Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-27, 12:20
Medlem
BAB7s avatar
Volvos elbilsförsäljning har minskat i europa under 2025 och den senaste månaden har försäljningen rasat ytterligare.

Volvo EX30 har rasat med minus 61%.

Volvo är nu utslagna från topp 10.

1, Volkswagen
2, BMW
3, Skoda
4, Audi
5, Renault
6, Hyundai
7, Tesla
8, Mercedes
9, KIA
10, BYD

Diskutera.
Vad betyder detta för Volvos elbilsstrategi framöver?
Varför väljer elbilskunderna andra elbilar istället?

https://ecomento.de/2025/08/27/vw-ma...spitzenreiter/
Citera
2025-08-27, 12:39
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvos elbilsförsäljning har minskat i europa under 2025 och den senaste månaden har försäljningen rasat ytterligare.

Volvo EX30 har rasat med minus 61%.

Volvo är nu utslagna från topp 10.

1, Volkswagen
2, BMW
3, Skoda
4, Audi
5, Renault
6, Hyundai
7, Tesla
8, Mercedes
9, KIA
10, BYD

Diskutera.
Vad betyder detta för Volvos elbilsstrategi framöver?
Varför väljer elbilskunderna andra elbilar istället?

https://ecomento.de/2025/08/27/vw-ma...spitzenreiter/

Man har ju hört mycket problem med ex90 framförallt.

Sen är ex30 väl bara gjord i Kina och då tänker man att man kan likaväl välja ett volvo-syskon, tex Polestar, zeekr eller varför inte vilken kinesisk bil som helst.

Min egen erfarenhet efter att ha besökt en volvo-handel är att de är riktigt arrogant. Du kan tillbringa 45 minuter i bilhallen utan att en säljare kommer fram. Alla priser och allt uppdateras också från Göteborg varje dag så säljarna verkar helt vilse och deprimerade, de vet inte vad de ska göra
Citera
2025-08-27, 12:46
Medlem
Volvo har inte en enda bra elbil. Skit allihopa
Citera
2025-08-27, 12:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det intressanta med den listan är att jag ser aldrig någom BMWs elbilar i press. Men ser en hel del på gatan.

Jag gillar inte ens bmw men tycker i3 verkar vettigaste begagnatköp runt 150k (baserat bl.a. på nyland).

Citroen saknas även från listan c3-e skulle vara bättre på allt men tex. nyland dömer ut den som skit. Trist vi behöver en liten billig bil till hemstjänst och liknande.

tydligen är det bmw ix1 som säljer bra. Vet inte ens om jag sett den.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-08-27 kl. 12:55.
Citera
2025-08-27, 15:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Volvo EX40 är väl ganska trevlig, mer påkostad än EX30 också.
Citera
2025-08-27, 15:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det intressanta med den listan är att jag ser aldrig någom BMWs elbilar i press. Men ser en hel del på gatan.

Jag gillar inte ens bmw men tycker i3 verkar vettigaste begagnatköp runt 150k (baserat bl.a. på nyland).

Citroen saknas även från listan c3-e skulle vara bättre på allt men tex. nyland dömer ut den som skit. Trist vi behöver en liten billig bil till hemstjänst och liknande.

tydligen är det bmw ix1 som säljer bra. Vet inte ens om jag sett den.
Lite märkligt att Stellantis helt sakans i 10 i topp.
Citera
2025-08-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Mycket nöjd med min EX30, enormt mycket bättre bil än min förra Peugeot e-208 på alla sätt. Mycket bättre räckvidd, ungefär 3-4 gånger mer kraft, 428 hk jämfört med 136. Fyrhjulsdrift. Ett Google baserat operativsystem med massa bra finesser och appar. Stor skärm, Google navigering, fungerande mobilapp, laddar mycket snabbare, kan förvärma batteriet som inte Peugon kunde. Kan lämna klimatet igång i bilen om jag går in och handlar eller något annat.

EX30 är en mycket bra bil bland småbilar. Det kallas väl mini SUV eller nåt, men jag räknar den inte som en SUV, känns som en småbil för mig.

Citat:

EX40 är en dyrare och större bil än EX30. Så vill man ha större och betala mer så kan man köpa den, men för min del var den billigare EX30 mer passande.

Det fullkomligt "svärmar" av EX30 ute i trafiken tycker jag. Ser dom varje dag och flera gånger per dag medans jag inte ser EX40 lika frekvent så det har säkert med priset att göra.
Citera
2025-08-27, 20:35
Medlem
BAB7s avatar
Volvo agerar snabbare än jag trodde.

Nu meddelar Volvo att nya kinesisktbyggda Volvo XC70 Laddhybrid kommer till europa.
Preliminär wltp räckvidd 15 mil.

https://www.vibilagare.se/nyheter/vo...er-till-europa
Citera
2025-08-27, 21:18
Medlem
Abscess1122s avatar
Dyra och kantade med kontroversiella mjukvarufel. EX30 har snygg design men tror inte folk var sålda på dess minimalistiska (billiga) interiör som kändes som en billig Tesla kopia. Likaså får du mindre bagageutrymme, plats i baksäte och räckvidd jämfört med liknande dyr Kia EV3/Elroq/ID4. Det blir en liten nisch kvar, de som vill ha en sportig och kompakt SUV.
Citera
2025-08-28, 06:37
Medlem
Citat:

Bättre än 30 men alla xc40 även fossila är också trånga. Smått i bagaget , trångt i bak. Trångt fram
Citera
2025-08-28, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Mycket nöjd med min EX30, enormt mycket bättre bil än min förra Peugeot e-208 på alla sätt. Mycket bättre räckvidd, ungefär 3-4 gånger mer kraft, 428 hk jämfört med 136. Fyrhjulsdrift. Ett Google baserat operativsystem med massa bra finesser och appar. Stor skärm, Google navigering, fungerande mobilapp, laddar mycket snabbare, kan förvärma batteriet som inte Peugon kunde. Kan lämna klimatet igång i bilen om jag går in och handlar eller något annat.

EX30 är en mycket bra bil bland småbilar. Det kallas väl mini SUV eller nåt, men jag räknar den inte som en SUV, känns som en småbil för mig.

EX40 är en dyrare och större bil än EX30. Så vill man ha större och betala mer så kan man köpa den, men för min del var den billigare EX30 mer passande.

Det fullkomligt "svärmar" av EX30 ute i trafiken tycker jag. Ser dom varje dag och flera gånger per dag medans jag inte ser EX40 lika frekvent så det har säkert med priset att göra.

För att ha en Ex30 kan man inte ha en familjemedlem som är längre än 1.40 cm? Aldrig sett en mindre bil. Hyggligt snygg men herregud. Byggd för dvärgar om man åker fler
Citera
2025-08-28, 06:52
Medlem
Volvo är numera helt fel prissatta tyvärr.

Jag är helnöjd med min S60 bensinare från 2018 men skulle inte ens tänka tanken på att köpa en kinesisk Volvo för 450000:- och uppåt för att få en vettig utrustningsnivå på den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in