2025-08-28, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.
En vindsvåning kan ha vacker utsikt, och man slipper störande fotsteg uppifrån.

Inredda vindar är isolerade och uppvärmda, och blir inte kalla på vintern.
Citera
2025-08-28, 06:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Är väl folk som väldigt gärna vill bo på rätt adress men inte har råd med en vanlig lägenheten som köper vindsvåningar?

Tycker många b-kändisar och s.k. influencers verkar bo på detta anskrämliga vis.
Citera
2025-08-28, 07:28
Medlem
stor skillnad på takvåningar, kan vara både små eller 300 kvm med en jätte terrass stort ljusinsläpp mm
viktigt om man ska bo på 4-6 våningen är att det finns hiss
Citera
2025-08-28, 08:02
Medlem
Ja ibland dyker det upp en svindyr vindsvåning på hemnet och jag förbryllas alltid över vem fan som vill bo med dessa sneda väggar?

Får ju gå med en hjälm på sig hela tiden
Citera
2025-08-28, 08:27
Medlem
Ni som propagerar så för vindsvåningar. Var hänger ni er konst?
Citera
2025-08-28, 08:33
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det borde väl alla göra, det kan ju handla om livet.

Aldrig hört någon resonera om brandrisker....
Citera
2025-08-28, 08:39
Medlem
Sun Rulers avatar
Det är givetvis skillnad på olika vindsvåningar, men när jag skulle få min första lägenhet under studietiden så tittade vi på en liten vindsvåning. Det räckte dock med två minuter innan värmen fick mig att krevera. Det var en het sommardag i augusti.
Citera
2025-08-28, 08:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Aldrig hört någon resonera om brandrisker....

Nej, men som sagt, det borde man göra.
När det gäller vanliga lägenheter ska ju varje lägenhet vara en egen brandcell, för att minimera spridning.
Hur man löser den saken när man bygger om delar av en vind till lägenheter, det vet jag inte. Jag har hört att man sätter upp ”dubbelgips” ut mot resten av vindsutrymmet. Men man måste ju utgå från att nyanlagda vindslägenheter i redan befintliga hus, är godkända vid brandinspektion.
Citera
2025-08-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är givetvis skillnad på olika vindsvåningar, men när jag skulle få min första lägenhet under studietiden så tittade vi på en liten vindsvåning. Det räckte dock med två minuter innan värmen fick mig att krevera. Det var en het sommardag i augusti.

Såna vindslägenheter brukar säljas i april när temperaturen är lagom.
Citera
2025-08-28, 09:02
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

I många vindslägenheter får man oftast installera AC, själva aggregatet brukar ställas på taket av huset.
Citera
2025-08-28, 09:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Titta t.ex. på den här, får så extremt klaustrofobisk känsla bara av att se bilderna, snedtak som gör att man behöver sitta med lutande huvud i varenda soffa känns det som. Ställer man sig upp på vänstra sidan när man vaknar från sängen slår man i huvudet. Känns som att bo i en koja för barn.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-43-21480231

Sen skriver de "generös takhöjd" dessutom

Generös tak i förhållande till vad undrar man? Hur låg takhöjd är det vanligtvis i såna där lägenheter?

Känns som ett boende skapat mer för att visa upp för andra än att faktiskt bo i som sitt hem. Och så har de pajat mycket genom att måla precis allt i vitt. De där fina träbalkarna i taket hade man velat ha omålade åtminstone.
Senast redigerad av Carlbom 2025-08-28 kl. 09:06.
Citera
2025-08-28, 09:31
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Såna vindslägenheter brukar säljas i april när temperaturen är lagom.
Sant, här var det nog någon som hoppades att en student eller ungdom skulle slå till inför höstterminen.
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
I många vindslägenheter får man oftast installera AC, själva aggregatet brukar ställas på taket av huset.
Ja, det hade varit ett krav för att överleva där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in