2025-08-25, 13:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja.

Då är du en idiot. Det du skriver är dock sannolikt inte sant. Du använder GARANTERAT den där bilen för andra saker än att hjälpa din mor.

Det är ju dock inte fel. Man får göra det också. En skuldsatt får låna en bil till annat! Talar du med kronis är detta helt ok.
Citera
2025-08-25, 13:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej. Även losers med skulder som kör runt med bil omfattas.

För det första så släppte de dig. För det andra har du möjlighet att ta det till en rättegång som det allmänna betalar för dig. Vad begär du egentligen? En fucking veto-möjlighet?

Kanske bara att det är ju ett bevis på ytterligare. En lag som på pappret idioten Strömmer tycker är så bra! Men IRL drabbar den vanligt folk. Sedan gör poliser till mer som kronofogdar.
Citera
2025-08-25, 13:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju dock inte fel. Man får göra det också. En skuldsatt får låna en bil till annat! Talar du med kronis är detta helt ok.

Jo, det är fel om personen har tillräckligt med möjlighet att nyttja bilen. Därav lagen. Det är dags att losers som levt loppan betalar sina skulder istället för att gömma tillgångar.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-08-25 kl. 13:57.
Citera
2025-08-25, 13:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kanske bara att det är ju ett bevis på ytterligare. En lag som på pappret idioten Strömmer tycker är så bra! Men IRL drabbar den vanligt folk. Sedan gör poliser till mer som kronofogdar.

"Vanligt folk" är inte hos Kronofogden. Du tänker på "losers".

Lånar man så betalar man för sig. Det är patetiskt att leva loppan utan ansvar och sen börjar lipa när omgivningen vill ha betalt.
Citera
2025-08-25, 13:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jo, det är fel om personen har tillräckligt med möjlighet att nyttja bilen. Därav lagen. Det är dags att losers som levt loppas betalar sina skulder istället för att gömma tillgångar.

Jo exakt. Men lagen är ju då till just för sådana som kör runt med en ny BMW skriven på en målvakt. Vi ser ju dock att det väldigt mycket drabbar vanligt folk också. Det är som polisen numera istället för att fråga. Är du nykter? Har du körkort? Frågar är det din bil?
Citera
2025-08-25, 13:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
"Vanligt folk" är inte hos Kronofogden. Du tänker på "losers".

Lånar man så betalar man för sig. Det är patetiskt att leva loppan utan ansvar och sen börjar lipa när omgivningen vill ha betalt.

Nja. Mina skulder där kommer från jag drev företag. Alltså skatteskulder. Dum nog att driva enskild firma så jag blev personlig ansvarig. Hade jag haft AB hade ju det varit lugnt. Alla skatteskulder hade varit företagets.
Citera
2025-08-25, 14:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tråkigt att höra Zaedrews, räknar dig som en stabil kille enligt vad jag vet här.

Polisen vill hålla dig inne i bilen tills de vet du inte är Jackie Arklöv eller någon..
Men ohyfsat beteende av polisskolan kan jag tycka, betänk att de är nykläckta eller kanske inte ens kläckta än. Försök att inte ta det personligt. Hade inte med dig att göra, samma hade hänt Herr Dittling eller mig om vi klivit ur bilen ouppmanad vid ett stopp.(kanske en äldre snut inte skulle skrikit?)

Japp. Det är väl så de lärt. Jo man får väl försöka inte ta det personligt. Frågan var ju mer juridiskt har de faktiskt rätt att orda en runt på det sättet. Var ju inte ens ett streck på just denna polisen ifråga så var högst troligen en aspirant.

Äldre snutar är ju bäst att ha att göra med. Om de av dessa liksom hade skrikit GÅ INTE UT! Då hade man ju varit mer på G. Fan de kanske kommer skjuta en...
Citera
2025-08-25, 14:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo exakt. Men lagen är ju då till just för sådana som kör runt med en ny BMW skriven på en målvakt.

Nej. Den är också till för losers som har en bil som är skriven på sin morsa.

Citat:
Vi ser ju dock att det väldigt mycket drabbar vanligt folk också. Det är som polisen numera istället för att fråga. Är du nykter? Har du körkort? Frågar är det din bil?

Nu är du tillbaks på "vanligt folk" igen. Och jag köper inte den beskrivningen. Jag tycker inte att det är normalt att hamna hos Kronofogden med stora skulder, jag tycker det är loser-beteende.

Citat:
Nja. Mina skulder där kommer från jag drev företag. Alltså skatteskulder. Dum nog att driva enskild firma så jag blev personlig ansvarig. Hade jag haft AB hade ju det varit lugnt. Alla skatteskulder hade varit företagets.

Den överväldigande majoriteten av ärenden hos Kronofogden kunde ha undvikits genom enkla medel. Genom pyttelite kritiskt tänkande och planering. Det MÅSTE man kunna förvänta sig av "vanligt folk".
Citera
2025-08-25, 14:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nu är du tillbaks på "vanligt folk" igen. Och jag köper inte den beskrivningen. Jag tycker inte att det är normalt att hamna hos Kronofogden med stora skulder, jag tycker det är loser-beteende.

Ok. Men för mig då. Skatteskulder. Jag drev företag och blev personligt ansvarig när företaget gick dåligt. Jag tycker inte jag ska hamna under kategorin "dåligt folk". Jag fan försökte. Har aldrig någonsin haft ett öre från stöd från staten. Mitt misstag var att inte driva det som ett AB.

Men läxa till någon som nu läser. Kör fan ALDRIG enskilt! Ta det som AB och om det blir skulder så kommer det aldrig bli på dig.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-08-25 kl. 14:14.
Citera
2025-08-25, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojanmaiko
Jag håller med dig.

En bra polisen är skillad nog att förstå sig på sociala koder. En aggressiv person som stiger ur bilen vs dig är nog väldigt enkelt att skilja på.

Maktmissbruk, visst får dom skrika på oss och inte vi på dom.

Sen finns det massor med änglar inom polisen, känner några själv och dom brinner för mänsklig och kollektiv rättvisa.

Nu har jag inte blivit stoppad särskilt många ggr i mitt snart 50åriga liv (kanske 30ggr totalt), men för min del så har nog 50% av alla möten med polis haft en dålig jävla attityd från polisens sida.
Och jag är ingen gangster och ser inte heller ut som en gangster.

Det är den nedsättande tonen som används, som jag har problem med.
Allt från vanliga kontroller till när jag har kört i diket med bilen, eller verkligen gjort nåt olagligt som en fortkörning eller rödljuskörning, eller för den delen, när jag har vänt mig till polisen för att anmäla ett brott, eller bara suttit på förhör oavsett anledning.

Det är en yrkesgrupp som verkligen borde ta en charmkurs.
Citera
2025-08-25, 15:34
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik förtydligad.

Utgående rubrik: "Vilken rätt har man?"

/Mod
Citera
2025-08-25, 15:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Men läxan. Tidigare ja alltid kört. Jag åker inte bil berusad. Liksom 24t efter jag kanske kan köra. Det är en grundläggande regel hos mig. Men numera är jag mest bekymrad om polis stoppar mig att de jävlarna tar min mors bil från mig. Dessa poliser är numera alltså mest kronisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in