Citat:
om alla tänkte och fungerade som du så skulle vetenskapen och mänsklighetens utveckling stå still, och ingen skulle ha något intressant att säga någon.
förklara gärna vad man kan förstå utan sunt förnuft?
tips: att lita blint på experterna och rätta sig efter konsensus är inte att förstå.
sanningen är att det saknas vetenskapligt bevis för att patogena virus existerar.
förklara gärna vad man kan förstå utan sunt förnuft?
tips: att lita blint på experterna och rätta sig efter konsensus är inte att förstå.
sanningen är att det saknas vetenskapligt bevis för att patogena virus existerar.
Jag påstår inte att vi kan förstå saker utan sunt förnuft på samma sätt som vi förstår vardagliga händelser m.m. Men det finns exempelvis ett mikrokosmos som är "osynligt" för blotta ögat. För att få en förståelse för den världen krävs både teoretiska modeller och experimentella resultat som går hand i hand med teorin.
Kvantmekaniken kan användas till att förutse exempelvis olika molekylära tillstånd som man sedan bekräftar experimenellt. Det har jag själv erfarenhet av, såväl teoretiskt som praktiskt. Så jag vet vad jag pratar om här. Har man en neggig inställning till kvantfysik kan man helt enkelt inte acceptera annat än klassisk mekanik och då faller även förklaringar till mycket av det som vi alla nyttjar dagligen, GPS, laser, transistorer, dioder m.m.
Det är inte sunt förnuft som gör att jag och många andra accepterar kvantfysiken som en realitet. Det är det mest sannolika, baserat på vad vi vet efter många års utveckling av både teori och experiment. Med det vill jag säga att även om jag inte kan lägga ett specifikt molekylärt tillstånd framför dig på ett bord och peka på det stämmer modellen mycket väl med de mätbara resultaten vi har.
Det här gäller så klart många olika områden och visar enligt mig att människan utvecklats till att tänka abstrakt på vår omvärld, även när det inte handlar om gudstro etc.
Som sagt, sunt förnuft i all ära. Vi måste vara berydligt öppnare än så om vi vill komma framåt.
Om du eller andra här vill förändra synen på något ni tycker är felaktigt beskrivet så varsågoda. Utbilda er och var med och påverka från grunden. Jag är rätt så säker på att ni då kommer upptäcka att ni haft fel om det mesta.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-17 kl. 19:16.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-08-17 kl. 19:16.