Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
om alla tänkte och fungerade som du så skulle vetenskapen och mänsklighetens utveckling stå still, och ingen skulle ha något intressant att säga någon.

förklara gärna vad man kan förstå utan sunt förnuft?

tips: att lita blint på experterna och rätta sig efter konsensus är inte att förstå.

sanningen är att det saknas vetenskapligt bevis för att patogena virus existerar.

Jag påstår inte att vi kan förstå saker utan sunt förnuft på samma sätt som vi förstår vardagliga händelser m.m. Men det finns exempelvis ett mikrokosmos som är "osynligt" för blotta ögat. För att få en förståelse för den världen krävs både teoretiska modeller och experimentella resultat som går hand i hand med teorin.

Kvantmekaniken kan användas till att förutse exempelvis olika molekylära tillstånd som man sedan bekräftar experimenellt. Det har jag själv erfarenhet av, såväl teoretiskt som praktiskt. Så jag vet vad jag pratar om här. Har man en neggig inställning till kvantfysik kan man helt enkelt inte acceptera annat än klassisk mekanik och då faller även förklaringar till mycket av det som vi alla nyttjar dagligen, GPS, laser, transistorer, dioder m.m.

Det är inte sunt förnuft som gör att jag och många andra accepterar kvantfysiken som en realitet. Det är det mest sannolika, baserat på vad vi vet efter många års utveckling av både teori och experiment. Med det vill jag säga att även om jag inte kan lägga ett specifikt molekylärt tillstånd framför dig på ett bord och peka på det stämmer modellen mycket väl med de mätbara resultaten vi har.

Det här gäller så klart många olika områden och visar enligt mig att människan utvecklats till att tänka abstrakt på vår omvärld, även när det inte handlar om gudstro etc.

Som sagt, sunt förnuft i all ära. Vi måste vara berydligt öppnare än så om vi vill komma framåt.

Om du eller andra här vill förändra synen på något ni tycker är felaktigt beskrivet så varsågoda. Utbilda er och var med och påverka från grunden. Jag är rätt så säker på att ni då kommer upptäcka att ni haft fel om det mesta.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-17 kl. 19:16.
Citera
2025-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Det är som att argumentera för att en bil far framåt när den är upphissad genom att fråga vad motorn och hjulen gör när den är det. För att ett föremål ska ändra hastighet behöver den påverkas av en *utifrån* kommande kraft och en gasexpansion i ett obegränsat vakuum skapar inte någon sådan. Och det här är som sagt gymnasiefysik men det verkar väldigt många ha problem med.

Va? Du svarar inte på frågan. Vad händer när raketbränslet antänds inuti kammaren? Något måste väl ske? Jo, en explosion som sprider den resulterande gasens molekyler i alla riktningar. Då kan ju vem som helst räkna ut att en ansenlig andel kommer att slå i brännkammarens främre del. Resten kan du själv räkna ut...
Citera
2025-08-17, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Jag påstår inte att vi kan förstå saker utan sunt förnuft på samma sätt som vi förstår vardagliga händelser m.m. Men det finns exempelvis ett mikrokosmos som är "osynligt" för blotta ögat. För att få en förståelse för den världen krävs både teoretiska modeller och experimentella resultat som går hand i hand med teorin.

Kvantmekaniken kan användas till att förutse exempelvis olika molekylära tillstånd som man sedan bekräftar experimenellt. Det har jag själv erfarenhet av, såväl teoretiskt som praktiskt. Så jag vet vad jag pratar om här. Har man en neggig inställning till kvantfysik kan man helt enkelt inte acceptera annat än klassisk mekanik och då faller även förklaringar till mycket av det som vi alla nyttjar dagligen, GPS, laser, transistorer, dioder m.m.

Det är inte sunt förnuft som gör att jag och många andra accepterar kvantfysiken som en realitet. Det är det mest sannolika, baserat på vad vi vet efter många års utveckling av både teori och experiment. Med det vill jag säga att även om jag inte kan lägga ett specifikt molekylärt tillstånd framför dig på ett bord och peka på det stämmer modellen mycket väl med de mätbara resultaten vi har.

Det här gäller så klart många olika områden och visar enligt mig att människan utvecklats till att tänka abstrakt på vår omvärld, även när det inte handlar om gudstro etc.

Som sagt, sunt förnuft i all ära. Vi måste vara berydligt öppnare än så om vi vill komma framåt.

Om du eller andra här vill förändra synen på något ni tycker är felaktigt beskrivet så varsågoda. Utbilda er och var med och påverka från grunden. Jag är rätt så säker på att ni då kommer upptäcka att ni haft fel om det mesta.

det stämmer att de påstådda viruspartiklarna inte går att se med blotta ögat (eller med ljusmikroskop). därför behövs en sund och förnuftig (dvs vetenskaplig) metod för att demonstrera att dessa partiklar faktiskt finns och har de egenskaper som tillskrivs dom (dvs att de kan göra folk sjuka).

det finns dock ingen sådan metod. metoden som används är att tolka en cellkulturs sönderfall som ett bevis för att viruset finns där. kontrollexperiment har dock visat att samma sönderfall drabbar även en icke-'infekterad' cellkultur om den i övrigt behandlas på samma sätt. det har dessutom demonstrerats att de små partiklar som går att hitta med elektronmikroskop i denna döende sörja och som påstås vara virus, också går att finna i icke-infekterade sådana.

det finns alltså ingen vetenskaplig grund för att patogena virus skulle existera. man har aldrig hittat dom.
Citera
2025-08-18, 00:27
Medlem
Citat:
det stämmer att de påstådda viruspartiklarna inte går att se med blotta ögat (eller med ljusmikroskop). därför behövs en sund och förnuftig (dvs vetenskaplig) metod för att demonstrera att dessa partiklar faktiskt finns och har de egenskaper som tillskrivs dom (dvs att de kan göra folk sjuka).

det finns dock ingen sådan metod. metoden som används är att tolka en cellkulturs sönderfall som ett bevis för att viruset finns där. kontrollexperiment har dock visat att samma sönderfall drabbar även en icke-'infekterad' cellkultur om den i övrigt behandlas på samma sätt. det har dessutom demonstrerats att de små partiklar som går att hitta med elektronmikroskop i denna döende sörja och som påstås vara virus, också går att finna i icke-infekterade sådana.

det finns alltså ingen vetenskaplig grund för att patogena virus skulle existera. man har aldrig hittat dom.

Det jag kan och vill kontra med här är att du förlitar dig på några individer som sprider information för att på ett eller annat sätt skapa förvirring kring virus, smitta etc. Du tycks vara en person som valt att inte lita på systemet, det mest sannolika, baserat på ett systematiskt samarbete över tid.

Du litar på fel källor helt enkelt. Du uttalar dig så tvärsäkert baserat på källor som inte finns representerade i de mest respekterade tidsdkrifterna. Egentligen vet du ingenting men vill krossa det etablerade och allmängiltiga som du tycks avsky. Du ger intrycket av att tänka "mig lurar du inte, hur mycket du än försöker" och det oavsett vad mainstream-vetenskapen förmedlar.

Du drivs inte av sanning, det är tydligt. Du är i grunden gravt misstänksam mot allt och alla, förutom mot de och det som befinner sig utanför den allmänt accepterade synen på världen.

Om allt du påstår i den här tråden är sant så skulle det för länge sedan publicerats och presenterats i världens alla ledande vetenskapliga tidskrifter. Men så är det inte och då är det sannolikt inte så korrekt som du dels övertygat dig själv om och dels sprider till andra. Det är ohederligt och klandervärt, helt enkelt.

Du borde lägga mer tid och arbete på research innan du uttalar dig. Sitt inte och referera till enstaka figurer som valt att stå vid sidan av det allmänt accepterade. Jämför och prata med representanter från båda sidor innan du slår fast att ni minsann förstått hur det ligger till. Ta en liten bit i taget och försök släppa sargen du håller krampaktigt i.

Sargen är alltså din (mar)dröm om att världen styrs av frimurare som byggt ett utbildningssystem för att lära oss och lura i oss falska saker om världen som vi tror blint på. Allt för att kunna stura oss och tjäna pengar och bla bla bla...
Citera
2025-08-18, 19:52
Medlem
Citat:

Jo, den vetenskapliga metoden används i allra högsta grad men det är inte tillräckligt för att övertyga dig. Varsågod, det står dig fritt att presentera dina åsikter för kunniga virologer. Om dina påståenden och resultat är tillräckligt bra kommer de att publiceras i erkända tidskrifter.

Det finns inga genvägar om man vill förändra den allmänt accepterade synen på olika vetenskapliga områden. Istället för att fortsätta upprepningar av dina mantran i denna tråd föreslår jag att du använder din energi till att kontakta de som kan virologi och har möjlighet att få ut ditt budskap.

Men, det du har att framföra måste hålla för granskning och dessutom backas upp med data.

Lycka till!
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-18 kl. 20:34.
Citera
2025-08-21, 17:48
Medlem
patrixxs avatar
Citat:

Det handlar inte om att ha en "neggig inställning" utan om att det man hävdar bekräftar att ljus/elektromagnetism består av mystiska partiklar som kan imitera vågor, vara på två ställen samtidigt och ändra beteende när de observeras, inte gör det.

Om man drar irrationella slutsatser av experimentella utfall utan att först undersöka och utesluta mer logiska förklaringar, så sysslar man inte med vetenskap och det är precis vad kvantfysiken håller på med precis som virologin.

Samtliga utfall av de modifierade dubbespalt experiment som kvantfysiken hävdar bekräftar deras mystik, kan enkelt förklaras inom våg - eter teorin. Och anledningen till att etern avskaffades med Einstein och kvantmystik var att Mickelsson - Morely experimentet visade att heliocentrismen inte stämmer. Men istället för att acceptera det drog man istället ner fysiken i ett kaninhål.
Citera
2025-08-21, 18:19
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att ha en "neggig inställning" utan om att det man hävdar bekräftar att ljus/elektromagnetism består av mystiska partiklar som kan imitera vågor, vara på två ställen samtidigt och ändra beteende när de observeras, inte gör det.

Om man drar irrationella slutsatser av experimentella utfall utan att först undersöka och utesluta mer logiska förklaringar, så sysslar man inte med vetenskap och det är precis vad kvantfysiken håller på med precis som virologin.

Samtliga utfall av de modifierade dubbespalt experiment som kvantfysiken hävdar bekräftar deras mystik, kan enkelt förklaras inom våg - eter teorin. Och anledningen till att etern avskaffades med Einstein och kvantmystik var att Mickelsson - Morely experimentet visade att heliocentrismen inte stämmer. Men istället för att acceptera det drog man istället ner fysiken i ett kaninhål.

Jo, i grunden handlar det om att inte litar på eller vill vara en del av systemet som ligger till grund för att vetenskapen hela tiden gör framsteg. Man urvärderar fortlöpande existerande resultat och nyttjar granskad och accepterad vetenskap för att ta nästa steg.

Du vet ingenting egentligen. Du plockar olika påståenden och uttalanden från udda figurer som redan valt att stå utanför den vetenskapliga sfären. Du kastar ur dig olika påståenden hela tiden men inget av dessa håller ju måttet vid närmare granskning. När du får konkreta sakfrågor eller om någon ber om seriösa referenser tystnar du.

Om du nu tycker allt vi andra här inne accepterar är skit och att du vet så mycket bättre, varför publicerar du inte dina upptäckter så att världen får veta det? Det är väl en plikt att berätta att det mesta vi tror att vi vet är fel? Det kostar både tid och pengar. Så, här inne gör det ingen nytta.

Finns ingen ursäkt egentligen. Istället för att tjata här, välj ett område, plocka isär det på detaljnivå och granska. Visa vad som är fel med den rådande terminologin på området. Skicka pappret till några experter för granskning så får vi se.
Citera
2025-08-21, 21:07
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
bla bla bla
Citat:
Istället för att tjata här, välj ett område, plocka isär det på detaljnivå och granska. Visa vad som är fel med den rådande terminologin på området. Skicka pappret till några experter för granskning så får vi se.
Exakt! Vad sägs om Patrixx att detaljdiskutera era missförstånd om månlandningen? Som jag skrivit består ert trams av retoriska tricks och missförstånd. Gå igenom det och kritisera om du kan.
'
Tex skulle det vara ruskigt kul att se en samling, genomgång, redovisning av ett representativt urval av teckningar av barn mellan säg 1950-1969 som klart och tydligt visar en likhet mellan barnens föreställningar om en månlandare och NASAs slutresultat som ni menar "ser ut som ett barn" ritat.

Nå, sätt ingång och var vetenskapliga.
Citera
2025-08-22, 07:35
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Jo, i grunden handlar det om att inte litar på eller vill vara en del av systemet som ligger till grund för att vetenskapen hela tiden gör framsteg. Man urvärderar fortlöpande existerande resultat och nyttjar granskad och accepterad vetenskap för att ta nästa steg.

Du vet ingenting egentligen. Du plockar olika påståenden och uttalanden från udda figurer som redan valt att stå utanför den vetenskapliga sfären. Du kastar ur dig olika påståenden hela tiden men inget av dessa håller ju måttet vid närmare granskning. När du får konkreta sakfrågor eller om någon ber om seriösa referenser tystnar du.

Om du nu tycker allt vi andra här inne accepterar är skit och att du vet så mycket bättre, varför publicerar du inte dina upptäckter så att världen får veta det? Det är väl en plikt att berätta att det mesta vi tror att vi vet är fel? Det kostar både tid och pengar. Så, här inne gör det ingen nytta.

Finns ingen ursäkt egentligen. Istället för att tjata här, välj ett område, plocka isär det på detaljnivå och granska. Visa vad som är fel med den rådande terminologin på området. Skicka pappret till några experter för granskning så får vi se.

Någon lär ha sagt, De flesta vill tro, få vill tänka. Dina argument kan kokas ner till att de som ifrågasätter det du tror är "dumma och motvalls". Och det blir tämligen komiskt när man inser hur goda rationella skäl det finns att ifrågasätta många av våra " heliga dogmer" som heliocentrism, rymdfart och virus.

Men visst kan man ignorera det faktumet, dock inte konsekvenserna av att göra det
Citera
2025-08-22, 11:40
Medlem
Citat:
Någon lär ha sagt, De flesta vill tro, få vill tänka. Dina argument kan kokas ner till att de som ifrågasätter det du tror är "dumma och motvalls". Och det blir tämligen komiskt när man inser hur goda rationella skäl det finns att ifrågasätta många av våra " heliga dogmer" som heliocentrism, rymdfart och virus.

Men visst kan man ignorera det faktumet, dock inte konsekvenserna av att göra det

Jag ser att du inte har några sakliga argument. Men, upp till bevis om du är så säker på vad som är rätt eller fel. Lägg fram dina teorier och bevis så att de kan granskas. Samarbeta med kunniga forskare inom respektive område för att ta fram det mest sannolika. Om det verkligen visar sig hålla kommer det att publiceras och radikalt förändra synen på vår natur.

Du kommer inte få till någon förändring genom att enbart bekkaga dig här inne. Så länge du eller dina "vänner" syns/hörs i smala forum på internet kommer ingenting att förändras, om det nu visar sig finnas felaktigheter inom den rådande synen på exempelvis virus, rymdfart eller astronomi.

Ni har givetvis bevisbördan eftersom ni vägrar acceptera det som majoriteten anser sig bevisat vara de hittills bästa förklaringsmodellerna. Alltså, ingen annan kommer göra jobbet åt er. Ni anses dessutom vara en grupp med lite kunskap och en misstänksam grundinställning. Det måste ni kompensera med utbildning och ödmjukhet. Ställ frågor hellre än att direkt påstå att saker och ting är fel.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-22 kl. 11:51.
Citera
2025-08-22, 14:17
Medlem
patrixxs avatar
"Ni har givetvis bevisbördan eftersom ni vägrar acceptera det som majoriteten anser sig bevisat vara de hittills bästa förklaringsmodellerna."

Vetenskapliga bevis och vad som är objektivt sant har inget med majoritetens åsikt att göra. Och historiskt kan vi se att det stämmer.

På 1500-talet hade ett gäng mystiker tagit över Europa och indoktrinerat dess befolkning via kyrkan att tro på allsköns dumheter. Och det tog några århundraden att komma ur det. Men nu är vi där igen fast instrumenten har i stället varit utbildning och media.

Men, men, vi gör ju i alla fall framsteg på så sätt att man numera inte blir bränd på bål för att ifrågasätta etablerade irrationella dogmer.

Och det är komiskt hur de flesta människor tillåter sig att ha en åsikt om sådant de uppenbarligen har noll koll på. Men egentligen så kvittar det mig. Vill man vara korkad så är man fri att vara det. Men det som stör mig är hur många, ofta akademiker, tillåter sig att dela med sig av sina oinsatta åsikter. Det har väl att göra med att jag själv är akademiker och anser att då har man ett extra stort ansvar att inte säga sådant man inte har täckning för. Och dessa nyttiga idioter eller vad man nu ska kalla sådana som dig och professor Adelslott är ju också väldigt farliga för gemene man eftersom ni har akademiska meriter samtidigt som ni uppriktigt tror på saker som bevisligen är felaktiga. Och det är en sak om det handlar om raketers förmåga att skapa framdrift i rymden (vilket känd fysik visar är omöjligt) men en annan om det handlar om medicin. Det är ju en fråga som bokstavligen handlar om liv eller död, hälsa eller ohälsa. Och det som blev uppenbart under Covid är att man kan få er nyttiga idioter att inte bara acceptera utan kräva övergrepp på andra människors fri och rättigheter "för den goda sakens skull".

Och jag hade säkert kunnat vara mer pragmatisk vad gäller att plocka ner er nyttiga idioters oförtjänta förtroende, men det är glädjande att se att man är långt ifrån ensam numera. Det är nästan så att man kan luta sig tillbaka och plocka fram popcornen. Det här med att virus faktiskt aldrig har bekräftats vetenskapligt är det exempelvis förbluffande många som förstår idag. Men fortsätt du att kalla oss få, dumma och enfaldiga och "det är bara ett köttsår" :-)
Citera
2025-08-22, 20:54
Medlem
Citat:
"Ni har givetvis bevisbördan eftersom ni vägrar acceptera det som majoriteten anser sig bevisat vara de hittills bästa förklaringsmodellerna."

Vetenskapliga bevis och vad som är objektivt sant har inget med majoritetens åsikt att göra. Och historiskt kan vi se att det stämmer.

På 1500-talet hade ett gäng mystiker tagit över Europa och indoktrinerat dess befolkning via kyrkan att tro på allsköns dumheter. Och det tog några århundraden att komma ur det. Men nu är vi där igen fast instrumenten har i stället varit utbildning och media.

Men, men, vi gör ju i alla fall framsteg på så sätt att man numera inte blir bränd på bål för att ifrågasätta etablerade irrationella dogmer.

Och det är komiskt hur de flesta människor tillåter sig att ha en åsikt om sådant de uppenbarligen har noll koll på. Men egentligen så kvittar det mig. Vill man vara korkad så är man fri att vara det. Men det som stör mig är hur många, ofta akademiker, tillåter sig att dela med sig av sina oinsatta åsikter. Det har väl att göra med att jag själv är akademiker och anser att då har man ett extra stort ansvar att inte säga sådant man inte har täckning för. Och dessa nyttiga idioter eller vad man nu ska kalla sådana som dig och professor Adelslott är ju också väldigt farliga för gemene man eftersom ni har akademiska meriter samtidigt som ni uppriktigt tror på saker som bevisligen är felaktiga. Och det är en sak om det handlar om raketers förmåga att skapa framdrift i rymden (vilket känd fysik visar är omöjligt) men en annan om det handlar om medicin. Det är ju en fråga som bokstavligen handlar om liv eller död, hälsa eller ohälsa. Och det som blev uppenbart under Covid är att man kan få er nyttiga idioter att inte bara acceptera utan kräva övergrepp på andra människors fri och rättigheter "för den goda sakens skull".

Och jag hade säkert kunnat vara mer pragmatisk vad gäller att plocka ner er nyttiga idioters oförtjänta förtroende, men det är glädjande att se att man är långt ifrån ensam numera. Det är nästan så att man kan luta sig tillbaka och plocka fram popcornen. Det här med att virus faktiskt aldrig har bekräftats vetenskapligt är det exempelvis förbluffande många som förstår idag. Men fortsätt du att kalla oss få, dumma och enfaldiga och "det är bara ett köttsår" :-)

Ursäkta mig men jag måste fråga,vad du yrar om?

Vem som har bevisbördan i fallen som oftast ältas härinne är ju helt odiskutabelt, eftersom den dominerande sidan redan bevisat steg för steg det som idag är rådande. Det handlar inte om en majoritets tyckande och tro. Det bygger på systematisk forskning under många år.

Det du hakar upp dig på är ju att du varken förstår eller accepterar det som den etablerade vetenskapen anser vara de bästa förklaringarna vi har i dagsläget. Du kan inte bara dra citat från olika okända personer från internet och förvänta dig att seriösa forskare ska överge det de själva anser vara den korrekta bilden.

Du har varken relevant utbildning eller rätt inställning för det du försöker åstadkomma. Du är bara bitter och misstänksam. Istället för att gå fram med med en nyfikenhet och ödmjukt be kunniga inom olika områden att förklara går du direkt på och konstaterar "det är fel, det funkar inte" osv.

Det blir lite löjligt att lyssna på hur du upprepar din bestämda åsikt om att exempelvis raketer inte fungerar i vakuum. Men när du får följdfrågan om vad som händer med de molekyler som sprids framåt inuti brännkammaren, då är du helt tyst. I 35RCB gnäller ni om att ingen tar sakfrågor med er men det här är just en sådan som du själv duckar.

Sedan kan jag inte förstå din brist på respekt för en yrkesman som Fabian Fjälling. Om du lyssnar om avsnitt 44RCB hoppas jag du skäms och kan erkänna hur dumt du beter dig. Varför tror du ni har svårt för att locka auktoriteter till podden? De har insett att det är meningslöst eftersom mottagandet kommer vara oseriöst redan från start.

En stor svaghet är att inte lyssna på människor med lång erfarenhet som försöker förklara. Fabian frågade dessutom var du läst det du påstod. Men då hade du inget svar. Efter det har du fått samma fråga upprepade gånger och även då vägrar du svara.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-22 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in