Citat:
Ursprungligen postat av
PerAlbinErlander
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.
Ägde och bodde i en vindsvåning för många år sedan, mycket trevligt. Lite mer charmigt än en vanlig lägenhet, visst är det inte lika mycket ytor för konst men på den tiden hade jag inte speciellt mycket ändå. Sedan hade min lägenhet full ståhöjd på ena sidan och sluttande tak på andra, kanske hade varit värre om det var snedtak på båda sidorna.
Ytan som man inte kan använda som vanligt på grund av låg takhöjd får man ju så att säga på köpet eftersom den inte räknas med i kvadratmetrarna för lägenheten, så min lägenhet på 100 kvadrat hade kanske 30 extra kvadratmeter som gick utmärkt att använda för låga möbler, byråer, soffor och dylikt.
Vad gäller kyla upplevde jag inte det som något problem, som regel så stiger ju värme uppåt så golven var rejält uppvärmda av lägenheterna under och taket var rejält isolerat. Det kunde bli varmt på sommaren ibland men jag hade rejält med fönster åt båda hållen så det var enkelt att få tvärdrag.