2025-08-25, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Högerpolitik handlar om att öka ekonomisk ojämlikhet och öka mängden fattigdom i samhället, i frihetens tecken förstås. Vi (jag, du, högern, vänstern, fan och hans moster) vet att detta leder till både mer och grövre brottslighet.

Patetiska ursäkter.
Citera
2025-08-25, 18:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Patetiska ursäkter.

Det är inga ursäkter, det är ett välkänt faktum. Grejen som jag försökte illustrera är att vänstern tenderar att ha ett vetenskapligt systemperspektiv på brottsbekämpning, medan högern tenderar ha ett stoppa huvudet i sanden-, hoppas på det bästa-perspektiv... och sedan agera förvånad och förskräckt och kräva hårdare straff när brottsligheten precis som förväntat ökar.

Jag säger inte att vänstern är bättre i dessa frågor alltid, ibland behöver man högerlösningar som hårdare straff, för de kortare tidsspannen också, som nu när flera decenniers ekonomiska högerpolitik har fuckat landet, men utan vänsterlösningar så kommer man aldrig lösa roten till problemen
Citera
2025-08-25, 18:56
Avslutad
Citat:
Det är inga ursäkter, det är ett välkänt faktum. Grejen som jag försökte illustrera är att vänstern tenderar att ha ett vetenskapligt systemperspektiv på brottsbekämpning, medan högern tenderar ha ett stoppa huvudet i sanden-, hoppas på det bästa-perspektiv... och sedan agera förvånad och förskräckt och kräva hårdare straff när brottsligheten precis som förväntat ökar.

Jag säger inte att vänstern är bättre i dessa frågor alltid, ibland behöver man högerlösningar som hårdare straff, för de kortare tidsspannen också, som nu när flera decenniers ekonomiska högerpolitik har fuckat landet, men utan vänsterlösningar så kommer man aldrig lösa roten till problemen

Ja du, Södertälje har länge varit i klorna på S, MP och V.
En stad med en brutal undre värld.
Samband kanske ? 🙂
Citera
2025-08-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Förklaringen är en helt annan.

Vänstern köpte iden med att man kan prata kriminella tillrätta.
Och så utbildade man horder av socionomer, som skulle ta hand om alla som behövde tas om hand. Och som alla anställdes i offentlig sektor.

När det sedan visade sig att de kriminella inte gick att prata tillrätta, och att (de kvinnliga) socionomerna gärna hade sex med de kriminella männen (ty de var ju riktiga karlar och inte sådana där mespottor som ropade efter mer polis och mer fängelse), då gick det inte att backa för (S) för då skulle alla socionomerna börja rösta på (V). Bara titta på hur det gick när Gudrun Schyman blev partiledare för V och GP försökte köra lite mindre kommunism. V växte till 12%.

Så varken V eller S har något intresse att backa på vansinnet.

Då gör dom som alltid att dom hittar någon oskyldig att skylla på.

Jfr när fotbollsfans i Belgien tar ihjäl fotbollsfans från motståndarlaget. Då skyllde vänstertomtarna genast på Margaret Thatcher.

Jfr vad vänstern säger om att Venezuela, som har enorma oljetillgångar, inte lyckats ordna något tillväxt på 65 år. Det är att det är USA's fel. Det är absolut inte vansinnet med vänsterpolitiken.

Det är klart, det är svårt att se verkligheten om man alltid står med huvudet nerkört i sanden.

Det gör väl att det blir väldigt patetiskt att någon ö.h.t röstar på Vänstern.

Det syns ju om inte annars på Palestina-tåget varje lördag i Sthlm.

Det finns så mkt hat i den gruppen människor.
Citera
2025-08-25, 19:53
Medlem
Citat:
Hur mycket man än hatar detta efterblivna, orealistiska, vimsiga virrpanneparti så måste man ändå medge att NÅGOT, åtminstone EN sak kanske de trots allt har rätt i.

Jag kan hålla med V om att abort ska vara en mänsklig rättighet samt att man inte får ta hur mycket pengar som helst för mat och hyra.
Det jag inte kan hålla med V om är worshippandet av och daltandet med våldsamma kriminella.
Jag kan heller inte hålla med V om att vilka ideologier och religioner som helst ska få finnas i Sverige.

Jag menar, så gott som varenda människa har rätt i något och fel i något.
Jag skulle gärna ha en dialog med vänsterpartister men detta har genom åren varit totalt omöjligt eftersom dessa inte vill ha en dialog med icke-vänsterpartister.

Ni andra icke-Vänsterpartister, kommer ni på något som V har rätt i ?
För min del får ni gärna även skriva ner saker som V har fel i.
Hoppas moderatorerna är med på detta.
För ytterhögern så har dem inget rätt.
Citera
2025-08-25, 21:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ja du, Södertälje har länge varit i klorna på S, MP och V.
En stad med en brutal undre värld.
Samband kanske ? 🙂

Sveriges statsbudget har mer eller mindre "varit i klorna" på högern sedan 00-talet.
Citera
2025-08-26, 00:40
Avslutad
Citat:
Sveriges statsbudget har mer eller mindre "varit i klorna" på högern sedan 00-talet.

Men alla fattiga bidragstagare blir ju inte brutala gangsters, så har du verkligen rätt i att brottsligheten är högerns fel ?
Citera
2025-08-26, 00:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Men alla fattiga bidragstagare blir ju inte brutala gangsters, så har du verkligen rätt i att brottsligheten är högerns fel ?

Högern vill ha ett samhälle där brottsligheten ökar snarare än minskar. Inte för att man vill ha brottslighet utan för att man vill ha andra saker och accepterar att man får ökad brottslighet på köpet. Det tror jag är ett i grunden okontroversiellt påstående. Man måste förneka väldigt mycket etablerad kunskap om hur samhällen fungerar för att vända sig emot det.

Men det är i Sverige inte bara högerns fel då sossarna varit väldigt influerade av högerpolitik i flera decennier, men det är högern som har gjort mest för att sätta oss i det här läget
Citera
2025-08-26, 00:59
Medlem
zombie-nations avatar
Att inte sälja ut allt och sedan måsta betala det med skattemedel iallafall.
Citera
2025-08-26, 01:39
Avslutad
Citat:
Högern vill ha ett samhälle där brottsligheten ökar snarare än minskar. Inte för att man vill ha brottslighet utan för att man vill ha andra saker och accepterar att man får ökad brottslighet på köpet. Det tror jag är ett i grunden okontroversiellt påstående. Man måste förneka väldigt mycket etablerad kunskap om hur samhällen fungerar för att vända sig emot det.

Men det är i Sverige inte bara högerns fel då sossarna varit väldigt influerade av högerpolitik i flera decennier, men det är högern som har gjort mest för att sätta oss i det här läget

Jag förstår dig inte.
Det enda jag vet är att de grovt kriminella UTNYTTJAR de rödgrönas korkade dumsnällhet.
Citera
2025-08-26, 03:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag förstår dig inte.
Det enda jag vet är att de grovt kriminella UTNYTTJAR de rödgrönas korkade dumsnällhet.

I själva verket är det väl inte riktigt bara de rödgrönas politik det handlar om, utan i hög grad Moderaternas och de tidigare allianspartiernas, eftersom de har haft mer att säga till om de senaste tjugo åren, och dels handlar det inte heller riktigt om någon dumsnällhet, utan om en missmatch mellan rättsvårdande myndigheter och lagar som är anpassade för en viss typ av samhälle, och ett samhälle som har förändrats till ett annat på kort tid (där ingen faktiskt vet hur man ska göra) med förändrad grogrund för brottsligheten i samhället, dramatiskt ökande social och ekonomisk ojämlikhet och en importerad stor, ny, i hög grad socialt isolerad underklass, nya internationella brottsnätverk som samhället inte behövt hantera tidigare. Detta pga öppna gränser via medlemskap i det nyliberala projektet EU som högern (och högersossarna) envist ville att vi skulle vara med i, och genom en storskalig invandring som högern har varit lika, om inte mer, angelägen att upprätthålla, kombinerad med högerns drastiska nedmontering av välfärden.

Det om rödgrönas dumsnällhet är ett vanligt högerpopulistiskt narrativ som bara håller ihop på ytan, men som spricker direkt om man börjar syna det i sömmarna.
Citera
2025-08-26, 07:47
Avslutad
Citat:
I själva verket är det väl inte riktigt bara de rödgrönas politik det handlar om, utan i hög grad Moderaternas och de tidigare allianspartiernas, eftersom de har haft mer att säga till om de senaste tjugo åren, och dels handlar det inte heller riktigt om någon dumsnällhet, utan om en missmatch mellan rättsvårdande myndigheter och lagar som är anpassade för en viss typ av samhälle, och ett samhälle som har förändrats till ett annat på kort tid (där ingen faktiskt vet hur man ska göra) med förändrad grogrund för brottsligheten i samhället, dramatiskt ökande social och ekonomisk ojämlikhet och en importerad stor, ny, i hög grad socialt isolerad underklass, nya internationella brottsnätverk som samhället inte behövt hantera tidigare. Detta pga öppna gränser via medlemskap i det nyliberala projektet EU som högern (och högersossarna) envist ville att vi skulle vara med i, och genom en storskalig invandring som högern har varit lika, om inte mer, angelägen att upprätthålla, kombinerad med högerns drastiska nedmontering av välfärden.

Det om rödgrönas dumsnällhet är ett vanligt högerpopulistiskt narrativ som bara håller ihop på ytan, men som spricker direkt om man börjar syna det i sömmarna.

Om V var emot EU så var ju det faktiskt rätt av det.
Men nu är det ändå så att de kriminella inte fruktar de rödgrönas sätt att föra lag och ordning. Det är bara vanlige svensson som fruktar er mjäkighet, men en hård sinnessjuk gangster gör inte det.
Oavsett om den är över eller under 15.
Och som sagt, så jävla hårt är det inte att vara fattig i Sverige att man måste bli en våldsam gangster, oavsett högerns bloopers.

Så få höra (läsa) nu då, varför vill ni inte ha hårda tag mot de kriminella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in