2025-08-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vänd på det. Tycker du alla branscher ska anpassa sig efter dina vanor och arbetstider? För det är du som hela tiden återkopplar dig dig och dina bekymmer.
Ja, jag anser att alla branscher ska anpassa sig efter vad sina kunder vill ha. Och Konsumentverkets undersökning visar att ytterst få vill ha kvar telefonförsäljare.
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men du ska få lite tips från en som hittar lösningar.

Du kan väl skaffa en mini-call igen så får du en lösning.
Alt att du ber din arbetsgivare fixar en telefon med hemligt nr så bara dom och dina närmaste kan nå dig. Då kan du ha den andra telefon på ljudlös.

Tänk vad lätt det är att lösa dina problem..

Ps gissar på att du är anställd och inte egen företagare..
Ja, jag är anställd. De flesta som arbetar jour och/eller obekväma arbetstider är anställda. Men vad spelar det för roll? Är min sovtid mindre viktig än din sovtid?

Jag förstår att du försöker vara rolig med minicall, men inom mitt yrke så skulle inte det fungera eftersom människor ibland behöver få akut kontakt med mig, och då är det verkligen bråttom, så en minicall utan direkt åerkoppling skulle inte fungera.
Citera
2025-08-28, 13:25
Medlem
Jag är helt för att man totalförbjuder telefonförsäljning. Det är en försäljningsmetod som missbrukas å de grövsta och bästa sättet att tvinga bort den här dåliga försäljningskanalen är att förbjuda den.
Citera
2025-08-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
I USA är telemarketingsamtal enligt lag endast tillåtna mellan 8:00 och 21:00.

Varför kunde inte verket antyda detta? Verket verkar ha en dold agenda.
Vad menar du att de skulle ha för dold agenda?

Tror inga telefonförsäljare ringer utanför dessa tider, men jag sover ibland när telefonförsäljarna ringer. Jag arbetar ganska ofta natt, och när de ringer 10:24 så har jag precis somnat.

Skulle du tycka att det vore okej att jag ringde dig klockan 02:34 och ville sälja ett abonnemang på vitaminpiller?
Citera
2025-08-28, 13:29
Avstängd
Tanachs avatar
Varför förbjuda när man kan reglera som i USA, till exempel, som har infört en massa regleringar.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är helt för att man totalförbjuder telefonförsäljning. Det är en försäljningsmetod som missbrukas å de grövsta och bästa sättet att tvinga bort den här dåliga försäljningskanalen är att förbjuda den.
Citera
2025-08-28, 13:31
Medlem
Citat:
Varför förbjuda när man kan reglera som i USA, till exempel, som har infört en massa regleringar.
Vad är det för regleringar?
Citera
2025-08-28, 13:34
Avstängd
Tanachs avatar
Verket vill ha mindre börda på sig och ser om sina intressen först och främst snarare än att tant Agda blir uppringd och bortdribblad av telefonförsäljare.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du att de skulle ha för dold agenda?

Tror inga telefonförsäljare ringer utanför sessa tider, men jag sover ofta när telefonförsäljarna ringer. Jag arbetar ganska ofta natt, och när de ringer 10:24 så har jag precis somnat.

Skulle du tycka att det vore okej att jag ringde dig klockan 02:34 och ville sälja ett abonnemang på vitaminpiller?
Citera
2025-08-28, 13:34
Medlem
Men hallå. Tänk på alla som blir arbetslösa? Telefonförsäljning är första steget in i arbetslivet för många ungdomar. Och tänk på dem som driver telefonförsäljningsbolag. Ska de få hela sitt livsverk raserat pga ett förbud?
Citera
2025-08-28, 13:37
Avstängd
Tanachs avatar
Ai overview

De viktigaste regleringarna omfattas huvudsakligen av Telephone Consumer Protection Act (TCPA) och Telemarketing Sales Rule (TSR), som ställs ut av Federal Trade Commission (FTC) och Federal Communications Commission (FCC).

Viktiga regleringar för telemarketing i USA
Telemarketing får bara ske mellan kl. 8 på morgonen och 9 på kvällen.

Telemarketers måste tydligt identifiera sig själva och syftet med samtalet i början av samtalet.

Det krävs samtycke från konsumenten innan automatisk uppringning (robocalling) eller skräppost via robotext.

Företag måste följa särskilda regler för betalningshantering.

National Do Not Call Registry existerar, där konsumenter kan anmäla att de inte vill bli kontaktade via telemarketing.

Det är förbjudet att göra bedrägliga, vilseledande eller påträngande försäljningsmetoder i telefon.

Konsumenter måste också få viss obligatorisk information vid start av samtalet för att ingå distansavtal, samt avtal måste accepteras skriftligt för att vara giltiga.

Dessa regler kontrolleras av flera myndigheter, främst FTC och FCC, och finns för att skydda konsumenternas integritet och säkerhet utan att helt förbjuda telemarketing. Genom dessa kanaler kan telemarketers bedriva verksamhet på ett reglerat och mer konsumentvänligt sätt än en total förbudsmodell

Citat:
Vad är det för regleringar?
Citera
2025-08-28, 13:38
Medlem
Citat:
Verket vill ha mindre börda på sig och ser om sina intressen först och främst snarare än att tant Agda blir uppringd och bortdribblad av telefonförsäljare.
Så att Konsumentverket vill ha att göra med färre bedragare och att färre blir lurade, ser du som att de har en dold agenda?

Tänkte du verkligen riktigt rätt där?
Citera
2025-08-28, 13:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Men hallå. Tänk på alla som blir arbetslösa? Telefonförsäljning är första steget in i arbetslivet för många ungdomar. Och tänk på dem som driver telefonförsäljningsbolag. Ska de få hela sitt livsverk raserat pga ett förbud?

Läs tråden då det du att det där jiddret är avfärdat för länge sedan. Det är en ren skam att ungdomar tvingas ta de där förnedrande nasarjobben som start på sitt yrkesliv!
Citera
2025-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Läs tråden då det du att det där jiddret är avfärdat för länge sedan. Det är en ren skam att ungdomar tvingas ta de där förnedrande nasarjobben som start på sitt yrkesliv!

Så du tycker det är bättre att de blir arbetslösa? Pengar är pengar oavsett var de kommer ifrån. Och man får en fin referens om inte annat.
Citera
2025-08-28, 13:45
Avstängd
Tanachs avatar
Bedragarna borde polisanmälas och inte, som Verket gör nu, vilja förbjuda telemarketing eftersom den anser sig inte kunna hantera alla anmälare. Konsumentverket har ballat ur. Ta bort Konsumentverket nu.

Citat:
Så att Konsumentverket vill ha att göra med färre bedragare och att färre blir lurade, ser du som att de har en dold agenda?

Tänkte du verkligen riktigt rätt där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in