha använt revolvern blott vid enstaka tillfällen och en medlem samtidigt uppger att CA var ”mycket aktiv” inom fältskytte med grovpistol, att han ”tävlade mycket” och tog många standardmedaljer inom denna disciplin. Detta gällde första halvan av åttiotalet. Därefter falnade tydligen detta intresse.

Det förvånar mig att du tonar ner dessa kritiska uppgifter i uppslaget för att få ihop något ganska ovidkommande.

Men ok.

Jag ifrågasätter uppgiften från medlemmen,av den enkla anledningen att det inte finns några dokumenterade resultat från detta omfattande tävlande med revolvern.Rätta mig om jag har fel,men uppgiften om att Christer tävlat massor med revolvern är av enstaka slag och uppgiften saknar den dokumentation som finns runt Christers tävlande med Hämmerlin.
Att Christer suttit och torrklickat spädgris framför TV kan man med fog anta,särskilt som han vid minst ett dokumenerat tillfälle inte gör det..:-),men att okritiskt antaga enstaka uppgift som i övrigt saknar materialstöd gör jag inte utan vidare.Han KAN ha tävlat regelbundet med spädgrisen,men det material som föreligger är snarare åt håller nöjespangande Kaknäs och lajjskytte i motorblock,skott i TV ruta o.d...åtminstone som jag läser det.
Undantaget dokumentationsmässigt är 1989.Det är ju möjligt att Christer var så kass att tidigare tävlingsresultat inte dokumenterades,men det känns långsökt med tanke på Christers exceptionella framgångsrad med pistol under samma tidsperiod.Gällande medaljerna i grovkalibrigt,,var finns dessa någonstans?
Inte i något dokument vartfall.Christer skjuter för diverse utmärkelser,men det är utan undantag med..Hämmerlipistolen som jag förstår det.
Vad Christer gjort med sina påstådda medaljer grovkalibrigt förtäljer ingen historia.Han kan knappast ha pantsatt dem.För mig verkar de vara en illusion utan dokumentation.

Jag tycker inte att jag tonar ned någonting,Tvärtom tycker jag att jag ställer relevanta frågor kring vissa märkliga omständigheter som eventuellt föreligger.
Märkliga omständigheter som hittills ingen verkar ha ifrågasatt överhuvudtaget.
Det är naturligtvis möjligt att det inte är någonting relevant som helst,men grejen är att det vet varken jag eller du i skrivande stund.

Jag förstår inte varför PU skulle intressera sig för CA:s sportpistol efter hans frånfälle? Den har aktualiserats för att reda ut korrekt serienummer på hans revolver.

Saknades Hämmerlin efter hans död blev det ett ärende hos polisen. Jag gissar att utredningen i sådana fall inskränkte sig till att fråga dödsboet om det hade någon aning om dess öde, en slagning för att kolla om den figurerat i något beslag eller liknande och en registrering av förkommet vapen. Vad mer hade man rimligen kunnat göra. Skickat hundbussen?

Det är mina aningar. Jag konstaterar dock att vapen inte bara kan försvinna i dödsbon, utan det noteras i sådana fall. Att inte hantera vapen i dödsbon enligt laga ordning innebär straffansvar.

Är pistolen försvunnen,och Polisen inte har kunnat finna den så vore det förbaskat konstigt om inte PU skulle vara intresserade,det måste jag säga.

Vad Polisen rimligen har gjort är det jag efterfrågar ärendet ifråga.Ingen har brytt sig om att ta reda på vad..och är det möjligt nu mer än 17 år efteråt så kan man ju göra ett försök att bringa lite ytterligare klarhet.Vad har du emot det?

Är Hämmerlin försvunnen så skulle någon fått sota för det,härom är vi överens.Har PU dock struntat i alltihopa..de lägger ju i all praktisk mening allt Christer A ad acta i samband med att de fattar han är avliden,så händer ju ingenting.Bristen på dokumentation gällande Hämmerli kan möjligen vara indikator.

Det skulle spelas Pingis istället.
Citera
2025-08-28, 18:23
Medlem
Citat:

Men ok.

En stor del av mitt svar försvann,därav denna post som bör läsas förstahand.

I korthet gick första delen av mitt svar ut på frågan varför medlemmens uppgifter utan vidare skall tas som gospel,när dokumentation om detta flitiga tävlande helt saknas första delen åttiotalet,och varför det skall antagas att revolvern haft samma ställning hos Christer jämfört pistolen när man tittar på den dokumenterade användningen skjutdonen emellan.I all korthet så finns uppgifter såsom nöjespang på Kaknäs,tramsskytte i motorblock,skott i TV ruta,med eller utan Palme,osv i relation till Christers revolver.Det är annan tobak när det gäller skyttet med Hämmerli.
Det finns EN enda dokumenterad uppgift om att Christer tävlat i spädgrisklass,Den är från 1989.
Medaljerna då?
Vad jag kan utläsa så skjuter Christer upp för olika utmärkelser med Hämmerlipistol,inte någon Smith and Wesson revolver.
Han skall ju ha vunnit många medaljer med grovtkaliber.Var finns dokumentationen till detta enstaka påstående?
Att Christer tävlat flitigt med spädgris och med denna vunnit många medaljer är enligt vad jag kan utläsa enstaka uppgift som saknar all tillbörlig dokumentation,särskilt första halvan 80 talet.
Denna uppenbara brist finns inte vid direkt jämförelse Hämmerlipistol.DÄR finns dokumentation och uppgifterna i övrigt är icke av enahanda art.

Jag tycker att man måste ha mera på benen innan man utan vidare påstår att Christer har tävlat,och vunnit mycket krimskrams,i tävlingar med sin spädgris första halvan åttiotalet.Detta understyker jag.

EDIT..Ser nu att första delen av mitt svar finns inbakad i referenstexten så att säga.
Don´t ask me how..men jag är säker på att du nu kan läsa mina invändningar på ditt resonemang.
Senast redigerad av Lookalike 2025-08-28 kl. 18:33.
Citera
2025-08-28, 18:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Är pistolen försvunnen,och Polisen inte har kunnat finna den så vore det förbaskat konstigt om inte PU skulle vara intresserade,det måste jag säga.

Vad Polisen rimligen har gjort är det jag efterfrågar ärendet ifråga.Ingen har brytt sig om att ta reda på vad..och är det möjligt nu mer än 17 år efteråt så kan man ju göra ett försök att bringa lite ytterligare klarhet.Vad har du emot det?

Är Hämmerlin försvunnen så skulle någon fått sota för det,härom är vi överens.Har PU dock struntat i alltihopa..de lägger ju i all praktisk mening allt Christer A ad acta i samband med att de fattar han är avliden,så händer ju ingenting.Bristen på dokumentation gällande Hämmerli kan möjligen vara indikator.

Det skulle spelas Pingis istället.

Jag begriper fortsatt inte skälet till att PU på ett djupare sätt borde ha intresserat sig för pistolen efter hans död.

Jag har givetvis inget emot att det utrönas om huruvida pistolen var försvunnen eller inte när han avgick och har själv lagt ut mete.

Citat:
En stor del av mitt svar försvann,därav denna post som bör läsas förstahand.

I korthet gick första delen av mitt svar ut på frågan varför medlemmens uppgifter utan vidare skall tas som gospel,när dokumentation om detta flitiga tävlande helt saknas första delen åttiotalet,och varför det skall antagas att revolvern haft samma ställning hos Christer jämfört pistolen när man tittar på den dokumenterade användningen skjutdonen emellan.I all korthet så finns uppgifter såsom nöjespang på Kaknäs,tramsskytte i motorblock,skott i TV ruta,med eller utan Palme,osv i relation till Christers revolver.Det är annan tobak när det gäller skyttet med Hämmerli.
Det finns EN enda dokumenterad uppgift om att Christer tävlat i spädgrisklass,Den är från 1989.
Medaljerna då?
Vad jag kan utläsa så skjuter Christer upp för olika utmärkelser med Hämmerlipistol,inte någon Smith and Wesson revolver.
Han skall ju ha vunnit många medaljer med grovtkaliber.Var finns dokumentationen till detta enstaka påstående?
Att Christer tävlat flitigt med spädgris och med denna vunnit många medaljer är enligt vad jag kan utläsa enstaka uppgift som saknar all tillbörlig dokumentation,särskilt första halvan 80 talet.
Denna uppenbara brist finns inte vid direkt jämförelse Hämmerlipistol.DÄR finns dokumentation och uppgifterna i övrigt är icke av enahanda art.

Jag tycker att man måste ha mera på benen innan man utan vidare påstår att Christer har tävlat,och vunnit mycket krimskrams,i tävlingar med sin spädgris första halvan åttiotalet.Detta understyker jag.

Finns det något känt skäl att misstro uppgiften? Finns det något tänkbart skäl till att individen som lämnar den skulle sitta och blåljuga eller hallucinera om denna sak?

Att påpeka att CA tonar ner hur mycket han använt revolvern handlar inte om att han skulle vara mer eller mindre fäst vid den än vid pistolen.

Utan att det är av intresse i sig i relation till MOP.

Uppfattningen att CA hade en närmast sjuklig relation till sin sportpistol, i nivå med en trofé-sparande statsministermördares relation till sitt mordvapen, delar jag helt enkelt inte.
Citera
2025-08-28, 18:53
Medlem
Citat:
Jag begriper fortsatt inte skälet till att PU på ett djupare sätt borde ha intresserat sig för pistolen efter hans död.

Jag har givetvis inget emot att det utrönas om huruvida pistolen var försvunnen eller inte när han avgick och har själv lagt ut mete.

Finns det något känt skäl att misstro uppgiften? Finns det något tänkbart skäl till att individen som lämnar den skulle sitta och blåljuga eller hallucinera om denna sak?

Att påpeka att CA tonar ner hur mycket han använt revolvern handlar inte om att han skulle vara mer eller mindre fäst vid den än vid pistolen.

Utan att det är av intresse i sig i relation till MOP.

Uppfattningen att CA hade en närmast sjuklig relation till sin sportpistol, i nivå med en trofé-sparande statsministermördares relation till sitt mordvapen, delar jag helt enkelt inte.

Ingen behöver dela någon uppfattning men ett direkt avfärdande bör byggas på bättre materialgrund tycker jag.
Angående enstaka uppgifter överlag MOP så är dessa per definition mera vanskliga att lita till.Utan dokumentation som stödjer alternativt duala eller flera uppgifter som talar om samma förhållande,så förhåller jag mig kritisk i utgångsposition.Jag tror inte att medlemmen lämnat felaktiga uppgifter,men jag håller sannerligen dörren vidöppen för att han missuppfattat alternativt blandat ihop osv.
Jag finner det konstigt att uppgifterna är av enahanda art.Har denna APK medlem bevittnat detta omfattande grovkalibriga tävlande och förstått att Christer vunnit många melaljer,så tycker jag nog att förhållandet är märkligt att han..och endast han,,synes ha bevittnat detta.
Tycker inte du det också?
Har han bara hört det på omvägar så är det hearsay,,och frågan om varför ingen annan medlem snappat upp detta i vindruvebuskaget är svårbesvarad från någorlunda neutral utgångspunkt.

Jag påstår att en försvunnen Hämmerlipistol som i grundantagande borde ha funnits i Christers lägenhet,en pistol det saknas uppgifter om ens fortfarande finns i sinnevärlden 17 år senare ,mycket väl kan ha bäring på MOP i ett vidare perspektiv.Jag har förklarat varför vid upprepade tillfällen nu.

Uppfattningar är såsom Dirty Harry skaldade en gång i tiden.Sammanhangsmässigt härvidlag är det ingen orimlig koppling att göra till Christers personlighet,som enligt mig med stor säkerhet hade renderat en Aspbergers i dagens samhälle.Skytte betydde oerhört mycket för Christer,det var utan tvekan bland det allra viktigaste i hans liv.Det är i detta sken som en sketen Hämmerlipistol kan skina som en klenod.Detta är min uppfattning.
Senast redigerad av Lookalike 2025-08-28 kl. 18:57.
Citera
2025-08-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Släktingar säger att det låste sig för honom när Palme kom på tal

Hmm.. Nja , nån författare påstår att släktingar säger så , inget fakta utan bara ett rykte ... CA själv säger ju att han inte har nått emot Palme personligen
Citera
2025-08-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Hmm.. Nja , nån författare påstår att släktingar säger så , inget fakta utan bara ett rykte ... CA själv säger ju att han inte har nått emot Palme personligen

Att släktingar låter sig intervjuas framgår ganska tydligt av den dokumentärserie som nu ligger fritt tillgänglig på Youtube...
Citera
2025-08-29, 11:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ingen behöver dela någon uppfattning men ett direkt avfärdande bör byggas på bättre materialgrund tycker jag.
Angående enstaka uppgifter överlag MOP så är dessa per definition mera vanskliga att lita till.Utan dokumentation som stödjer alternativt duala eller flera uppgifter som talar om samma förhållande,så förhåller jag mig kritisk i utgångsposition.Jag tror inte att medlemmen lämnat felaktiga uppgifter,men jag håller sannerligen dörren vidöppen för att han missuppfattat alternativt blandat ihop osv.
Jag finner det konstigt att uppgifterna är av enahanda art.Har denna APK medlem bevittnat detta omfattande grovkalibriga tävlande och förstått att Christer vunnit många melaljer,så tycker jag nog att förhållandet är märkligt att han..och endast han,,synes ha bevittnat detta.
Tycker inte du det också?
Har han bara hört det på omvägar så är det hearsay,,och frågan om varför ingen annan medlem snappat upp detta i vindruvebuskaget är svårbesvarad från någorlunda neutral utgångspunkt.

Denne B verkar vara förhörd av skälet att han hade kännedom om CA:s skytte utanför klubben. Uppgiften är inte avgörande på något vis, men det finns ingen anledning att avfärda den bara för att (inte heller att mena att icke önskvärda uppgifter i själva verket kan vara "sammanblandningar" och annat man brukar få sig till livs i en annan MOP-tråd...). Att CA skjutit mer med sin revolver än inom ramen för hans skytteklubbs verksamhet tycks vara fallet. Ett förhållande B:s uppgifter i sådana fall skulle förklara.

Ett av skälen till att man kan anta att CA skjutit betydligt mer med sin revolver än vid de enstaka tillfällen han själv talar om, är alltså att den lämnas in på reparation någon gång före 1986. Axeln som håller hanen (pivot pin) har spruckit eller liknande.

S&W är ett kvalitetsfabrikat och mod. 27 en premiumprodukt. Tittar man på saken framstår det som mycket osannolikt att det skulle röra sig om fabrikationsfel. Och var det ändå fallet hade S&W åtgärdat saken utan kostnad (nu råder förvisso osäkerhet gällande vem som utfört lagningen, även om revolvern lämnas in till generalagenten), men CA betalar själv för reparationen.

Handlar det inte om ett mycket sällsynt fall av fabrikationsfel, så är det helt enkelt inte möjligt att slita ut en axel på denna typ av revolver vid sporadisk användning under några få år. Mest sannolikt föregås reparationen alltså av ett tämligen intensivt användande. Inget kan med säkerhet slås fast, men reparationen och uppgifterna från B skänker stöd åt varandra.

Citat:
Jag påstår att en försvunnen Hämmerlipistol som i grundantagande borde ha funnits i Christers lägenhet,en pistol det saknas uppgifter om ens fortfarande finns i sinnevärlden 17 år senare ,mycket väl kan ha bäring på MOP i ett vidare perspektiv.Jag har förklarat varför vid upprepade tillfällen nu.

Uppfattningar är såsom Dirty Harry skaldade en gång i tiden.Sammanhangsmässigt härvidlag är det ingen orimlig koppling att göra till Christers personlighet,som enligt mig med stor säkerhet hade renderat en Aspbergers i dagens samhälle.Skytte betydde oerhört mycket för Christer,det var utan tvekan bland det allra viktigaste i hans liv.Det är i detta sken som en sketen Hämmerlipistol kan skina som en klenod.Detta är min uppfattning.

Vanskligt att psykiatriskt diagnosticera en person och på det bygga antaganden om var en pistol borde ha funnits.

Jag förstår fortfarande inte vad det är för allmänna uppgifter om pistolen utanför polisens register som borde cirkulera.

Ok, nu får pickan anses vara tillräckligt genomtröskad. Jag återkommer om dyker upp någon fakta i målet.
Citera
2025-08-29, 11:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire

"Låsningen" härrör från förhör hållet med släktingen P år 1995 och uttalandet föregås av:

"Såvitt P kunde förstå hade Krister starka aversioner mot Olof Palme, alltså personen Olof Palme. Det gick inte att diskutera om Olof Palme."

(IVA-17310)
Citera
2025-08-29, 11:50
Medlem
Anonymfs avatar
Finns det uppgifter på hur brodern mött journalister och polis?
Är han lika bufflig som CA var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in