2025-08-27, 16:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är ett citat från SGU (som är en statlig organisation)

läs själv:https://www.sgu.se/om-sgu/fragor-och-svar/?faqId=28795

Här är ett AI svar på frågan om Miljökonsekvenser av uranbrytning:

1. Radioaktiv kontaminering
• Uranmalm innehåller radioaktiva ämnen som kan spridas till mark, grundvatten och luft.
• Vid krossning och bearbetning frigörs radioaktiva gaser, särskilt radon, som kan spridas i närområdet.
• Restprodukter (“tailings”) är ofta radioaktiva i tusentals år och måste förvaras säkert för att inte läcka.

2. Förorening av vatten
• Lakvatten från gruvor kan innehålla uran, tungmetaller och kemikalier som används i utvinningen (t.ex. svavelsyra vid in situ-lakning).
• Risk för långvarig grundvattenförorening, vilket kan påverka dricksvatten och ekosystem.

3. Mark- och ekosystemförstörelse
• Gruvor kräver stora ingrepp i landskapet (öppen dagbrottsgruva eller underjordsbrytning).
• Naturliga habitat kan förstöras, biologisk mångfald påverkas och marker kan bli obrukbara.

4. Koldioxid- och energifotavtryck
• Uranbrytning är energikrävande och släpper ut växthusgaser genom gruvdrift, transporter och malmbearbetning.
• Dock är det betydligt lägre utsläpp per producerad energienhet jämfört med fossila bränslen om uranet används i kärnkraft.

5. Hälsoeffekter för människor
• Arbetare och närboende riskerar exponering för radon, damm och radioaktiva partiklar.
• Historiskt har uranbrytning kopplats till lungcancer, njurskador och andra sjukdomar hos gruvarbetare.

6. Långsiktiga risker
• Gruvavfall kan behöva övervakas i tiotusentals år för att inte orsaka läckage.
• Klimatförändringar (t.ex. ökade regnmängder eller smältande permafrost i Arktis) kan förvärra risken för spridning av föroreningar.

Vill du ha en urangruva på tomten?
Citera
2025-08-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Här är ett AI svar på frågan om Miljökonsekvenser av uranbrytning:

1. Radioaktiv kontaminering
• Uranmalm innehåller radioaktiva ämnen som kan spridas till mark, grundvatten och luft.
• Vid krossning och bearbetning frigörs radioaktiva gaser, särskilt radon, som kan spridas i närområdet.
• Restprodukter (“tailings”) är ofta radioaktiva i tusentals år och måste förvaras säkert för att inte läcka.

2. Förorening av vatten
• Lakvatten från gruvor kan innehålla uran, tungmetaller och kemikalier som används i utvinningen (t.ex. svavelsyra vid in situ-lakning).
• Risk för långvarig grundvattenförorening, vilket kan påverka dricksvatten och ekosystem.

3. Mark- och ekosystemförstörelse
• Gruvor kräver stora ingrepp i landskapet (öppen dagbrottsgruva eller underjordsbrytning).
• Naturliga habitat kan förstöras, biologisk mångfald påverkas och marker kan bli obrukbara.

4. Koldioxid- och energifotavtryck
• Uranbrytning är energikrävande och släpper ut växthusgaser genom gruvdrift, transporter och malmbearbetning.
• Dock är det betydligt lägre utsläpp per producerad energienhet jämfört med fossila bränslen om uranet används i kärnkraft.

5. Hälsoeffekter för människor
• Arbetare och närboende riskerar exponering för radon, damm och radioaktiva partiklar.
• Historiskt har uranbrytning kopplats till lungcancer, njurskador och andra sjukdomar hos gruvarbetare.

6. Långsiktiga risker
• Gruvavfall kan behöva övervakas i tiotusentals år för att inte orsaka läckage.
• Klimatförändringar (t.ex. ökade regnmängder eller smältande permafrost i Arktis) kan förvärra risken för spridning av föroreningar.

Vill du ha en urangruva på tomten?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en urangruva på mina marker - det skulle göra mig till Miljardär..minst!
Citera
2025-08-27, 16:47
Medlem
Brantforss avatar
Det här är bra. Ska vi kunna utveckla ett eget kärnvapen måste vi vara självförsörjande på uran.
Citera
2025-08-27, 16:47
Avstängd
Citat:
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en urangruva på mina marker - det skulle göra mig till Miljardär..minst!
Och du tror att markägaren får vinsterna? Då vet du inte mycket om hur gruvexploatering fungerar.
Citera
2025-08-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Och du tror att markägaren får vinsterna? Då vet du inte mycket om hur gruvexploatering fungerar.

Jag tycker du svävar från topic Du vet ju inte om jag äger mark i Kazakstan? (Kazakstan exporterar mest Uran i världen just nu)
Citera
2025-08-27, 16:53
Avstängd
Ett troligt scenario:
Regeringen kör över en landsortskommun och överåter gruvrättigheterna till ett utländskt, sannolikt amerikanskt företag. Företaget tar in en massa utländska experter och anställer låglönepersonal för själva brytningen. När de mest lönande är brutet sätts bolaget i konkurs och kommunen står där med miljökonsekvenserna.

Kom ihåg att ni läst det.
Citera
2025-08-27, 16:55
Avstängd
Citat:
Jag tycker du svävar från topic Du vet ju inte om jag äger mark i Kazakstan? (Kazakstan exporterar mest Uran i världen just nu)
Jag håller det för högst osannoligt att du äger mark i Kazakstan eftersom inga utlänningar får göra det.
Citera
2025-08-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Det här är bra. Ska vi kunna utveckla ett eget kärnvapen måste vi vara självförsörjande på uran.

Jag har för mig att Carl Bildt(den regeringen) gav bor vårat Plutonium till Washington (mellan 2-5 kilo), men det är klart det går ju att skapa nytt - och då kan Uran vara bra att ha.

Sweden did, however, continue with civilian nuclear power and, as of 2012, Sweden had 10 active nuclear reactors.[2] In March 2012, Sweden exported 3.3 kilograms (7.3 lb) of plutonium and approximately 9 kilograms (20 lb) of natural and depleted uranium to the United States under framework of the Global Threat Reduction Initiative.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden...ss_destruction
Senast redigerad av Grobil 2025-08-27 kl. 17:11.
Citera
2025-08-27, 17:41
Medlem
Helt ok bara de gräver ner avfallet nära Stockholm, men de lär väl skicka det utomlands såklart.
Citera
2025-08-27, 18:11
Medlem
Arons avatar
Citat:
Störst andel Uran finns i Billingen(typ Skövde) och i Jämtland(Kölen - och runt storsjön) - stora fyndigheter till mycket högt värde, betydligt mera värdefullt än tex Guld.

https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/uran

Ovanstående är upptill 300 gram/ton - Åker man längre norrut och gräver i urberg - så kan man få upptill 1000 gram/ton (dessa fyndigheter norrut - är dock små och inte lika stora volym mässigt som de söderut)
men nääe, ett kilo guld kostar runt miljonen medans ett kilo uranium ca 1500 spänn
Citera
2025-08-27, 18:18
Medlem
Är detta konsekvensen av förlusten mot Ryssland?
Citera
2025-08-27, 18:20
Medlem
Jävla fantasier i tråden. Uranbrytning är vare sig bättre eller sämre än annan mineralutvinning. Vi har redan stora gruvor för utvinning av koppar, bly, guld och silver och några till för att bryta uran gör vare sig till eller från. Jag skulle dock tro att den brytning som kommer till stånd i första hand kommer att handla om att ta rätt på det uran som finns i malmen från befintliga gruvor och därmed uppkommer ingen ny brytning alls.

Däremot kommer mindre uran att läggas på hög och därmed minskar risken för läckage.

Tack vare miljöpartiets och andra miljövänliga partiers bemödanden har detta hittills varit förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in