2025-08-24, 12:27
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det känns som att man får ett rätt tråkigt liv om man inte vill ha saker som gör en lycklig för att något eventuellt kan gå fel. Är man två hyfsat vettiga förändrar så är det vanliga att det går bra med barnet.

Resonerar du på samma sätt när det gäller andra saker? Vill du inte ha ett schysst hus att bo i för att det eventuellt kan brinna upp? Du vill inte ha ett kul jobb för att du kan få sparken eller massa pengar på banken för att du kan råka knarka upp dem?

Jag grinar om mitt fina hus brinner ner, men jag grinar ännu mer om mitt barn skadas eller dör.
Så bättre att inte ha barn.
Homo sapiens kan bli rymdstoft, för min del.
Tryggt och tråkigt är bättre än otryggt och roligt.
Citera
2025-08-24, 12:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jag grinar om mitt fina hus brinner ner, men jag grinar ännu mer om mitt barn skadas eller dör.
Så bättre att inte ha barn.
Homo sapiens kan bli rymdstoft, för min del.
Tryggt och tråkigt är bättre än otryggt och roligt.
Det är klart att det vore fruktansvärt om något av mina barn hade dött eller skadats allvarligt men det är det inte speciellt stor risk för det.

Jag skulle naturligtvis sörja resten av livet om det skulle hända men jag skulle ändå inte vilja ha beslutet att skaffa barn ogjort (tror jag, har aldrig varit i den situationen).
Citera
2025-08-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
I detta land, men också i många andra välutvecklade länder finns det i dagsläget inte något att klaga över när det gäller barnafödande eftersom födelseantalet är mindre än dödsantalet just nu. Vad som är ett problem är att föda upp massor ungar i svält och misär, och det sker i mindre välutvecklade länder.

Ser man till att krabaten har tak överhuvudet, mat på bordet och lite kärlek i sitt liv så brukar det gå vägen. Kan vara användbart att se till att den inte läser för mycket konspirationsteorier och inte vara rädd för naturkatastrofer också.

Men även om man har mat på bordet, tak över huvudet och lite kärlek så innebär ju livet i sig självt så mycket lidande så det inte är värt att uppleva det, man skonar det framtida barnet från lidandet, det är inte värt det!
Citera
2025-08-24, 14:43
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Det är klart att det vore fruktansvärt om något av mina barn hade dött eller skadats allvarligt men det är det inte speciellt stor risk för det.

Jag skulle naturligtvis sörja resten av livet om det skulle hända men jag skulle ändå inte vilja ha beslutet att skaffa barn ogjort (tror jag, har aldrig varit i den situationen).

Vad fan vet du om risker?
En olycka kan hända var och när som helst.
Citera
2025-08-24, 15:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vad fan vet du om risker?
En olycka kan hända var och när som helst.
Vad vet du själv?

Ca 70-80 barn dör i olyckor per år, det finns 2,2 miljoner personer under 18. Det ger en risk på 0,0032%

Det är en extremt liten risk, den är så liten att man helt kan bortse från den när det gäller att skaffa barn eller inte.
Citera
2025-08-24, 15:54
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Vad vet du själv?

Ca 70-80 barn dör i olyckor per år, det finns 2,2 miljoner personer under 18. Det ger en risk på 0,0032%

Det är en extremt liten risk, den är så liten att man helt kan bortse från den när det gäller att skaffa barn eller inte.

För stor risk ändå
Citera
2025-08-24, 16:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
För stor risk ändå
Det är dubbelt så hög risk att man träffas av blixten någon gång under sin livstid. Inser du inte hur korkat det är att göra livsavgörande beslut baserat på så små risker?
Citera
2025-08-24, 16:40
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Det är dubbelt så hög risk att man träffas av blixten någon gång under sin livstid. Inser du inte hur korkat det är att göra livsavgörande beslut baserat på så små risker?

Det är många som skadas i livet. Sköterskorna och läkarna har FULLT upp.
Citera
2025-08-24, 16:43
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det är många som skadas i livet. Sköterskorna och läkarna har FULLT upp.
Med tanke på ditt resonerande och dina riskbedömningar är jag faktiskt riktigt nöjd med att du har valt att inte föra dina gener vidare så jag skall inte försöka övertyga dig ytterligare.
Citera
2025-08-24, 16:44
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Med tanke på ditt resonerande och dina riskbedömningar är jag faktiskt riktigt nöjd med att du har valt att inte föra dina gener vidare så jag skall inte försöka övertyga dig ytterligare.

Att föra gener vidare bara för att bli accepterad av andra är så jävla jävla dumt.
Citera
2025-08-24, 16:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Att föra gener vidare bara för att bli accepterad av andra är så jävla jävla dumt.
Accepterad av andra? Jag har skaffat barn främst av egoistiska skäl, jag har fått två mindre kopior av mig själv och min fru som jag älskar och som älskar mig gränslöst. Det är det bästa som finns.

Sedan är det klart att det finns ett altruistiskt skäl också, det är klart att man vill att mina gener skall föras vidare för samhällets skull.
Citera
2025-08-24, 16:50
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Accepterad av andra? Jag har skaffat barn främst av egoistiska skäl, jag har fått två mindre kopior av mig själv och min fru som jag älskar och som älskar mig gränslöst. Det är det bästa som finns.

Sedan är det klart att det finns ett altruistiskt skäl också, det är klart att man vill att mina gener skall föras vidare för samhällets skull.

Varför är samhället så viktigt?

Tycker det viktigaste vore att Jorden blev öde som de andra planeterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in