Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag hoppas att saken ändå begrundas, framförallt det att det inte går att sluta sig till något gällande CA och att försiktighet med hur man uttrycker sig gällande detta bör iakttagas.
Jag menar att den vurm för Hämmerlin han tydligen låtit meddela PU är mer brännande på annat vis än i relation till det som nu diskuteras. Det handlar om att han, tveklöst, tonar ner revolverns betydelse och hur mycket han nyttjat den. Hur han framställer saker bör ses i relation till detta.
Ointresset för revolvern och de uppgifter han lämnar om att ha inte använt den mer än vid några enstaka tillfällen motsägs helt enkelt av ett antal uppgifter jag redovisat förr. Bland annat av uppgiften från medlem B att CA var ”mycket aktiv” inom fältskytte med grovpistol första halvan av åttiotalet, av det faktum att han skjutit slut på revolvern omkring 1983 och av att han själv rabblar ett antal olika typer av revolverammunition han använt och praktiker gällande sådan (och det apropå sitt oriktiga påstående att just Winchester Metal Piercing har han aldrig haft någon befattning med).
Han gillade säkert sin sportpistol, men att det skulle vara en typ av helig klenod för honom tror jag knappast.
Det finns två kända pantsättningar av gevär. Det är blott en ögonblicksbild. Han har antagligen pantsatt olika saker till och från sedan början av nittiotalet och fram till slutet.
Även jag är en oerhört enkel man och med en svårartad dragning till de enklaste förklaringarna. Gällande sportpistolen är den att den var pantsatt eller liknande och inte att brodern återfann den i ett Sanctum Sanctorum tillsammans med revolvern.
Om pistolen försvunnit utan någon förklaring så kommer det nog att uppenbaras.
Det är goda invändningar,Roerlig.
Jag ser dock inte på denna specifika del på samma sätt.
Jag finner ingen större märklighet med att Christer satt sin Hämmerlipistol på klenodstolen.
Det är med denna atteralj han vinner sina största framgångar i livet i det som är hans huvudsakliga intresse under hans levnad.
Han skjuter också mycket med spädgrisen,men han deltager sällan i tävlingar med den utifrån materialunderlaget.
Christer vinner många klubbmästerskap med sin Hämmerlipistol.Detta är vinster som torde innebära stor personlig prestige för Christer,både utåt sett i klubben och även innåt sett då Christer bör ha känt tillfredsställelse med beviset på att han och ingen annan är klubbens allra bästa skytt.
Nöjesskjutningar och sporadiskt deltagande i grovkalibriga tävlingar indikerar inte samma känslomässiga koppling kan det tyckas mig.Christer gillade säkert sin revolver,men den är med säkerhet ingen klenod för honom.Samma kan inte antagas rakt av när det gäller pistolen.Detta i relation ren skyttehobby då.Revolvern kan naturligtvis också ha uppnått "klenodstatus" hos Christer,men då av annan orsak än skyttevinster i tävlingar,du fattar helt säkert vad jag menar här.
Båda revolver som Hämmerli synes ju försvunna i skrivande stund.En eftersökt klenod,kanske två?
Spekulation om alternativ förklaring till varför Christer säger som han gör gällande de två olika vapnen är intressant.Din spekulation här är inte alls orimlig.Personligen kanske jag ser det som att Christer uttrycker sig som han gör,för att eventuellt underbygga sin tidigare historia om försäljning av sin Magnumrevolver,för att ytterligare ge skäl till varför han fortsatt har kvar sin Hämmerli och det vart Magnumrevolvern han istället sålde.Christer säger ju att han aldrig kommer att avhända sig Hämmerlin,till motsats då Magnumrevolvern.Denna "extrakommentar" från Christer kan möjligen förklaras utifrån detta perspektiv.
Om inte så kan ju Christer helt enkelt tala sanning här.Faktan att han behåller Hämmerlin trots långvariga ekonomiska svårartade problem indikerar onekligen att Christer haft det svårt med att avhända sig pistolen.Det finns som sagt inget underlag för påstående att Christer någon gång har pantsatt Hämmerlin,samtidigt som vi vet om att han pantsatt andra vapen.Även detta kan vara indikator på att Christers påstående att Hämmerlin är hans klenod kan vara sanningsenligt.Det finns som sagt viss materialmässig grund för antagandet att han är uppriktig här,som jag ser det.
Jag kan bara konstatera faktum utifrån det material som är oss givet i skrivande stund.
När jag idag eterfrågar var någonstans som Hämmerlipistolen befinner sig..så kan ingen ge mig ett svar på detta.Ingen synes ha kunnat besvara denna fråga åtminstone sedan år 2008.
Jag tycker att det är märkligt,för om pistolen fanns i lägenheten när Kurt på egen hand städade ut lägenheten så borde svaret på min fråga kunnat ha återfunnits här.
Det skaver ju,Roerlig.
I övrigt så kanske det handlar om att olika personer handlar på olika sätt.Jag vet inte din personliga setup,men jag kan redogöra för min.
Hade jag varit i Kurt Anderssons ställe..och när jag städar ut min brors lägenhet och i samband med detta finner exempelvis saknade Magnumrevolvern tillsammans med Hämmerlipistolen så skulle jag under alla omständigheter ha smusslat undan revolvern och det är fullt möjligt att jag,i viss chock efter att ha funnit en av de mest eftersökta revolvrarna i hela MOP i min brors lägenhet,utan vidare eftertanke tagit med mig Hämmerlipistolen också.
Jag behöver ju bara uppge att jag inte har hittat någonting i min brors lägenhet som är av intresse för PU när Lennart väl hör av sig.Jag tror fortsatt att tesen blod är tjockare än vatten är en realitet för många människor.Jag är ibland dem.
Jag menar.så länge som Hämmerlin är försvunnen så är den inte återfunnen.Det är vanskligt att utgå från annan bakgrund tycker jag.