2025-08-22, 19:23
Medlem
Dishys avatar
Eller blir det mest att du försöker hålla igång pratet genom att berätta om dig själv? Det är ju ett arbete i sig att hålla igång ett samtal för man vill helst inte ha pinsamma tystnader.

Ett typiskt och väldigt vanligt klagomål från damer som varit på dejt är att killen bara pratat om sig själv, som att de vill sälja in sig själva.

Vad bor du, vad jobbar du med etc räknas nog inte för det är för basic. Hur kommer det sig att du ville plugga det, har du bott utomlands, vad tyckte du om filmen etc räknas.

Ställer ni frågor, och följdfrågor baserat på svaren, eller har tjejerna rätt i att dejter ofta är en one man show? Kvinnor får så klart också svara och berätta om sina upplevelser även om jag främst vänder mig till män.
Citera
2025-08-22, 19:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Eller blir det mest att du försöker hålla igång pratet genom att berätta om dig själv? Det är ju ett arbete i sig att hålla igång ett samtal för man vill helst inte ha pinsamma tystnader.

Ett typiskt och väldigt vanligt klagomål från damer som varit på dejt är att killen bara pratat om sig själv, som att de vill sälja in sig själva.

Vad bor du, vad jobbar du med etc räknas nog inte för det är för basic. Hur kommer det sig att du ville plugga det, har du bott utomlands, vad tyckte du om filmen etc räknas.

Ställer ni frågor, och följdfrågor baserat på svaren, eller har tjejerna rätt i att dejter ofta är en one man show? Kvinnor får så klart också svara och berätta om sina upplevelser även om jag främst vänder mig till män.

Nu har jag inte dejtat på måååånga år, men har läst en del både här och på andra ställen, och jag tror att många killar/män fördärvar för sig själva just på det område som du nämner.
De vill vara måna om att marknadsföra sig själva och då blir det jag, jag, jag, med resultat att de helt enkelt inte visar något intresse för den som de dejtar.
Vem vill dejta någon som inte visar intresse för en?
Citera
2025-08-22, 19:31
Medlem
EnflygandeKos avatar
Tycker personligen det är trevligt/inteessant/roligt att få höra om hur personen är /vad hon gillar /intressen/upplevelse/åsikter osv. Tycker det är tråkigt att bara sitta och prata om mig själv

. Så försöker ställa många intressanta frågor för att se vad man har för gemensamt men också för att lära sig något intressant.

Fattar inte människor som enbart pratar om sig själva. Försöker också ställa följd frågor som öppnar upp för mer utförande svar. Inte bara ja och nej frågor.

Men ibland pratar man med "plank " som ger korta svar som stänger dörren direkt. Samt själv inte kommer med frågor /följd frågor. Dessa kvinnor är hopplösa att ha att göra med och dödar intresset direkt.
Citera
2025-08-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Tycker personligen det är trevligt/inteessant/roligt att få höra om hur personen är /vad hon gillar /intressen/upplevelse/åsikter osv. Tycker det är tråkigt att bara sitta och prata om mig själv

. Så försöker ställa många intressanta frågor för att se vad man har för gemensamt men också för att lära sig något intressant.

Fattar inte människor som enbart pratar om sig själva. Försöker också ställa följd frågor som öppnar upp för mer utförande svar. Inte bara ja och nej frågor.

Men ibland pratar man med "plank " som ger korta svar som stänger dörren direkt. Samt själv inte kommer med frågor /följd frågor. Dessa kvinnor är hopplösa att ha att göra med och dödar intresset direkt.
Precis, man låter damen briljera och nickar instämmande på allt. Lyssna speaks louder than talk.
Citera
2025-08-22, 19:55
Medlem
slagskotts avatar
Klart man ställer frågor, fan det var länge sedan man var på dejt men man blir ju nyfiken på vad den andre gör om dagarna, hur mycket personen kollar sin telefon, vilken mat som gäller, rutiner, semestermål, aktivitetsnivå, hobbies mm.

Kvinnor älskar att prata, ställer man foljdfrågor så är det bara att slurpa i sig några öl och verka intresserad
Citera
2025-08-22, 20:05
Medlem
Det riktiga tricket i sociala sammanhang (dejter, jobbintervjuer, nätverkande) är inte att själv vara intressant, utan att få den andra personen att känna sig intressant.

Det låter krasst, men sanningen är att de flesta människor är inte särskilt intressanta. Alla har vardagliga liv, samma rutiner, samma problem. Men om du får någon att uppleva att deras berättelser och åsikter har tyngd, då går de därifrån med känslan av att ni hade en fantastisk kemi.

Man skulle bli förvånad över hur lite folk egentligen lyssnar på andra. De flesta samtal består av att man väntar på sin egen tur att prata. Ändå är det extremt effektivt att bara göra det motsatta.
Citera
2025-08-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy

Du får det att låta som ett spel, som man kan spela sämre eller bättre. Så kanske det är för vissa, jag antar att du är yngre. För egen del dejtade jag 2023 och kvinnan är nu min särbo. Jag intresserade mig för henne, genuint, inget spel, och ville veta allt. Och det hade jag nog gjort om jag inte hade haft lite dåligt minne!
Citera
2025-08-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Precis, man låter damen briljera och nickar instämmande på allt. Lyssna speaks louder than talk.
Jag tycker killen ska prata minst lika mycket och helst mer
Citera
2025-08-22, 21:03
Medlem
bellusorcas avatar
Alla vet att män generellt är dåliga på att ställa frågor. Inte bara på dejter utan i alla sammanhang. Varför kan jag inte klura ut men antar att dom inte bryr sig.
Så många gånger jag vetat överlägset mer om en man än vad han vet om mig, och inte bara i romantiska relationer utan alla relationer till män. Kollegor, vänner, släkt.
Citera
2025-08-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Jag tycker killen ska prata minst lika mycket och helst mer
Kanske för att du är ointressant.
Citera
2025-08-22, 21:22
Avslutad
Jag kan komma ihåg många av de väldigt lyckade dejter jag blev bjuden på. Det var aldrig något problem att hålla pratet igång
Citera
2025-08-22, 21:27
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundskit89
Det riktiga tricket i sociala sammanhang (dejter, jobbintervjuer, nätverkande) är inte att själv vara intressant, utan att få den andra personen att känna sig intressant.

Det låter krasst, men sanningen är att de flesta människor är inte särskilt intressanta. Alla har vardagliga liv, samma rutiner, samma problem. Men om du får någon att uppleva att deras berättelser och åsikter har tyngd, då går de därifrån med känslan av att ni hade en fantastisk kemi.

Man skulle bli förvånad över hur lite folk egentligen lyssnar på andra. De flesta samtal består av att man väntar på sin egen tur att prata. Ändå är det extremt effektivt att bara göra det motsatta.

Håller med om allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in