2025-08-24, 13:28
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det jag tror är att du borde belysa med exempel. För annars så blir det svårt att förstå vad du menar. Påverkansoperation?

Exempelvis i tråden om en portsprängning i Västra Frölunda i början av månaden. Direkt så fylldes tråden med icke relevant skräp, skulle vilja påstå att en majoritet av alla inlägg i början var totalt nonsens och trams. Vilket gjorde tråden svårnavigerad. Lyckligtvis rensade en vaken moderator tråden en timme senare och postade följande moderatormeddelande.

Citat:
Diskutera enbart explosionen och det som en relevant för händelsen. Migrationspolitik går med fördel att diskutera i något av våra andra delforum. Tråden rensad på OT-dravel och oneliners. Fler OT- och tramsinlägg kan belönas med varningar.

/Moderato

Min tanke är att en striktare moderering och lägre tolerans mot den typen av inlägg förhoppningsvis kommer minska problemet. Tidigare varningar och avstängningar d.v.s. Problemet är att när trådarna växt till sig så spårar det ur än mer och det gör det svårt att följa diskussionen.

Enorm smäll i Västra Frölunda i Göteborg (2025-08-03)
(FB) Enorm smäll i Västra Frölunda i Göteborg (2025-08-03)

När det gäller den konspiratoriska delen av mitt inlägg, så får jag nästan känslan ibland att trådarna fylls med skräp i syfte att förstöra eftersom det är så omfattande. Jag har inget konkret som kan styrka detta, det är bara en känsla än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag instämmer i din kritik.
Kan det vara ett visst krigsförande lands påverkanskampanj du syftar på?
Bland dessa finns ett antal användare som medvetet förstör debatter där detta land nämns fast jag har svårt att se hur detta ofog skulle kunna stoppas.

Att stänga av någon av dessa hjälper inte då det genast dyker upp en "ny" användare med identiska åsikter.
En sak som skulle kunna hjälpa lite vore att nya medlemmar får vänta ett par veckor innan dom kan posta sina första inlägg.

Jag talar i allmänna ordalag och pekar inte ut någon särskild. Det förekommer från alla håll, höger, vänster, pro Ryssland, Ukraina, Israel, Palestina o.s.v.
Citera
2025-08-24, 13:36
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Exempelvis i tråden om en portsprängning i Västra Frölunda i början av månaden. Direkt så fylldes tråden med icke relevant skräp, skulle vilja påstå att en majoritet av alla inlägg i början var totalt nonsens och trams. Vilket gjorde tråden svårnavigerad. Lyckligtvis rensade en vaken moderator tråden en timme senare och postade följande moderatormeddelande.

Min tanke är att en striktare moderering och lägre tolerans mot den typen av inlägg förhoppningsvis kommer minska problemet. Tidigare varningar och avstängningar d.v.s. Problemet är att när trådarna växt till sig så spårar det ur än mer och det gör det svårt att följa diskussionen.

Enorm smäll i Västra Frölunda i Göteborg (2025-08-03)
(FB) Enorm smäll i Västra Frölunda i Göteborg (2025-08-03)

Det skulle kunna vara en väg att gå. Att moderera hårdare. Men då gäller det att man tydligt skriver om detta först under en period för det kommer innebära ett skifte i hur FB fungerar.

Om det blir bra i slutändan vet jag inte. Det innebär troligtvis ett ganska omfattande arbete med att ställa om moderatorerna. Samt att det krävs en hårdare bevakning av moderatorerna.

Mycket jobb som riskerar att få många användare att känna sig utestängda och orättvist behandlade. Man får nog stärka upp klagodelen rejält också i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
När det gäller den konspiratoriska delen av mitt inlägg, så får jag nästan känslan ibland att trådarna fylls med skräp i syfte att förstöra eftersom det är så omfattande. Jag har inget konkret som kan styrka detta, det är bara en känsla än så länge.

Jag tror faktiskt inte det. Jag tror det är nivån som FB har valt att lägga sig på gör att folk har lättare att skriva av sig sina reaktioner. Så vad man ska tillåta eller inte kan vara svårt.

Men man kanske borde införa en 12-timmars avstängning som en moderator kan lägga ut. Med eller utan varning. Lite som en nedkylning. Det behöver inte ens stå att användaren är avstängd.
Citera
2025-08-24, 13:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är faktiskt en bra idé. En timeout när folk ballar ur. Ibland kan diskussioner spåra ur rejält och ibland kanske folk inte är helt nyktra när de skriver och då blir det lätt trams och personangrepp och påföljande varningar och avstängningar. Att då ge personen ifråga en timeout i kanske tolv timmar istället för varning vore ett smidigt sätt att stoppa den pågående urspårningen samtidigt som man är lite mer förlåtande för att folk kanske har en dålig dag eller blir för investerade i en diskussion.

Det kanske räcker med 6 timmar. Timeout var ett bra namn. Det kommer med en notis att vara mer noga med att följa topic om det är problemet. För det kan vara lätt att följa den förda diskussionen och så har man tappat topic.

Då kanske en varning inte heller behövs.

Det skulle kunna testas.
Citera
2025-08-24, 14:08
Moderator
OYs avatar
Det som många gånger förstör en saklig diskussion och kör den i diket är argumentationsfelen.
Citera
2025-08-24, 14:34
Medlem
Citat:
Fast om man har ett AI svar som rakt svarar på topic så blir det svårt att argumentera för att det inte skulle få skrivas in som inlägg.

Ett "ruttet" svar, vad mer exakt är det?

Om 10 år så kanske FB har infört något liknande det när du får ett "ruttet" AI-svar när du söker i Google. Fast det är FBs egna AI som inte har samma woke-filter. Så första inlägget i varje tråd genereras av Flashback-AI.

Alla AI-svar är ruttna oavsett om det är korrekt eller inte. Jag kanske talar enbart för mig själv men om jag gör en tråd på ett forum vill jag interagera med människor och höra deras synpunkter, inte en åsiktssoppa som trollats fram av AI. Det är fruktansvärt sinnesslött att kopiera in TS frågeställning i ChatGPT och sen kopiera över svaret hit.
Citera
2025-08-24, 15:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Ge exempel annars verkar det bara som att du vill bannlysa meningsmotståndare.
Citera
2025-08-24, 16:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Alla AI-svar är ruttna oavsett om det är korrekt eller inte. Jag kanske talar enbart för mig själv men om jag gör en tråd på ett forum vill jag interagera med människor och höra deras synpunkter, inte en åsiktssoppa som trollats fram av AI. Det är fruktansvärt sinnesslött att kopiera in TS frågeställning i ChatGPT och sen kopiera över svaret hit.

Jag förstår att det inte låter roligt som du beskriver det.

Men om någon startar en tråd med frågan hur långt är det från jorden till månen och någon frågar AI och den ger rätt svar så är det väl inte fel att skriva att enligt AI så är avståndet xxxxx och källan är xxxx. Det är väl rent av ganska smart?
Citera
2025-08-24, 19:38
Medlem
Citat:
Jag förstår att det inte låter roligt som du beskriver det.

Men om någon startar en tråd med frågan hur långt är det från jorden till månen och någon frågar AI och den ger rätt svar så är det väl inte fel att skriva att enligt AI så är avståndet xxxxx och källan är xxxx. Det är väl rent av ganska smart?
Smart? Nej. Om TS hade önskat ett svar från AI så hade TS frågat AI istället för att göra en tråd. Vissa låtsas också att det är deras egna svar men det är så jävla tydligt att det är AI-slop.
Citera
2025-08-24, 20:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Smart? Nej. Om TS hade önskat ett svar från AI så hade TS frågat AI istället för att göra en tråd. Vissa låtsas också att det är deras egna svar men det är så jävla tydligt att det är AI-slop.

Hur ser du att det är från en AI om jag skriver att:

Avståndet mellan jorden och månen varierar mellan ca 350 000 km och 405 000 km.

Det är ett mycket bra svar som första svar på just den frågan. Det spelar ingen roll om jag tagit det från en AI eller Wikipedia.

Om man vill göra det ännu bättre så kan man fråga AI om källa och så kontrollerar man källan och lägger sen med den i inlägget.

Därför är det smart. Men givetvis passar det inte in på alla trådar. Om någon frågar och ber folk att förklara hur det känns när man får orgasm så är det just skribenternas upplevelser trådstarten frågar efter.
Citera
2025-08-24, 21:37
Avslutad
Citat:

Jag tycker dock inte som någon skrev ovan att det blir dåligt för att man säger Putler. Man ska givetvis få använda vilket öknamn man vill om någon. Folk kallar Trump för Trumpeten. Jag själv kallar gärna Ygeman för Ynkeman. Det är pettitesser som finns i en debatt och vissa kan använda det finurligt.

Nej. Men ni tror det. Vi andra ser er som totala fjantar.
Citera
2025-08-24, 21:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Nej. Men ni tror det. Vi andra ser er som totala fjantar.

Ja visst det kan du göra. Men det bör dock vara tillåtet ändå.
Citera
2025-08-24, 21:51
Avslutad
Citat:
Ja visst det kan du göra. Men det bör dock vara tillåtet ändå.

Jag tycker faktiskt inte det.

Att säga ett öknamn en gång i förbifarten, helt ok.
Att göra det till en grej att få in "Pruttler", "Trumpeten" "Vatnik", Foliehatt eller dubbelzäta så många gånger som möjligt i en tråd är banne mig så mkt fånigt trams det kan bli. Solklart 0.03 som borde rendera varning varenda gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in