Citat:
Ursprungligen postat av
waconda
Volvo är numera helt fel prissatta tyvärr.
Jag är helnöjd med min S60 bensinare från 2018 men skulle inte ens tänka tanken på att köpa en kinesisk Volvo för 450000:- och uppåt för att få en vettig utrustningsnivå på den.
Beredd att hålla med, känns som prissättningen är en touch för högt för det man får. En hyfsat kittad EX40 kostar runt 600k. Det är typ 100k för mycket. Den gamla modellen XC40 antar jag va rätt bra försäljningssiffror på, många gubbar som köpte såna. Men de kostade väl typ hälften av vad EX40 sen kom ut att bli. Riktigt snett...
Samma med EX30, den är liite för dyr så fort man lägger på minsta lilla utrustningspaket.
Nu kör jag visserligen en EX30 själv men med sosse-utrustningsnivå för att få ner priset till en rimlig nivå (företagsleasing). Är jättenöjd med bilen i sig men som sagt den är lite för dyr för det man får.
Sen har de ju inte riktigt nån bil som kanske den stora massan vill ha. Deras storförsäljare V60/90 finns ju bara med förbränningsmotorer och jag skulle gissa på att man är alldeles för sen på bollen här med att ta fram en motsvarighet på elsidan typ som ID7. Och med de prisättningar de har på EX-serien idag så ser man ju inte priser över 700k i grundutförande som en omöjlighet. Då blir det snabbt ointressant även om modellerna i sig skulle vara eftertraktade.