2025-08-24, 19:32
Medlem
En naturlag inom finansbranschen är att risk och avkastning hänger ihop. Vill man ha större avkastning så får du ta större risker. Det kan du inte ändra på.
Citera
2025-08-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du börjar i helt fel ände. Den allra första frågan du bör ställa dig är när du behöver de här pengarna. Behöver du ha tillgång till de omedelbart eller inom 5 år? Ha kvar på sparkonto. 5-10 år? Kombination av indexfonder och räntefonder. Över 10år? Allt in på globala indexfonder. Och inga månadssparande trams, utan in med rubbet. Detta kommer att ge dig högst avkastning på lägsta möjliga risk.

Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Räntefonder. Har själv snittat ca 4,5-5% senaste 3 åren. Bättre än sparräntan och säkrare än indexfonder.

Jag har inte tänkt använda pengarna på många, många år. Så över 10 år såvida man inte skulle få någon knasig idé, vilket jag inte tror.

Vad är skillnaden med räntefonder och vad är fördelen med det i jämförelse med indexfonder likt Avanza Zero? Hur kommer det sig att inte fler sparar i det om det är att föredra framför indexfonder?
Citera
2025-08-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Avanza Zero är en Sverigefond och jag hade inte lagt in allt där.

Jag har upprättat följande sparande för min dotter:

100 000kr gick in den dagen hon föddes i fonder med följande fördelning:

55% i en global indexfond
15% i en Sverige indexfond
15% i en Europafond
10% i en global investmentbolagfond
5% i svensk investmentbolagfond

Inget månadssparande trams i mitt hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad är problemet med att investera allt i Avanza Zero? Vad tror du själv?

Okej, risken är att det är en Sverigefond. Allt i Avanza Global vore "safe" då?
Citera
2025-08-24, 19:56
Medlem
Hur kan man satsa stort när börsen ligger nära sin topp?
Tänk till lite innan..
Citera
2025-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Jag har inte tänkt använda pengarna på många, många år. Så över 10 år såvida man inte skulle få någon knasig idé, vilket jag inte tror.

Vad är skillnaden med räntefonder och vad är fördelen med det i jämförelse med indexfonder likt Avanza Zero? Hur kommer det sig att inte fler sparar i det om det är att föredra framför indexfonder?

Räntefonder ger i regel en lägre avkastning än fonder/aktier men till en lägre risk och är därför inte att föredra för dem som har en längre tidshorisont. Som någon skrev ovan: risk och avkastning är tätt sammankopplat. Utan risk, mycket låg avkastning (som du redan konstaterat).

De flesta borde i min mening äga stabila investmentbolag som ex Investor istället för bara indexfonder. Förenklat kan man säga att du då indirekt äger de bästa bolagen på svenska börsen. Det drivs av begåvade personer som älskar pengar och som kommer att jobba järnet för att de ska växa. Investor har också avkastat mer än index historiskt.
Citera
2025-08-24, 20:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Hur kan man satsa stort när börsen ligger nära sin topp?
Tänk till lite innan..
Time in the market beats timing the market. Tänk till själv nästa gång.
Citera
2025-08-24, 20:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Okej, risken är att det är en Sverigefond. Allt i Avanza Global vore "safe" då?
Precis. Ha majoriteten i en global indexfond, en del i en Sverigefond och krydda med en tillväxtmarknadsfond.
Citera
2025-08-24, 20:13
Medlem
Pokémon booster boxar. Varenda box i pokemons historia har ökat mycket i värde och vissa moderna boxar närmar sig 100.000 kr styck. Även kul hobby om du samlade som barn.
Citera
2025-08-24, 21:23
Medlem
OneTaps avatar
köp några bit coins o låt dom ligga o jäsa. om 10-15 år så säljer du när kursen står på topp. inte svårare än så =)
Citera
2025-08-24, 21:38
Medlem
Citat:
Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!
Kika på stora företag såsom Amazon, Google (Alphabet), Microsoft, Nvidia m.m.

Här måste du akta dig för bubblor bara. Men de flesta stora är fina och stabila.

USA är framtiden och många stora techstartups kommer härifrån. Vi hoppas på mer skattesänkningar så investeringarna kan gå bra! Lycka till! Siktar själv mot andra miljonen redan
Citera
2025-08-24, 21:42
Medlem
Ptja, jag sa redan i våras att vill du tjäna stora pengar ska allt in i krypto.
Nu har det snart gått ett halvår sen dess och nu börjar det på allvar bli för sent att investera och tjäna pengar.
Eth bryter all time high och kommer fortsätta upp några månader till kanske så det kan du investera i om du vill, hyfsat säkert och gissar du dubblar pengarna på 2-3 månader sen skatt på det.

Är du smart så lyssnar du på mig nu men skyllt dog själv annars
Citera
2025-08-24, 21:54
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Hej!

Vilket sätt är bäst att få pengarna att växa så mycket som möjligt utan att riskera att förlora dem?

Jag har ingen bra koll gällande fonder/aktier etc. och har inte tänkt använda pengarna utan vill bara spara i många, många år och få dom att växa. Vad är då bäst att göra?

Just nu har jag t.ex. cirka 1,5 miljoner låsta i sparkonton med fast ränta. När folk får höra det blir man idiotförklarad eftersom "inflationen urholkar värdet av pengarna med tiden", "det är alldeles för låg ränta och du betalar dessutom skatt på sparräntan" etc.

Men vore det så smart om jag slängde pengarna på börsen när jag har noll koll på den och dålig ork med att lära mig? Och som jag förstått finns det alltid en risk att ha pengarna där, även i en fond med mycket låg risk.

Men varför vill man ha pengarna på börsen om det finns ens en liten risk att man förlorar dem? Samtidigt ser jag givetvis problemet med dålig ränta på sparkonton och att värdet urholkas med tiden.

Jag har flera hundratusen i fonder också men dessa är ärvda och inget jag själv upprättat. De ligger dock inte i ett ISK utan det verkar vara den gamla sortens fonder från innan ISK existerade. Bör man låta dessa vara bara? Är det smidigt att föra över dessa till ett ISK istället eller behöver man betala en massa skatt då?

Jag såg en gång någon som gav följande tips;

Vore detta det bästa för någon som jag, eller bör jag fortsätta spara i sparkonton med fast ränta?

Tack på förhand!

Tipset i spoilern är bra. Vill bara göra ett litet tillägg till punkt 3, öka gärna månadssparandet när det är en dipp i fonden alltså när värdet sjunker. Så när man är sugen på att bryta mot nr 5 så sitt inte bara stilla utan öka sparandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in