2025-08-27, 13:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det finns en uppsjö möjligheter likt transplantation av kulor mellan olika typer av hylsor, borrande i revolvertrummor, modifiering av befintlig laddning och så vidare som i teorin inte kan uteslutas.

I praktiken är sådana insatser dock inte tänkbara och det av flera skäl.

En GM som planerar mordet på förhand är med nödvändighet en professionell sådan (kräver kapacitet till övervakning osv). Varför skulle en kvalificerad attentatsgrupp välja att manipulera sin utrustning vilken därmed riskerar att fallera vid insats mot en statsminister? Vilket rimligen tänkbart skäl skulle GM tänkas ha till att alls pyssla på detta vis? Det framstår som inget annat än efterhandskonstruktioner för att få ihop olika scenarion.

Vidare är den sakkunskap och färdighet som krävs för dylika manipulationer inte särskilt förenlig med attentatets påtagligt okvalificerade utförande (mitt bland folk i city, längs okänd rutt, på förhand okänd attentatsplats och flyktväg, ett skott och det i ryggen, ej särskilt tänkbart att kunna komma undan, klumpigt vapen osv.

Särskilt valet av ammunition bör noteras i sammanhanget. Den var vid tiden obsolet och för en attentatsman i allra högsta grad icke ändamålsenlig. Kulorna fanns heller inte att tillgå lösa. Den manipulerande GM har således införskaffat denna udda ammunition, öppnat hylsorna med särskilda redskap för att flytta dem till andra typer av hylsor som handladdats. Tilltaget kan inte begripliggöras.

Dylikt krångel kan i praktiken alltså strykas.

Det kulorna berättar om är istället att det är någon eller några förmågor som tagit det man råkade ha tillgång till.

Jag håller med dig i din analys.

Jag kom dock på en detalj. Om man manipulerat ammunitionen och var lite osäker på om den skulle fungera vore väl en revolver ett lämpligare val än en pistol som skulle sluta fungera om skottet inte brann av och kräva en mantelrörelse för att bli användbar igen.

En revolver hade bara krävt att avtryckaren användes för att "mata fram" en fungerande hylsa?
Citera
2025-08-27, 14:04
Medlem
longlakes avatar
Jag luskar vidare i mitt tempo, finns ingen anledning att onödigtvis förvirra hjärnorna på några… Det är nog illa som det är!

Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Berätta gärna mer! Jag är också nyfiken på Heine Hüman, men sitter inte inne på några hemliga uppgifter och skulle jag göra det så skulle jag ha delgett dem.
Citera
2025-08-27, 14:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag håller med dig i din analys.

Jag kom dock på en detalj. Om man manipulerat ammunitionen och var lite osäker på om den skulle fungera vore väl en revolver ett lämpligare val än en pistol som skulle sluta fungera om skottet inte brann av och kräva en mantelrörelse för att bli användbar igen.

En revolver hade bara krävt att avtryckaren användes för att "mata fram" en fungerande hylsa?

Ja, om är fråga om en double action -revolver så är det korrekt. Bara att trycka igen, så roterar cylindern ett snäpp. Single action kräver däremot ett extra handgrepp.

Om tittar på det populära förslaget att GM kan ha manipulerat en revolver .38 Spl i syfte att kunna avskjuta Magnumammunition med den, så blir risken att skytten skadas istället för Palme. En sådan revolver är inte byggd för att hantera den kraftiga Magnumladdningen.

Till sist, om laddningens styrka manipuleras torde kulan riskera att fastna i loppet eller liknande.
Citera
2025-08-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Jag luskar vidare i mitt tempo, finns ingen anledning att onödigtvis förvirra hjärnorna på några… Det är nog illa som det är!

Nej, kanske inte. Men ju mer information vi delar med varandra, desto snabbare lär mordet förmodligen kunna lösas. Hade inte alla haft så mycket revirtänk och hålla på sina unika uppgifter så tror jag det hela hade kunnat gå snabbare.

Om du råkar ut för en olycka så är kanske uppgiften borta för alltid. Det vore ju också synd.

Men det är ganska vanligt att skriva så som du gör, för att verka lite mer intressant. Så jag ska inte tjata på dig mer.
Citera
2025-08-27, 14:52
Medlem
Citat:
Ja, det finns en uppsjö möjligheter likt transplantation av kulor mellan olika typer av hylsor, borrande i revolvertrummor, modifiering av befintlig laddning och så vidare som i teorin inte kan uteslutas.

I praktiken är sådana insatser dock inte tänkbara och det av flera skäl.

En GM som planerar mordet på förhand är med nödvändighet en professionell sådan (kräver kapacitet till övervakning osv). Varför skulle en kvalificerad attentatsgrupp välja att manipulera sin utrustning vilken därmed riskerar att fallera vid insats mot en statsminister? Vilket rimligen tänkbart skäl skulle GM tänkas ha till att alls pyssla på detta vis? Det framstår som inget annat än efterhandskonstruktioner för att få ihop olika scenarion.

Vidare är den sakkunskap och färdighet som krävs för dylika manipulationer inte särskilt förenlig med attentatets påtagligt okvalificerade utförande (mitt bland folk i city, längs okänd rutt, på förhand okänd attentatsplats och flyktväg, ett skott och det i ryggen, ej särskilt tänkbart att kunna komma undan, klumpigt vapen osv.

Särskilt valet av ammunition bör noteras i sammanhanget. Den var vid tiden obsolet och för en attentatsman i allra högsta grad icke ändamålsenlig. Kulorna fanns heller inte att tillgå lösa. Den manipulerande GM har således införskaffat denna udda ammunition, öppnat hylsorna med särskilda redskap för att flytta dem till andra typer av hylsor som handladdats. Tilltaget kan inte begripliggöras.

Dylikt krångel kan i praktiken alltså strykas.

Det kulorna berättar om är istället att det är någon eller några förmågor som tagit det man råkade ha tillgång till.
Nej, jag tror inte heller att det låg någon planering bakom. Ett gevär med ljuddämpare hade varit det logiska valet. Med subsonisk ammo hade ingenting hörts i stadsmiljön, så ingen hade haft en aning om vilken byggnad som hade använts.
Citera
2025-08-27, 15:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, jag tror inte heller att det låg någon planering bakom. Ett gevär med ljuddämpare hade varit det logiska valet. Med subsonisk ammo hade ingenting hörts i stadsmiljön, så ingen hade haft en aning om vilken byggnad som hade använts.

Prickskytte från byggnad vid ett lämpligt tillfälle där det i god tid på förhand var känt att statsministern skulle medverka vore kanske tänkbart. I en situation där tilltänkt offer rör sig längs okänd rutt framstår tillvägagångssättet som omöjligt att organisera.

Gällande subsonisk ammunition, framstår det som svårt att använda sådan med någon vidare precision på de avstånd som skulle bli aktuella i det tänkta fallet? Och genomslaget blir väl samtidigt sådär. Förmodligen tillräckligt, i och för sig.

Hustaksmetoden är nog aktuell att överväga främst i fall då objektet är mycket svårtillgängligt och ständigt välbevakat. En resursstark attentatsgrupp hade enkelt kunnat utröna att statsministern rörde sig tämligen fritt och utan skydd på fritiden. Dessutom regelmässigt oeskorterad mellan arbetsplatsen respektive apotekshörnan och bostaden.

Det givna tillfället för en kvalificerad GM hade varit att verkställa saken lugnt och stilla inne i porten när statsministern ankom bostaden.
Citera
2025-08-27, 17:00
Medlem
Citat:
Prickskytte från byggnad vid ett lämpligt tillfälle där det i god tid på förhand var känt att statsministern skulle medverka vore kanske tänkbart. I en situation där tilltänkt offer rör sig längs okänd rutt framstår tillvägagångssättet som omöjligt att organisera.

Gällande subsonisk ammunition, framstår det som svårt att använda sådan med någon vidare precision på de avstånd som skulle bli aktuella i det tänkta fallet? Och genomslaget blir väl samtidigt sådär. Förmodligen tillräckligt, i och för sig.

Hustaksmetoden är nog aktuell att överväga främst i fall då objektet är mycket svårtillgängligt och ständigt välbevakat. En resursstark attentatsgrupp hade enkelt kunnat utröna att statsministern rörde sig tämligen fritt och utan skydd på fritiden. Dessutom regelmässigt oeskorterad mellan arbetsplatsen respektive apotekshörnan och bostaden.

Det givna tillfället för en kvalificerad GM hade varit att verkställa saken lugnt och stilla inne i porten när statsministern ankom bostaden.
Räkna med 400 Joule på 100 meter om du använder en 10 grams kula som lämnar loppet i 320 m/s. Det är mer än nog, och på 100 meter är precisionen fullgod.

Men visst, om trapphuset vore tomt så hade det varit mest diskret att vänta i porten, förutsatt att inget vittne lämnas kvar. Varför låta sig ses av Lisbeth Palme? Det hade ju inte precis varit en omöjlig uppgift att pricka henne på ett par meters avstånd.
Citera
2025-08-27, 17:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Räkna med 400 Joule på 100 meter om du använder en 10 grams kula som lämnar loppet i 320 m/s. Det är mer än nog, och på 100 meter är precisionen fullgod.

Men visst, om trapphuset vore tomt så hade det varit mest diskret att vänta i porten, förutsatt att inget vittne lämnas kvar. Varför låta sig ses av Lisbeth Palme? Det hade ju inte precis varit en omöjlig uppgift att pricka henne på ett par meters avstånd.

I samma portuppgång fanns endast en annan bostad, såvitt jag vet. Palme anlände ofta på udda tider och porten var utom synhåll från platsen Säpo släppte av honom på. Det var ofta möjligt för utomstående att utröna dagar då han skulle anlända sent. Att vänta långa stunder inne i entrén var inte nödvändigt, porten gick enkelt att trycka upp utifrån och den "exekutiva funktionen" kunde så göra på signal från postering längre norrut på Västerlånggatan. Några snabba skott i huvudet med ljuddämparförsedd pistol inifrån mörkret när porten slagit igen bakom statsministern för att därefter diskret och lugnt lämna platsen.

Istället en övervakningsapparat i väntan på att statsministerparet skall ut och cirkulera på okända vägar i ett vimlande city. En apparat som givetvis kartlagt statsministerns rutiner och känner till de förutsättningar jag beskriver.

Gällande precision vid lägre utgångshastighet så börjar den på något avstånd avta så pass att den inte kan accepteras av utföraren och var den gränsen går kan säkert debatteras. Jag antar ditt påstående att på avstånd uppemot 100 meter är den godtagbar. Denna typ av insats kräver dock ett tillfälle som kan planeras på förhand och torde bli aktuell främst när enklare möjligheter inte kan identifieras.
Citera
2025-08-27, 18:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Det var även Robert Resslers åsikt (FBI:s expert). Svaret är att ingen vet om GM hade skäl att tro att Lisbeth såg hans ansikte. Två vittnen (IM och LL) trodde att Lisbeth såg GM:s ansikte. De var lite för långt bort för att vara tillförlitliga i det avseendet.

Närmaste vittnet AB var mindre än 10 meter norrut. Enligt AB (i Stockholms tingsrätt 1989) vände hon blicken mot honom strax efter skotten. De första förhören med Lisbeth visar att hon blandar intrycken (av AB och GM). Även när hon säger att hon mötte hans blick innan han började fly.

Taxiföraren HJ gjorde en U-sväng och stannade i Tunnelgatans mynning. HJ såg att GM reagerade och snabbt vände sig om innan han fortsatte österut. Det såg både Lisbeth och HJ att GM gjorde (som framgår av förhören 1986). HJ uppskattade att GM hade hunnit 25 meter när han snabbt vände sig om (15 - 20 meter i ett senare förhör). Då kan Lisbeth ha sett en del av hans ansikte.
Citera
2025-08-28, 01:06
Medlem
perry2s avatar
Har varit skeptisk till Mattes blogg
Dagens avsnitt och särskilt tidningsartikeln från mars 1986... är mycket intressant 3 män och en mycket lång blond man i grön jacka....
Mycket intressant
Citera
2025-08-28, 09:21
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Har varit skeptisk till Mattes blogg
Dagens avsnitt och särskilt tidningsartikeln från mars 1986... är mycket intressant 3 män och en mycket lång blond man i grön jacka....
Mycket intressant

Om YouTubern hade varit seriös hade han intervjuat den här damen.

Om du är seriös läser du förhören med korvhandlaren Ljubisa Najic den 1 mars 1986 (som Arne Wiréns artikel i Expressen den 4 mars 1986 handlar om). De har varit offentliga sedan 1989 (när Christer Pettersson åtalades).
Citera
2025-08-28, 11:02
Medlem
longlakes avatar
Det är över 300 som råkat ut för ”olyckor”, försöker undvika det…

Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Nej, kanske inte. Men ju mer information vi delar med varandra, desto snabbare lär mordet förmodligen kunna lösas. Hade inte alla haft så mycket revirtänk och hålla på sina unika uppgifter så tror jag det hela hade kunnat gå snabbare.

Om du råkar ut för en olycka så är kanske uppgiften borta för alltid. Det vore ju också synd.

Men det är ganska vanligt att skriva så som du gör, för att verka lite mer intressant. Så jag ska inte tjata på dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in