2025-08-23, 14:37
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De måste väga jävligt tungt i KPI för att förklara den skillnaden.
För 35 år sedan hade jag en Atari. De kostade väl runt 3 tkr. Visst, jag kan få en enklare laptop för 6 tkr, så det förklarar väl KPI på 100% upp. Men allting annat då?

De flesta sällanköpsvaror har väl ökat betydligt mindre än KPI?
Ugn, kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, dammsugare värmepump, stereo, osv.

Sen får folk pengar över och slänger dem på ett större huslån och dyrare bil.
Citera
2025-08-23, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
De flesta sällanköpsvaror har väl ökat betydligt mindre än KPI?
Ugn, kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, dammsugare värmepump, stereo, osv.

Sen får folk pengar över och slänger dem på ett större huslån och dyrare bil.

Nja, det håller jag inte med om. Skulle snarare säga att de också ökat mer än KPI eller i bästa fall lika mycket som KPI. Visst, de har utvecklats och innehåller fler finesser, men i grunden är de ju ändå samma produkt.
Citera
2025-08-23, 15:45
Medlem
BackToHegels avatar
Jag köpte mig en SSD till datorn när de var ganska nya. Kostade mer än 3500 kr och kapaciteten var 16 GB.

Även om vi antar att en modern SSD är "samma sak" så kostar de mindre idag. Jag gav under 600 kr för en med kapaciteten 1 TB.

Håller med om att KPI är skevt, men kanske inte lika skevt som många påstår.

Dessutom, om man lever i gråzonen av vad som är tillåtet, förr hyrde jag film tillsammans med kompisarna, idag laddar jag ner allt till kostnaden 0 kr. Så även om det skulle vara dyrare att köpa vissa saker idag så är mycket även tillgängligt till ingen kostnad alls, vilket inte var sant innan Internet.
Citera
2025-08-28, 12:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag köpte mig en SSD till datorn när de var ganska nya. Kostade mer än 3500 kr och kapaciteten var 16 GB.

Även om vi antar att en modern SSD är "samma sak" så kostar de mindre idag. Jag gav under 600 kr för en med kapaciteten 1 TB.

Håller med om att KPI är skevt, men kanske inte lika skevt som många påstår.

Dessutom, om man lever i gråzonen av vad som är tillåtet, förr hyrde jag film tillsammans med kompisarna, idag laddar jag ner allt till kostnaden 0 kr. Så även om det skulle vara dyrare att köpa vissa saker idag så är mycket även tillgängligt till ingen kostnad alls, vilket inte var sant innan Internet.
KPI är ett pissmått, hur mycket penningmängden ökat minus tillväxt ger en bättre bild av inflationstakten.
Teknikutveckling är deflatorisk till sin art.
Citera
2025-08-28, 12:31
Medlem
Kan hålla med om att det är svårt mäta korrekt.

Vissa saker är helt enkelt mycket bättre idag än andra.

En dator är ett typiskt exempel på det.

En villa, inte lika glasklart, men visst ett antal saker har blivit bättre, mer automatisering, hus som är lättare att underhålla och ofta högre i tak än äldre villor. Större inomhusyta och modernare kök och badrum.
Men att totalt sett så kanske trenden snarare är att man bor alltmer trångt, vilket märks framförallt mellan äldre och nya villor vad gäller trädgården och utomhusmiljön.

Sen är det väl också så att just hus och fastigheter ingår inte i inflationen på samma sätt som en köttbulle gör. Även köttbullens beskaffenhet förändras, vilka ingredienser används nu jämfört med förr i tiden och så vidare.
Citera
2025-08-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Köpte en ssd på 1TB för 399:- förra veckan.
Citera
2025-08-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Frågan är om detta kan vara sant.

Om priset förr var 218 kr/ GB så borde väl priset ha ökat till nu.
Jag har läst på Flashback att företagen höjer priserna för att öka vinsten. (Och konkurrens som presser ned priserna finns inte).

Så om företagen höjt priserna med säg 50% sedan köpet av 16 GB disken borde din SSD ha kostat 327'000 kr.

Här räknar jag med att få ett massivt stöd från de som talar om att företagen höjer priserna.
Att en 1 TB SSD bara skulle kosta 399 kr nu lär vara ren propaganda från nyliberala globalist-profitörer.
Citera
2025-08-28, 14:30
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker

Just nu är det otroligt vanligt (särskilt på Amazon) med scam-SSD:er som rapporterar en större storlek än vad de faktiskt klarar av och helt enkelt korrumperar datan så fort du skriver mer än exempelvis 128 GB. Jag undrar om KPI tar hänsyn till det på något sätt

På ämnet teknik så har ju mobiltelefonen "smartphonen" helt ersatt behovet av Hem-PC för de flesta. En Hem-PC gick lätt för 10 – 20 tkr i början av 2000-talet, motsvarande betydligt mer idag. Så detta speglas i KPI.
Citera
2025-08-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Just nu är det otroligt vanligt (särskilt på Amazon) med scam-SSD:er som rapporterar en större storlek än vad de faktiskt klarar av.

Därför köper man med fördel sina dataprylar på wish, eller som i mitt fall när det blev elgiganten.
Citera
2025-08-31, 08:55
Medlem
Ryskasegerns avatar
Bra att några svenskar vaknar någon gång. Ja KPI är bedrägeri och har alltid varit. BNP-siffrorna är också bedrägeri eftersom de beror på KPI-siffrorna. Sant är för det mesta ganska hög inflation samt negativ tillväxt och så har det varit sedan 1990. Men vad "rapporteras" det om på "nyheterna"? Motsatta uppgifter som är lögner.

Vill ni veta vilken den sanna inflationen är? Så titta på ökningen av penningmängden då! Och det är M3 och inget annan idiot-parameter man tittar på då. Uppgifterna ges av SCB. "Ekonomifakta" och liknande smörja är för de hjärntvättade imbecillerna.

Jag lärde mig detta sent, vid 30 års ålder cirka, vad inflation faktiskt är för något. Lärde mig inte detta i skolan eller av SVT eller av SVD, om man säger så eftersom de här kunskaperna inte är till gagn åt den svenska regimen någonting.
Citera
2025-09-05, 13:56
Medlem
Inflation är till för att råna de belönade och de fattiga.
Citera
2026-01-16, 10:50
Avslutad
såg denna artikel och reagerade på vad aftonbladet kostade 1945

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQWjPq/lise-flydde-nazisterna-loste-atomgatan-under-julfirande

15 öre och om man räknar om det till dagens penningvärde så blir det 393 öre, vi kan runda av det till 4:-

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in