Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-27, 09:39
Medlem
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.
Citera
2025-08-27, 09:46
Medlem
De flesta brukar tycka att det är ett unikt boende. Vem behöver konst på väggarna? Många fördelar dessutom, aldrig någon som kan se in, och ofta väldigt tyst, på grund av det höga läget.
Citera
2025-08-27, 09:49
Medlem
Antar att folk ställer priset och det reducerade antalet grannar (kanske jobbar natt) i relation till värme/kyla och eventuell avsaknad av balkong och anser att det tidigare är viktigare. Som nattarbetare hade jag varit öppen till en källarvåning om det betydde att det var tyst dagtid - för folk har verkligen tappat det och tror att de bor i fristående villor på landet fast de har grannar.
Citera
2025-08-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De flesta brukar tycka att det är ett unikt boende. Vem behöver konst på väggarna? Många fördelar dessutom, aldrig någon som kan se in, och ofta väldigt tyst, på grund av det höga läget.
Tja, de flesta vill väl ha konst på väggarna? Fördelarna skiljer sig väl inte från en riktig lägenhet en våning under?
Citera
2025-08-27, 09:57
Medlem
Svinkallt på vintern? Hur tänker du då? Dom varmaste lägenheterna/boende är dom som bor högst upp, för gissa vad. Värmen stiger uppåt.
Citera
2025-08-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Svinkallt på vintern? Hur tänker du då? Dom varmaste lägenheterna/boende är dom som bor högst upp, för gissa vad. Värmen stiger uppåt.

Inte svårt att förstå. Sen såklart finns ju variationer.

Det är bättre att ha en varm sida både över och under sig än en varm sida under och en kall sida över, vad gäller vintertid.

Sommartid vill man inte ha en varm sida direkt över sig utan det är bättre att grannen får den varma delen direkt till sig. Inte heller svårt att förstå.
Citera
2025-08-27, 10:10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.

Ofta är de utrymmena avdragna från priset, om t.ex. takhöjden är för låg, så de kvadratmetrarna blir gratis och kan betraktas som en bonus.

För övrigt tycker jag vindsvåningar har en viss charm och det är alltid fördelaktigt att bo högst upp, eftersom man slipper ha grannar ovanpå sig som klampar och stör. Utsikten är ju också finare ju högre upp man kommer. Så jag ser flera fördelar.
Citera
2025-08-27, 10:18
Medlem
RFTs avatar
En aspekt som de som bosätter sig i en ”nyproducerad” vindslägenhet i en äldre byggnad, kanske inte tänker på är att det inte är så säkert att bo på vinden med tanke på brand. Vindslägenheten är säkert godkänd vid brandskyddsinspektion, men bränder i hyreshus startar ibland på vinden. Från vindslägenheten har man en bra bit ner till gatan, kanske genom en rökfylld trappa ner till den översta våningen i huset, och det kanske inte är helt att utan problem för brandkåren få upp en korg eller en stege till lägenhetens fönster.
Citera
2025-08-27, 10:34
Medlem
Citat:

Hon har blivit manipulerad av marknaden om man nu jämför med en riktig lägenhet. Men hon kanske gillar det även om en riktig lägenhet är bättre.
Citera
2025-08-27, 10:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Man slipper höra idioter som går på hälarna på våningen ovanför. Bor just nu längst upp och det är rena himmelriket att slippa höra alla ljud från ovanvåningen.
Citera
2025-08-27, 10:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ägde och bodde i en vindsvåning för många år sedan, mycket trevligt. Lite mer charmigt än en vanlig lägenhet, visst är det inte lika mycket ytor för konst men på den tiden hade jag inte speciellt mycket ändå. Sedan hade min lägenhet full ståhöjd på ena sidan och sluttande tak på andra, kanske hade varit värre om det var snedtak på båda sidorna.

Ytan som man inte kan använda som vanligt på grund av låg takhöjd får man ju så att säga på köpet eftersom den inte räknas med i kvadratmetrarna för lägenheten, så min lägenhet på 100 kvadrat hade kanske 30 extra kvadratmeter som gick utmärkt att använda för låga möbler, byråer, soffor och dylikt.

Vad gäller kyla upplevde jag inte det som något problem, som regel så stiger ju värme uppåt så golven var rejält uppvärmda av lägenheterna under och taket var rejält isolerat. Det kunde bli varmt på sommaren ibland men jag hade rejält med fönster åt båda hållen så det var enkelt att få tvärdrag.
Citera
2025-08-27, 10:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Tvärtom mot budgetboende så är i regel vindsvåningar de absolut dyraste objekten, och säljs mot en rejält premie mot objekt i samma hus men på lägre våningar. Gällde dock som du säger en gång i tiden, då var det finast att bo längst ned i huset och lägst status att bo högst upp, innan modet vände.

Startade själv en tråd förra året på precis samma frågeställning, då jag inte heller förstår varför nån vill bo i vindsvåning/takvåning:
(FB) Varför vill många så gärna bo i takvåning?

Inte minst sett till att det är så varmt, klaustrofobiskt (utstickande balkar, snedtak), dåligt ljus (fönster i taket i vissa fall, så ingen utsikt). Men vissa verkar gilla det, hade själv inte stått ut en dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in