2025-08-28, 10:26
Avstängd
Takpapps avatar
Nästa gång på språkrådets nyordslista:

Citat:
ballongmongo
Citera
2025-08-28, 10:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Djurmänniskor är psykiskt avvikande personer som ersätter mänskliga relationer med djur eftersom de inte fungerar socialt.
Snäppet mer normala än ballongentreprenörer således.
Citera
2025-08-28, 10:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vangstagreven
Lite konstigt att man får fara runt ned hästar som skenar lite då och nu. Hästsporten är den "idrott" som varje år orsakar flest dödsfall i Sverige.

De sparkar ju folk etc på sina gårdar, hästarna går inte runt och dödar folk på stan.
Citera
2025-08-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag tror att det ligger till så här:

Ballongföretaget är en kommersiell verksamhet. De tjänar pengar på att flyga. De har tagit för vana att landa lite var det passar dem, främst på fält och hagar, som givetvis tillhör någon. Sedan kör de in med sina lastbilar och hämtar ballongerna och några andra fordon som hämtar passagerarna och tar dem tillbaks till startplatsen.

De har inga avtal eller överenskommelser med markägarna, utan gör detta helt efter eget tycke. Det har också blivit så att de landar på ungefär samma ställen varje gång. Naturligtvis har markägarna allt mer tröttnat på detta, och händelsen tråden handlar om är när allt har ställts på sin spets och ballongen inte bara orsakat irritation utan verklig skada.

Bra formulerat.
Citera
2025-08-28, 10:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
https://delafil.se/e1e12f5b5a732243/S%C3%B6dert%C3%B6rns_TR_B_563-25_Aktbil_2.pdf%0A
Utan "... %0A" så funkar den.
Citera
2025-08-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vad betyder dömdes ut ang. en av hästarna?

"Dömas ut" betyder att en skada som hästen åsamkas inte kan behandlas av antingen djuretiska- eller ekonomiska skäl.

Vanligast är att djuret avlivas, man kan ibland få leva vidare som sällskapshäst eller liknande om den är smärtfri.
Om försäkringsbolag betalar ut (del)ersättning för en häst som inte längre kan användas i sitt avsedda syfte brukar hästen frysmärkas så det tydligt framgår att den är utdömd.
Citera
2025-08-28, 10:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Uhh vilken trist FUP, klarar inte läsa (var det den som lades ner?). Två tafatta poliser anländer typ tre timmar efter det hänt, och sen kackel om vilken motpart som är mest "manisk", "labil", "aggressiv" i FUPens vittnesmål (parodi på amatörposykologi, tex ballongföraren resonerar om hästkvinnans relation till sin man, alltså jag orkar inte). Detta kan endast koka ner till lagtext, och framöver skärpning av den.
Citera
2025-08-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ballongdårarna har inget på privat mark att göra. Djurmänniskor vet oftast hur deras djur beter sig, och är defensiva mot inkräktare.
Det är samma sak som med segelflyg, men måste man landa så måste man landa.
Citera
2025-08-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snä...*Snipp!*

Syns tydligt att du inte vet vad du pratar om.

Allemansrätten ger stora friheter för även vinstdrivande aktörer att bedriva flygverksamhet även från privat mark, vid enstaka tillfällen bör tilläggas. Inom privatflyget brukar vi dock kräva att man har markägarens tillstånd innan man landar på en åker eller gräsmatta som inte är en anlagd flygplats eller i AIP utpekat flygfält.

LRF och SBF (Svenska Ballong Federationen) har en överenskommelse där man bland annat diskuterar att ballongpiloter skall hålla sig borta från tamdjur, vilket sannolikt menas får och nötkreatur men även inkluderar hästar och alpackor. Anledningen är just risken för stängselsprängning.

Sedan står det i överenskommelsen;
"Piloten ansvarar för att mark, stängsel och annan
egendom återställs eller att överenskommelse om ekonomisk gottgörelse
träffas senast tre veckor efter landningen."

Jag vill nog vända på det att ballongföretaget snarare vill undslippa ekonomiskt ansvar genom att anklaga denne för något orimligt. Piloten och ballongföretaget är ansvariga för skadan för hästgården, dock är detta en civilrättslig tvist så det kan blir klurigt för Hästgården att få en åklagares hjälp. Dock borde det hela vara en enkel sak för en halvkompetent jurist att lösa för gårdsägaren. Även borde gården göra en anmälan om vårdslöshet mot ballongpiloten, luftfartslagen 2010:500 §1.

Djurägare har ett stort ansvar om deras djur i sin tur orsakar skada. Blir de skrämda av en ballong och skenar iväg ut på en väg eller motorväg och orsakar en olycka blir culpa-ansvaret djurägarens och det är inte säkert att man kan överlåta det på ballongpiloten även om det kan argumenteras att ballongen orsakade paniken hos djuren.
Dock är jag inte jurist så jag lämnar en brasklapp kring just det där.

Ballongpiloten bör betala för uppkommen skada. Sedan om det även finns fog för vårdslöshet kan man nog argumentera för men jag vet inte hur det blåste dagen då det inträffad.
Blåste det sydvästliga vindar så finns det dåligt med alternativa landningsplatser, dock hade han kunnat landa vid väg 259 då han fluget därifrån för att ta sig till hästgården. Rak västlig vind så var det nog sista möjligheten att landa för ballongen, samtliga andra vindriktningar så fanns det gott om lämpligare alternativ att landa på än hästgård, som piloten ska ha koll på innan start, var de finns och i möjligaste mån undvika.
Citera
2025-08-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Utan "... %0A" så funkar den.

https://delafil.se/e1e12f5b5a732243/Södertörns_TR_B_563-25
Citera
2025-08-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ojdå. Inte visste jag att ridhästar har såna bomullspsyken att en luftballong fuckar upp hjärnan fullständigt. Tråkigt!

Vdg luftballonger så är det ju sant att de inte behöver tillstånd för att landa. Jag har sett landningar på både privat mark och av kommun abonnerad mark flera gånger. Det tar en kvart - halvtimme ungefär så är hela ekipaget borta. Inget att ta notis om.

Artikeln får det ju att låta som att en häst fick ballongen i huvudet.
Tror mer att den otrevliga hästägaren vill ha ersättning för sina derp-hästar.
Den är nog fysiskt skadad. Om en häst blir rädd för en luftballong så får den panik, den har troligtvis sprungit in i nåt staket, trasslat in sig i en tråd och fått svåra skador, kanske muskel eller svåra senskador.
Citera
2025-08-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
aha tack!
Men räcker det med att en häst blir skrämd för att avlivas?
Nej men har troligtvis fått panik, sprängt en hage , trasslat in sig i en tråd och fått led, sen eller muskelskador. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in