2025-08-24, 22:14
Medlem
Otrivs avatar
Om du inte ska röra pengarna på flera år och du ser ett långsiktigt sparande framför dig. Det enda självklara valet är då naturligtvis bitcoin. Om 10 år, gå tillbaka till detta inlägg och tacka mig eller förbanna mig.

Glhf
Citera
2025-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Okej, risken är att det är en Sverigefond. Allt i Avanza Global vore "safe" då?
Säkrare än en Sverigefond, men en globalfond är inte så global som man kan tro eftersom USA står för så stor del av världens börsvärde är också globalgonderna tunga i USA. Så viker USA:s ekonomi kommer globalfonderna att gå trögt.

Det är ändå rätt svar om man inte vill läsa på och har lång sparhorisont. Allt i Globalfond och försök glömma att du har dem där. Sälj inte i panik för att börsen har gått ner, sannolikt missar du bara rekylen uppåt som ofta följer på snabba nedgångar. Titta inte ens hur det går.

Är man mer intresserad kan man komplettera med fler värdepapper. Men den enkla lösningen som passar de flesta är allt i globalfond med låga avgifter, t.ex. avanza global, lf global, etc.
Citera
2025-08-25, 00:09
Medlem
Citat:
Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?
Månadsspara i en fondrobot. Lägg eventuellt till lite reella tillgångar för en ökad riskspridning.
Citera
2025-08-25, 00:17
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Avanza Zero är en Sverigefond och jag hade inte lagt in allt där.

Jag har upprättat följande sparande för min dotter:

100 000kr gick in den dagen hon föddes i fonder med följande fördelning:

55% i en global indexfond
15% i en Sverige indexfond
15% i en Europafond
10% i en global investmentbolagfond
5% i svensk investmentbolagfond

Inget månadssparande trams i mitt hus.
Nice! Har det ökat mkt?
Citera
2025-08-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Avanza Zero är en Sverigefond och jag hade inte lagt in allt där.

Jag har upprättat följande sparande för min dotter:

100 000kr gick in den dagen hon föddes i fonder med följande fördelning:

55% i en global indexfond
15% i en Sverige indexfond
15% i en Europafond
10% i en global investmentbolagfond
5% i svensk investmentbolagfond

Inget månadssparande trams i mitt hus.

Jag vet inte hur mkt research du gjort här, men några frågor;

-55% Global indexfond
-15% Sverige indexfond
-15% Europa,indexfond gissar jag?
-5% investmentbolagfond

Vad innehåller Sverige/Europa som gör att det inte räcker med med Globalfonden? (Jag vet att många globalfonder är hårt viktad mot USA, men det är ju även poängen med globalfonden)

Är det så att det blir ca
50% USA och
50% Sverige/Europa i ditt val, och det är den ration du vill komma åt?
Citera
2025-08-25, 02:05
Medlem
Kör fonder! Mycket bättre än sparkonton.
Avanza 2 går upp otroligt bra tex.
Citera
2025-08-25, 05:02
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Hur kan man satsa stort när börsen ligger nära sin topp?
Tänk till lite innan..

I en perfekt värld ligger börsen alltid på sin topp.
Precis som ett sparkontos värde alltid ligger på sin topp i en perfekt värld.
Men börsen ska alltid ge bättre avkastning i en perfekt värld.

Jämför:
I en perfekt värld får den som jobbar alltid mer pengar än den som får ekonomiskt bistånd via skattebetalare.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Time in the market beats timing the market. Tänk till själv nästa gång.
Exakt!
Senast redigerad av gofigur 2025-08-25 kl. 05:04.
Citera
2025-08-25, 09:41
Medlem
Citat:
Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!
Lägsta risk är fysiskt guld och fysiskt guld slår många indexfonder. Fysiskt guld har även en chans att gå upp 10x på ett par månader om det går åt helvete med finanssystemet.

OMXS30GI (TR)
+145.1%
~9.4%/yr

Gold (SEK)
+235.9%
~12.9%/yr

(Sedan 2015)
Senast redigerad av user7a261m 2025-08-25 kl. 09:44.
Citera
2025-08-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Räntefonder. Har själv snittat ca 4,5-5% senaste 3 åren. Bättre än sparräntan och säkrare än indexfonder.
Trevligt att förlora pengar varje år?
Citera
2025-08-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Nice! Har det ökat mkt?

Hon är bara 1,5 år, så det har inte hunnit hända mycket än där. Runt 15% plus. Kommer nog lägga in ännu en klumpsumma och försöka komma upp i 200k investerat, sen rör jag inte det kontot mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag vet inte hur mkt research du gjort här, men några frågor;

-55% Global indexfond
-15% Sverige indexfond
-15% Europa,indexfond gissar jag?
-5% investmentbolagfond

Vad innehåller Sverige/Europa som gör att det inte räcker med med Globalfonden? (Jag vet att många globalfonder är hårt viktad mot USA, men det är ju även poängen med globalfonden)

Är det så att det blir ca
50% USA och
50% Sverige/Europa i ditt val, och det är den ration du vill komma åt?

Du har en poäng i att globalfonderna oftast är USA-tunga.

Anledningen till att jag valt en Sverige-fond är att vi har en ganska bra börs med ett folk som sparar mycket i börsen, så ville ha en del exponering mot det.

I Europa-fonden jag valt så är det en del tysk industri som inte finns i samma stor utsträckning som i globalfonden. Men den är liten av en anledning.
Citera
2025-08-25, 09:55
Medlem
CC75s avatar
Mina bästa råd är att faktiskt sätta dig in i hur börsen fungerar. Läs på, lyssna på andra men dra dina egna slutsatser och ta dina egna beslut. Reflektera över vad du själv är för människa vad gäller pengar och ditt förhållande till pengar. Vad är pengar för dig? Vad är syftet med dem? Kan du tåla att värdet minskar under en period? Om inte, varför? Vad är ditt känslomässiga förhållande till vinst vs förlust?

Om du själv inte är påläst har du bara två val. Antingen lyssna på andra och välja att lita på dem (och i en del fall betala mycket för deras råd ex "bankförsäljare", en del fonder m.m.) eller ha pengarna på säkra sparkonton vilket inte kommer få dem att växa särskilt mycket, om ens alls men de kommer heller inte att minska i kronor (dock i värde pga inflationen).

Mitt råd är att göra dig insatt och skapa lite förståelse för hur ekonomin fungerar. Det är inte så komplicerat och det kräver inte så mycket tid heller som många tror.

// CC
Citera
2025-08-25, 10:00
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Hej!

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!

Du tar ut allt från sparkontona och sen går du in på avanza 1530 idag och köper Nutx för 1 495 000 och sen tar du ut 5000kr och käkar nån trevlig middag med partnern.

På vad för typ av konto? ISK föredrar jag då det är mindre tjaffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in