• 1
  • 2
2025-08-27, 13:16
Medlem
Dr.Brauns avatar
Hejsan, Jag blev nyligen uppsagd från mitt jobb på grund av varsel. Det var en heltidstjänst 100%.
Nu hörde chefen av sig och frågar om jag vill komma tillbaka på 50 % och jag tackade nej.
Påverkar det mina chanser att få a-kassa?
Finns det någon insats som vet hur detta fungerar, helst inga gissningar utan ordentliga svar.
Transport a-kassa.
Citera
2025-08-27, 13:25
Medlem
Enligt villkoren för A-kassan ( samma för alla A-kassor ), så blir du avstängd från ersättning i 5 dagar om du tackar nej till ett jobb.

Detta under förutsättning att A-kassan får reda på det.

Har du fått till ditt arbetsgivarintyg? och var det en tillsvidareanställning ( fast anställning ) du blev uppsagd från, eftersom du skriver "varsel"?
Citera
2025-08-27, 13:34
Medlem
Typiska svenskar. Du tackar nej bara för att du får 1000kr mindre i lön. En normal person tackar ja och jobbar ungefär några månader. Räcker inte lönen sig upp dig.
Citera
2025-08-27, 13:45
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Enligt villkoren för A-kassan ( samma för alla A-kassor ), så blir du avstängd från ersättning i 5 dagar om du tackar nej till ett jobb.

Detta under förutsättning att A-kassan får reda på det.

Har du fått till ditt arbetsgivarintyg? och var det en tillsvidareanställning ( fast anställning ) du blev uppsagd från, eftersom du skriver "varsel"?

Bara fem dagar Är du helt säker på detta? Ja det var en fast anställning jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist.
Citera
2025-08-27, 13:46
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Typiska svenskar. Du tackar nej bara för att du får 1000kr mindre i lön. En normal person tackar ja och jobbar ungefär några månader. Räcker inte lönen sig upp dig.

Om han går från 100% till 50% lär det handla om betydligt mer än tusen kronor.
Citera
2025-08-27, 13:48
Medlem
Vansterpartiets avatar
Har du fått ditt arbetsgivarintyg och så vidare är det liten risk att A-kassan får reda på det om nu inte din arbetsgivare får för sig att meddela detta. Har du däremot inte fått ditt arbetsgivarintyg kan arbetsgivaren kryssa i att du blivit erbjuden vidare arbete och således blir du avstängd 5 dagar första gången.

https://www.a-kassa.se/vanliga-frago...tacka-nej-jobb

Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det går att deltidsstämpla i 60 veckor. Således 50% arbete 50% a-kassa. Dessutom går det bara åt 2.5 dagar på a-kassan varje vecka istället för 5 och perioden räcker längre.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2025-08-27 kl. 13:50.
Citera
2025-08-27, 13:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Du menar väl 20 000 mindre i lön??? 100% - 50% =50%
Så om han tjänar 40 000 får han istället 20 000.

Svar ja, TS, det kan du absolut förlora a-kassepengar på.
Citera
2025-08-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Bara fem dagar Är du helt säker på detta? Ja det var en fast anställning jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

Ja, fem dagar. Du kan själv googla. Möjligtvis skriver din AG att du tackar nej till vidare anställning på intyget, och då behöver du förklara detta för A-kassan. Jag utgår ifrån att du registrerat dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag
Citera
2025-08-27, 14:13
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Behöver man pendla och man jobbar 4h varje dag så kan det bli så att det inte blir så stor skillnad.

Om jag tänker rätt så ökar inkomsten med 10% av den ursprungliga lönen under förutsättningen att TS får 80% av den ursprungliga lönen i akassa.
Citera
2025-08-27, 15:38
Medlem
Citat:

Och du jobbar med matte eller ekonomi?
Citera
2025-08-27, 18:08
Medlem
Varför tackade du nej? Så du tycker alltså att va andra ska försörja dig på heltid istället för på halvtid. Parasit!
Citera
2025-08-27, 18:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Hur skulle AF få reda på att han erbjudits 50%? Om han inte uppger själv alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in