2025-08-28, 09:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Det är bra lustigt ändå, är det inte det? Jag kan plöja tråd efter tråd om bestialiska våldsdåd men sällan har jag stört mig så pass mycket på det jag läser som när jag föreställer mig den här jävla ballongfittan stå där och gapa i, vad jag föreställer mig, solbrillor och röda byxor.

Kanske ett överlägset litet brat-smile på herr Magnusson också? Japp, vi får nog anse det som klarlagt att han bar tighta röda byxor, skjorta, seglarskor och solbrillor. Allt medan de omges av en massa hästkadaver.

Nu får det jävlar i min själ vara nog!
Känner ett par ballongentreprenörer ute i landet. Förvisso trevliga privat, men jag kan tänka mig att i fält är de jävla besserwissrar som tror de är luftens herrar och allt och alla måste anpassa sig efter.deras farkost.
Citera
2025-08-28, 09:33
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Men om du känner dig trängd så tar du väl för fan inte med luftballongen. Du lämnar den på plats för att sedan återvända under kontrollerade former.
Jag tror vi gör ungefär samma tolkning av det här lata fanskapet i luftballongen.

Han tycks mest försökt att undvika att släpa på skiten längre än nödvändigt.

Men döda pållar med eländet -- det går minsann utmärkt!
Citera
2025-08-28, 09:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Det märks att du inte varit med om en flock hästar som blir skrämda eller för den delen 1 häst. Alpackorna är inte säkert såklart men hästarna skadades.

Hur kan du tro att hästen inte kan bli rädd av en lågt flygande farkost med brännare med eld?

En häst kan bli skrämd av vad som helst då det är ett djur med flyktinstinkter. Det finns även film på början av händelsen , har tyvärr inte den så jag kan länka eller se själv men FUP avslöjar mycket
Jag har varit med om att en häst fått tokspel för att den fick syn på en sån där vit ”puppa”, en inplastad höbal. En luftballong är väl sisådär hundra gånger större. Dessutom rör den sig och låter. Så att hästarna kan drabbas av panik av en luftballong håller jag som fullständigt sannolikt.

Lägg därtill att när hästar är flera stycken så skrämmer de upp varandra. Flockinstinkten är mycket stark.
Citera
2025-08-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har varit med om att en häst fått tokspel för att den fick syn på en sån där vit ”puppa”, en inplastad höbal. En luftballong är väl sisådär hundra gånger större. Dessutom rör den sig och låter. Så att hästarna kan drabbas av panik av en luftballong håller jag som fullständigt sannolikt.

Lägg därtill att när hästar är flera stycken så skrämmer de upp varandra. Flockinstinkten är mycket stark.

Exakt

Jag har även sett bilden ballongföretaget tagit för att bevisa att de stod lugnt och betade men man ser på bilden att en häst travar så den betar inte överhuvudtaget och en galopperar.
Citera
2025-08-28, 09:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Men bilen får inte enligt lag köra in i en hage heller. Allemansrätten gäller inte biltrafik ...
Jag lyckas inte hitta var det står att en ballongförare måste visa hänsyn när den landar på annans mark. Skulle vilja trycka upp den lagtexten, eller text ur utbildnigen för ballongförare, i ansiktet på denne eller de som avfärdat hästägarens anmälan. Skumt att inte detta är tydligare. Nån här kanske lyckas bättre.

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/LFS%202007_33.pdf
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1858833&fileO Id=1858874 (En uppsats från 2010)
Citera
2025-08-28, 09:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vangstagreven
Lite konstigt att man får fara runt ned hästar som skenar lite då och nu. Hästsporten är den "idrott" som varje år orsakar flest dödsfall i Sverige.
Det var ingen som ”for runt” med hästarna. De var instängda i sin hage.

Om du skriver på uppdrag av ballongföretaget så gör så här korkade inlägg att ni förlorar i sympati.
Citera
2025-08-28, 09:55
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ballongdårarna har inget på privat mark att göra. Djurmänniskor vet oftast hur deras djur beter sig, och är defensiva mot inkräktare.
Djurmänniskor är psykiskt avvikande personer som ersätter mänskliga relationer med djur eftersom de inte fungerar socialt.
Citera
2025-08-28, 10:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag tror att det ligger till så här:

Ballongföretaget är en kommersiell verksamhet. De tjänar pengar på att flyga. De har tagit för vana att landa lite var det passar dem, främst på fält och hagar, som givetvis tillhör någon. Sedan kör de in med sina lastbilar och hämtar ballongerna och några andra fordon som hämtar passagerarna och tar dem tillbaks till startplatsen.

De har inga avtal eller överenskommelser med markägarna, utan gör detta helt efter eget tycke. Det har också blivit så att de landar på ungefär samma ställen varje gång. Naturligtvis har markägarna allt mer tröttnat på detta, och händelsen tråden handlar om är när allt har ställts på sin spets och ballongen inte bara orsakat irritation utan verklig skada.
Citera
2025-08-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag lyckas inte hitta var det står att en ballongförare måste visa hänsyn när den landar på annans mark. Skulle vilja trycka upp den lagtexten, eller text ur utbildnigen för ballongförare, i ansiktet på denne eller de som avfärdat hästägarens anmälan. Skumt att inte detta är tydligare. Nån här kanske lyckas bättre.

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/LFS%202007_33.pdf
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1858833&fileO Id=1858874 (En uppsats från 2010)

Om du läser FUP hr hästägaren dragit upp alla lagar
Citera
2025-08-28, 10:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Djurmänniskor är psykiskt avvikande personer som ersätter mänskliga relationer med djur eftersom de inte fungerar socialt.
Och bara för att du blivit nobbad av en hästtjej så ska luftballonger få landa precis var de vill?
Citera
2025-08-28, 10:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Om du läser FUP hr hästägaren dragit upp alla lagar
Jag ville inte gå in på ditt privata google-moln, men allright.
Citera
2025-08-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag ville inte gå in på ditt privata google-moln, men allright.

https://delafil.se/e1e12f5b5a732243/S%C3%B6dert%C3%B6rns_TR_B_563-25_Aktbil_2.pdf%0A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in