2025-08-24, 14:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja de berättade en kompis farsa som har jobbat på försvars makten. men de kanske e en nyhet för dig att ryssen har stort intresse för gotland? :P nu har vi tur att dom e upptagna med ukraina men när de e över stökat så ligger nog ön pyrt till :P

Jaja, det där är gammal skåpmat som alla vet. Ditt ordval föll mig inte på läppen så att säga!
Vad "mest sannolikt" är? "Ryssen" är en teori. Är den en MER ELLER MINDRE sannolik teori till att ha orsakat avbrottet än t ex lokalt fel i en elstation?
Citera
2025-08-24, 14:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är många som är övertygade om att ryska agenter gömmer sig bakom tapeterna i det egna sovrummet. Det ser vi här i tråden. Den svenska psykvården är obefintlig och ytterligare ett bevis på att landet inte fungerar.

Och gissa vem som stängde mentalsjukhusen? Tips: ”Putin” är fel svar.

[quote=Yggdrasil12|92775521]
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Ja det är klart de är. Vet du varför Ryssland är så intresserad av Ukraina och att stoppa Ukrainas medlemskap i NATO?

Det är mycket du tror

Alla skepp o fartyg Ryssland har o skuggflottor o inhyrda båtar från andra länder . De bara ett gäng fyllon vid rodret . De kan inget till sjöss.

Jag vill minnas att Magasinet Filter gjorde en grundlig genomgång om kapade undervattenskablar och påstådda "skuggflottor" - en lite diffus och småläskig term som media älskar att slänga sig med - och kom fram till att det i de allra flesta fall kan tillskrivas helt vanligt slarv/misstag till sjöss och snacket om terror och sabotage mest är hjärnspöken. Rekommenderad läsning.
Citera
2025-08-24, 14:35
Medlem
Är det någon som vet om kabeln fungerar
Ni som skriver att Gotland inte har någon egen elförsörjning, då kan jag meddela att
De har haft
2 Ångkraftverk i Slite
2 Dieslar i Slite
2 Dieslar i Visbu
ca 5 små gasturbiner
kanske något mer

Kanske något mer, men hur mycket av detta som fungerar idag det vet jag inte, de har dessutom vindkraft
Citera
2025-08-24, 14:54
Medlem
Studsbolls avatar
Är stresstestet avklarat nu då? Nu vet vi ju att det räcker med att rycka ur en kabel för att stanna hela Gotland. När ryssen kommer lär det vara mörkt ute.
Citera
2025-08-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Märkligt även här har alla så bråttom skylla på ryssen men se på Northstream men nu visade det sig att Ukraina kam varit inblandad.. Men det vill väll inte vår regering prata om för dom är så insålda i allt volodymyr Zelenskyj säger och vill inte det ska komma fram något som kan ge Ukraina dåligt rykte och skada svenska folket förtroende för regeringens Ukraina politik då är det bättre mörka det och skylla på Ryssen
Folk har sedan gammalt någon slags skräck för Ryssland, Ryssarna har noll intresse för invadera Gotland
Allt detta är ren NATOpropaganda
Citera
2025-08-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, det är ju tydligt för alla med ögon. Boomergubbarna skriker om Ryssland samtidigt som den riktiga fienden sitter i Rosenbad och bedriver samhällssabotage från sina arbetsrum. Exempelvis när man la ner fullt fungerande kärnkraftverk och dessutom förstörde reaktorerna så att de inte skulle kunna gå att återstarta i framtiden. Detta skedde inte på order av Putin utan på order av den dåvarande svenska regeringen. Sverige är en failed state, det är ett faktum som inte går att bortförklara med konspirationsteorier om ”främmande makt”.

Ja det verkar ha varit propganda som vanligt!

Här är vad som hänt tydligen!
” Enligt de första prognoserna var det fastlandsförbindelsen som av någon anledning kopplade ifrån men nu, dagen efter avbrottet och efter en natt av felsökning och analyser, kan Geab konstatera att det inte var själva kabeln som det var fel på.

–Det var ett tekniskt fel, inte på kabeln utan i stationen på Gotlandssidan, i Ygne, säger Geabs kommunikationschef Thomas Zielinski till Horisont.

Exakt i vilken komponent som det tekniska felet uppstod, är för tidigt att säga. Arbetet att ta reda på detaljerna pågår från i dag och framåt.” https://www.horisontmagasin.se/2025/...m-elavbrottet/
Citera
2025-08-24, 16:34
Medlem
JeffDaviss avatar
[quote=JohnnyDungeon|92775969]
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Jag vill minnas att Magasinet Filter gjorde en grundlig genomgång om kapade undervattenskablar och påstådda "skuggflottor" - en lite diffus och småläskig term som media älskar att slänga sig med - och kom fram till att det i de allra flesta fall kan tillskrivas helt vanligt slarv/misstag till sjöss och snacket om terror och sabotage mest är hjärnspöken. Rekommenderad läsning.

Även om vissa ”kapade” kablar och liknande incidenter handlar om slarv/misstag så vet vi att Ryssland på olika sätt jävlas med oss. Det kan handla om hackerattacker eller att ryska agenter utför störande verksamhet på svensk mark tex kartläggning av skyddsobjekt eller i värsta fall rena sabotage.
Citera
2025-08-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Folk har sedan gammalt någon slags skräck för Ryssland, Ryssarna har noll intresse för invadera Gotland
Allt detta är ren NATOpropaganda

Vilken tur att det finns de som sitter på Flashback och berättar för oss att läget är lugnt. Fanns säkert de som gjorde detsamma i ukrainska forum 2014 och framåt, dvs att Ryssland inte haft nåt med invasionen på Krim att göra och inte heller har nåt intresse att invadera resten av Ukraina.
Citera
2025-08-24, 16:48
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Sålänge teknologin att generera och överföra electricitet har funnits sedan 1800-talet - så har det funnits strömavbrott - händer då och då - stora som små avbrott - korta som långa avbrott.

Ofta utan någon superspeciell anledning!

Jag får erkänna att i början av kriget i Ukraina så funderade jag under en natt i Zopiklon-dimman när jag stirrade på lampan i taket sömnlös om ryssarna har möjlighet och kapacitet att släcka hela Sveriges elnät utan att det i övrigt märktes att dom opererar.

Nu är jag ganska säker att dom inte har kapacitet att släcka elnät i Sverige i stort - Covert - Sålänge dom inte skickar iväg någon bestyckad robot men då märker man det i övrigt också!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-08-24 kl. 17:00.
Citera
2025-08-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Vilken tur att det finns de som sitter på Flashback och berättar för oss att läget är lugnt. Fanns säkert de som gjorde detsamma i ukrainska forum 2014 och framåt, dvs att Ryssland inte haft nåt med invasionen på Krim att göra och inte heller har nåt intresse att invadera resten av Ukraina.

Det som oroar mig mest är inte själva strömavbrott, utan samhällets reaktion och fullkomlig panik. När en helt vardaglig störning omedelbart tolkas som ett tecken på att ”krig är på gång och Ryssland hotar”, då har oron blivit mer än bara en känsla – den har förvandlats till ett sätt att leva en fobi… ska ni verkligen inte söka hjälp för detta? Jag är seriös nu.. ni är flera styckna här inne som verkar leva i konstant skräck för Ryssland ..
Citera
2025-08-24, 17:30
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det som oroar mig mest är inte själva strömavbrott, utan samhällets reaktion och fullkomlig panik. När en helt vardaglig störning omedelbart tolkas som ett tecken på att ”krig är på gång och Ryssland hotar”, då har oron blivit mer än bara en känsla – den har förvandlats till ett sätt att leva en fobi… ska ni verkligen inte söka hjälp för detta? Jag är seriös nu.. ni är flera styckna här inne som verkar leva i konstant skräck för Ryssland ..

Skräck vet jag inte, men många känner nog en stor irritation gentemot de där jävla neandertalarna..
Det är ju inte precis som om dom INTE, ägnar sig åt sabotage och framöver kommer att fortsatt ägna sig åt det..

Det är en helt naturlig tanke att när sånt här sker misstänka dem när världsläget ser ut som det gör och med den där idioten vid rodret..
Citera
2025-08-24, 17:46
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Psykologer brukar kalla det här för katastroftänkande eller negativ förstärkning. Ju fler gånger man “tror” att något är ett sabotage, desto mer övertygad blir man nästa gång.

Som sagt, det finns fog för misstankar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in