2025-08-27, 15:09
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdea88
Är lite sugen på att beställa, men verkar något oklart om det är lagligt? Finns i stort sätt ingen information som nämnts tidigare i tråden också..

Jag tror inte SS vet om 7-OH och Pseudoindoxyl faktiskt är lagliga i Sverige, utan jag tror de pratat med en jurist som gett dem ett 50/50 svar och att SS då valt att chansa och se vad som händer.

Visar det sig att 7-OH och Pseudoindoxyl inte är tillåtna i Sverige så kan SS enkelt stryka Sverige från listan och enbart sälja till de övriga EU-länderna istället och tjäna pengar på det viset. De befinner ju sig i Nederländerna nu tydligen så skiter det sig i Sverige så sitter ägarna tryggt och det är köparna som får ta hela skiten.

Men det här är bara min teori, jag hoppas verkligen att jag har helt fel.
Citera
2025-08-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Jag tror inte SS vet om 7-OH och Pseudoindoxyl faktiskt är lagliga i Sverige, utan jag tror de pratat med en jurist som gett dem ett 50/50 svar och att SS då valt att chansa och se vad som händer.

Visar det sig att 7-OH och Pseudoindoxyl inte är tillåtna i Sverige så kan SS enkelt stryka Sverige från listan och enbart sälja till de övriga EU-länderna istället och tjäna pengar på det viset. De befinner ju sig i Nederländerna nu tydligen så skiter det sig i Sverige så sitter ägarna tryggt och det är köparna som får ta hela skiten.

Min uppfattning är att 7oh och den andra substansen fortfarande är lagliga men att tullen har rätt att beslagta och förstöra paketen enligt Förstörandelagen. Polisen kommer garanterat informera Tullverket om dessa 2 substanser, om dom inte redan gjort det. En narkotikaklassning är nog inte långt borta. Så länge det fortfarande är lagligt kan man inte bli straffad för något men plockar Tullen paketet så har man kastat pengarna i sjön. Kul om man köper 100 tabletter för 5000 kr o så tar tullen paketet 😅
Citera
2025-08-27, 15:41
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knubbisarne
Min uppfattning är att 7oh och den andra substansen fortfarande är lagliga

Kan du motivera din uppfattning? Jag har motiverat hur jag resonerar kring legaliteten så jag är nyfiken om du kommit fram till något jag kanske har missat.
Citera
2025-08-27, 15:47
Medlem
Citat:
Kan du motivera din uppfattning? Jag har motiverat hur jag resonerar kring legaliteten så jag är nyfiken om du kommit fram till något jag kanske har missat.
Dom är inte narkotikaklassade helt enkelt. Kratomväxten och mitragynin är klassade men inte 7oh och den andra. Så helt lagliga är som, än så länge.
Citera
2025-08-27, 15:48
Medlem
Citat:

Inte mig du frågar, men jag har även hittat en reddit tråd där detta diskuteras där man både hänvisar till en dom från HD (NJA 2018 s. 983) som specifikt pekar på Mitragynin samt att det inte är listat hos Folkhälsomyndigheten.

Men som sagt, en riktig gråzon är det nog allt..
Citera
2025-08-27, 15:52
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Dom är inte narkotikaklassade helt enkelt. Kratomväxten och mitragynin är klassade men inte 7oh och den andra. Så helt lagliga är som, än så länge.

Men 7-OH är ju en del av kratomväxten som är narkotikaklassad, du menar att det inte spelar någon roll?
Citera
2025-08-27, 15:53
Medlem
Citat:
Anledningen till att 7oh är lagligt trots att kratomväxten som innehåller 7oh är olagligt är enkel: skulle man narkotikaklassa en växt och allt i växten så skulle även cellulosa som finns i allt som växer vara narkotikaklassat, så dom behöver klassa ämnen i växten individuellt.
Citera
2025-08-27, 15:55
Medlem
Citat:
Men 7-OH är ju en del av kratomväxten som är narkotikaklassad, du menar att det inte spelar någon roll?
Precis. Skulle allt i kratomväxten vara narkotikaklassat så skulle även mina mineralkosttillskott vara narkotikaklassade. Men 7oh kommer garanterat klassas snart, speciellt om detta tar fart i Sverige.
Citera
2025-08-27, 16:21
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Anledningen till att 7oh är lagligt trots att kratomväxten som innehåller 7oh är olagligt är enkel: skulle man narkotikaklassa en växt och allt i växten så skulle även cellulosa som finns i allt som växer vara narkotikaklassat, så dom behöver klassa ämnen i växten individuellt.

Jag vet inte, det är ganska stor skillnad på cellulosa, kosttillskott och en substans multigånger starkare än morfin. Det blev ju tvist när kratomplantan först kom till Sverige om man försökte hävda att den var olaglig tills att en domstol gick in och friade den. Min magkänsla säger att vi antagligen lär se något liknande nu med dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av bdea88
Inte mig du frågar, men jag har även hittat en reddit tråd där detta diskuteras där man både hänvisar till en dom från HD (NJA 2018 s. 983) som specifikt pekar på Mitragynin samt att det inte är listat hos Folkhälsomyndigheten.

Men som sagt, en riktig gråzon är det nog allt..

Jag har läst NJA 2018 s. 983 och den har ingenting men det här att göra, den handlar om ett narkotikaklassat ämne i en icke-narkotikaklassad planta och om innehavet av den icke-klassade plantan är okej.
Citera
2025-08-27, 16:21
Medlem
Citat:

Mjo.. men för att få ett prejudikat för de här "nya" substanserna så är det väl smidigast att börja hos tullverket med ett fåtal försändelser.
Domstolarna kan agera oförutsägbart ibland. Hade du velat ta den risken som företagare?
Citera
2025-08-27, 16:44
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Mjo.. men för att få ett prejudikat för de här "nya" substanserna så är det väl smidigast att börja hos tullverket med ett fåtal försändelser.
Domstolarna kan agera oförutsägbart ibland. Hade du velat ta den risken som företagare?

Tror du missförstått det jag skrev.

Men SS är ju inne och läser här i tråden.

Så ni på SS kan ju gärna skicka ett nytt mejl där ni klarlägger saken lite tydligare så slipper vi alla sitta och spekulera här om er på gott och ont.
Citera
2025-08-27, 18:49
Medlem
FrenzyPreserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbits
Det de borde ha gjort är att köpa in javanica och sedan strössla lite 7-OH/indoxyl på. Eftersom 7-OH redan finns naturligt i javanica hade det säkert fungerat en stund.

Haha, hade samma idé för länge sen. Blev aldrig något av det, men jag sålde MIT PI ett tag inrikes som tabletter. Att spetsa hirsuta eller javanica med de här alkaloiderna blev det aldrig av, men jag har tidigare skrivit instruktioner för hur man bäst homogeniserar pulveriserat plantmaterial. Effekterna liknar kratom, mest muskelavslappning, men helt utan de humörhöjande effekterna jag såg i mina tester.

Kratom är jämförelsevis rätt smutsig med sin breda receptorprofil, medan 7-OH och MIT PI i princip bara verkar som partiella MOR-agonister. Som ren opioid fungerar 7-OH bra, men som antidepressiv är den rätt kass. Jag tror ändå att många skulle uppskatta de här alkaloiderna.

Tycker det var bra att SS tog in de här alkaloiderna, även om jag hellre sett att de inte släppte båda samtidigt eftersom det lär dra FHM:s uppmärksamhet. När de väl klassas finns det ändå minst två helsyntetiska mitragyninderivat som är ännu mer potenta och sannolikt kommer ta deras plats.
Senast redigerad av FrenzyPreserve 2025-08-27 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in