2025-08-28, 00:06
Avstängd
Tanachs avatar
Vad f-n är problemet! Bara klicka bort samtalet med telefonförsäljaren om man inte är intresserad.
Citera
2025-08-28, 00:32
Medlem
Jaaaa, förbjud!

Även för företag! Inte bara privatpersoner.
Citera
2025-08-28, 00:59
Medlem
Om det nu kan vara ett lagbrott att gå fram till random kvinna och fråga om hon kan ge mig en avsugning, så borde det vara minst lika olagligt att försöka kränga ett mobilabonnemang till någon man bara råkar se komma på gatan.
Citera
2025-08-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Jag har varit reggad där länge men får fortfarande samtal från jobbiga försäljare. Verkar som att många företag skiter i NIX-registret.
Har du läst reglerna för Nix?
"Det strider inte mot marknadsföringslagen att ringa en fysisk person för att lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster om det föreligger ett etablerat kundförhållande. Detta gäller även om den fysiska personens telefonnummer finns i spärregistret NIX-Telefon."
Citera
2025-08-28, 01:42
Medlem
dude2ks avatar
20 år för sent.. nu kommer förslaget?! Herre jävla gud, vilka Einsteins.
Citera
2025-08-28, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Sossarnas lotter var ju den mest oskyldiga partifinansiering nånsin, i jämförelse med moderaternas korruptionsmiljarder i hemliga "donationer."

För övrigt använder Postkodlotteriet samma telefonförsäljare som sossarna gjorde. Hur många inlägg har du skrivit om det?

Haha, oskyldig? Lura åldringar på pengar... verkligen oskyldigt. Hade det varit ett parti på högerkanten som gjort detta hade du skrikit i högan sky. Så genomskinligt.

Donationer är ok, det är inte som att någon tvingar fram dessa donationer. Korruption? Mycket ska man höra från vänstertrollen.

Varför tror du jag gillar Postkodslotteriets metoder? Men det är en stor skillnad på ett parti och ett spelföretag.

Men jag förstår att sossen bryr sig inte om vilka metoder som används när man ska dra in pengar till partiet. Någon moral har aldrig funnits där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Vad f-n är problemet! Bara klicka bort samtalet med telefonförsäljaren om man inte är intresserad.

Samma korkade argument som branschens företrädare kom med på radion igår... nej, det är inte så enkelt, det är många som inte klarar av det. Som med sossarnas sjuka/vidriga lottförsäljning riktad mot svaga grupper i samhället.

Men enkelt för en empatilös person att säga att det bara är att göra si eller så.
Citera
2025-08-28, 02:28
Medlem
Citat:
Sossarnas lotter var ju den mest oskyldiga partifinansiering nånsin, i jämförelse med moderaternas korruptionsmiljarder i hemliga "donationer."
Nu är du verkligen ute och cyklar. Har du ens läst alla artiklar om sossarnas lottförsäljning? Du måste väl vara den enda på jorden som ser deras affärsmetoder som oskyldiga.

När någon, privat eller företag, donerar till ett politiskt parti så är de garanterat fullt medvetna om vad de gör. Och om det handlar om en muta eller inte har inte det minsta med telefonförsäljare att göra.
Citat:
För övrigt använder Postkodlotteriet samma telefonförsäljare som sossarna gjorde. Hur många inlägg har du skrivit om det?
Du låter som ett barn i småskolan som blir påkommen, "Meeen, Nisse kastade också en snöboll i huvudet på Stina". Det argumentet kanske fungerar hos skolkompisarna, men knappast i en vuxen värld.

Absolut att uppsökande försäljning ska förbjudas, det räcker med de som redan blivit lurade in i tvivelaktiga avtal, om det är sossarna, Jehovas vittne eller Telia som vill sälja spelar ingen roll. Bort med denna avart inom affärsmetoder.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-28 kl. 02:31.
Citera
2025-08-28, 02:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför bota syndromet när man kan få bort sjukdomen? Ser ingen som helst fördel med telefonförsäljare och varför ska mottagaren behöva utföra en aktiv åtgärd för att bli av med det?

Citat:
Citera
2025-08-28, 05:57
Medlem
Merwinnas avatar
Det får man verkligen hoppas. Telefonförsäljning för inget gott med sig, det är bara ett elände för alla: kunderna som övertalas att köpa saker som de inte behöver, inte har råd med och kanske inte ens vill ha... och alla de människor som tvingas ta dessa jobb fast de inte har den hänsynslösa och drivna personlighet som krävs, utan mår dåligt av att behöva försöka lura människor.

Dessutom lurar dessa företag ofta även Arbetsförmedlingen, när de söker folk. De säger inte att det handlar om telefonförsäljning, utan de kallar det för något annat t.ex. "kundtjänst". Inte förrän de nyanställda har börjat där, får de veta att de även förväntas sälja på kunderna som ringer något annat. Eller "erbjuda" dem något, på deras eufemism-språk.

...och som andra redan skrivit i tråden, det är viktigt att förbudet även inkluderar företag som man redan ÄR kund hos. De ska inte få ringa en i försäljningssyfte bara för det.

Själv har jag hemligt telefonnummer och är väldigt försiktig med att lämna ut mitt nummer, så de enda jag får sådana samtal ifrån numera är mitt telefon- och bredbandsbolag. (Det är s.a.s. lite svårt att hålla sitt telefonnummer hemligt för sitt telefonbolag...) Men de är tillräckligt irriterande: först frågar de om tjänsten man har fungerar bra, och ska liksom chatta lite vänskapligt med en, använda ens förnamn o.s.v. ... men sedan kommer det riktiga ärendet fram, att de vill att man ska abonnera på något paket med TV-kanaler t.ex.. Hatar sådant. Förbjud!
Citera
2025-08-28, 06:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det finns folk som har svårt för det, och det är det sådana här företag lever på. Folk som är överuppfostrade, har fått lära sig att man alltid ska vara trevlig och hövlig och tillmötesgående in absurdum. De KAN inte bara lägga på luren, och när de har pratat med säljaren en stund så känner de att de har tagit upp hans eller hennes tid, så nu MÅSTE de köpa något. Fast de kanske sedan inte har pengar till mat månaden ut. Det är HEMSKT att detta får förekomma, jag förstår inte varför det inte har förbjudits för länge sedan..?

Även ur klimat- och miljöhänseende är det ju tokigt, att man lurar folk att köpa saker som kanske aldrig ens används, bara blir liggande och sedan kastas... Fast vi i stället borde hålla inne på våra inköp så mycket som möjligt, laga i stället för att kasta och köpa nytt, handla på second hand-butiker...
Citera
2025-08-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Även ur klimat- och miljöhänseende är det ju tokigt, att man lurar folk att köpa saker som kanske aldrig ens används, bara blir liggande och sedan kastas...
Allt man kan luras att köpa handlar inte om fysiska produkter.

Företag ber om bidrag till organisationer, och du kan köpa mail med aktietips med mera. Allt sånt bör försvinna.

Om de rädda barnen vill ha bidrag så kan väl de som skrämt dem skicka en slant. Att någon ska bli trevligt bemött när de ringer och tjafsar precis när jag har somnat, det finns inte.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-28 kl. 06:13.
Citera
2025-08-28, 06:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Allt man kan luras att köpa handlar inte om fysiska produkter.

Företag ber om bidrag till organisationer, och du kan köpa mail med aktietips med mera.

Ja, det ena utesluter ju inte det andra...

Hur eller hur så är jag så in i H-lvete emot påträngande försäljningsmetoder, och intrång i folks privata sfär vare sig det sker genom ett telefonsamtal eller att någon ringer på dörren och ska sälja något. Hatar sådant. Förbjud!

Egentligen tycker jag att det även borde bli förbjudet att sälja saker i shoppinggallerior (alltså inte I affärerna såklart, utan utanför i det allmänna utrymmet) och på torg, dessa försäljare kan också vara väldigt påträngande. Det kan väl räcka om de delar ut broschyrer, och sedan får folk gå hem och läsa och fundera i lugn och ro, och själva ta kontakt om detta är något de vill köpa. (Eller stödja en organisation, eller whatever.) Men att själva köpet görs upp vid en sådan direkt kontakt från säljarens sida som köparen inte initierat, det borde förbjudas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in