2025-08-21, 16:08
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
följande flygbild påstås visa läget för den av polisen borttagna asfaltbiten (med däckspår) vid lekplatsen:
https://ibb.co/cCxwFzZ
Bilden länkades av "Ugglan" för några år sedan i syfte att visa exakt plats för asfaltbiten.
Stämmer den så är det strax intill vändplatsen vid Hällristningsvägen (där Helena bodde).

De vittnen som sett vit bil passera två gånger på cykelbanan vid vändplatsen sa endast att bilen hade kört varken långsamt eller fort.
Sikten kan visserligen varit skymd av träd och buskar,
men de såg bilen, men inget i förhöret tyder på att den bilen stod där däckspår hittades.

Att bilar kör på cykelbanor i bostadsområden är inte ovanligt,
av massa skäl och ursäkter som inte har med mord eller liknande att göra.

Kan det uteslutas att den bilen inte hade med Helenas försvinnandet att göra?
Verkar svårt att utesluta att bilen har med försvinnandet att göra. Antagandet att bilen har med försvinnandet att göra för att ingen hörsammat den publika kallelsen från polisen i tidningen är vansklig och bevisar inte att den var inblandad.Kan ju finnas många orsaker till att föraren inte vill ge sig tillkänna. Som t.ex att man körde på fyllan utan körkort.
Citera
2025-08-21, 16:11
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det mesta som du frågar efter har tagits upp i media.
........

återigen dessa svepande hänvisningar, nästan komiskt.

Man kan i all fall konstatera att i förhöret med de vittnena som såg en vit bil:
https://www.sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf
sägs inget om att bilen ändrar fart eller riktning eller avviker på annat sätt.

Man kan fundera på bilens rörelsemönster OM det var den bilen som avsatte däckspåren polisen sparade.
Det finns lite olika möjligheter, borde bromsljus synts? osv.
Får ta det senare.

Citat:
Din taktik verkar vara att sakta men säkert försöka så tvivel i uppgifter ................

jag gillar inte påståenden om centrala uppgifter där tydliga källor inte anges ens på direkt förfrågan,
så ja, att efterfråga ordentliga källor kan man kanske kalla för "taktik".

Så en Pernilla W m.fl. "har nämnt" byxorna och "brovittnet"...
Frågan är vad hon "nämnde"...
Där skulle länkar till artikel/dokument/video/radioprogram (med tidsangivelse) kunna ge såna svävande påståenden / hänvisningar en viss substans.
Citera
2025-08-21, 16:16
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Din taktik verkar vara att sakta men säkert försöka så tvivel i uppgifter - till och med i sådana som kommer från polisen och medierna.

Uppgifterna om byxorna har tagits upp i medierna. Journalisten Pernilla Wadebäck har nämnt byxorna specifikt i radio. I samma radioinslag tar Pernilla upp just brovittnet. Även utredaren Pelle Jenvén pratar om brovittnet i tv. För att nu ta några exempel. Nöjer du dig?

På frågan om bilens aktiviteter är mitt svar att det var mycket folk i rörelse i Mariestads centrala delar den där fina sommarnatten. Dessutom var Ekuddenvägen den enda vägen ner till Ekuddenbadet, där det var fest och camping. Där var heller ingen bra plats att stå på. Och eftersom legan med Helenas tillhörigheter hittades alldeles intill lekplatsen, tror jag att det helt enkelt var där som kroppen placerades. Att bära kroppen hela sträckan därifrån och ut till Ekuddenvägen i ett ganska mörkt och tätbevuxet skogsparti och riskera att möta en massa folk i sommarnatten hade blivit svårt och riskfyllt. Lägg till detta att gärningsmännen hade panik. (Bör ha haft, i normalfallet.) Inte svårt alls att förstå varför de körde bort till lekplatsen.
Min fetning. Journalisten Pernilla Wadebäck är bland de första på platsen på morgonen/dagen och hjälpte U.A att leta! Hon är för nära händelsen och känner de anhöriga mycket väl. Hon kan inte anses vara opartisk utan jäv. Tvärtom kan hennes journalistik vara starkt färgad av lojalitetsband till U.A.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-21 kl. 16:20.
Citera
2025-08-21, 17:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Min fetning. Journalisten Pernilla Wadebäck är bland de första på platsen på morgonen/dagen och hjälpte U.A att leta! Hon är för nära händelsen och känner de anhöriga mycket väl. Hon kan inte anses vara opartisk utan jäv. Tvärtom kan hennes journalistik vara starkt färgad av lojalitetsband till U.A.

Nej, PW åkte till UA först på eftermiddagen.
Citera
2025-08-21, 17:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vi pratar om dessa speciella byxor denna natt och ingenting annat.

Brovittnet "satte" nog dessa byxors utseende.

Teorin funkar med hela vittneskedjan från 1-8 som jag punktat upp i ett inlägg.

Jag kan inte länka upp men ta dig igenom SR P4-dok: Fallet Helena, del. 1 och del.3 först. Sedan finns ju en annan sammanfattande dokumentär: Saknad: Fallet Helena.

Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
din källa till vittnet som kanske sett Helena (och byxorna)
är alltså bara påståenden i ett (anonymt) flashbackinlägg (okänt vilket).

Och du undviker vad som enligt din teori hände EFTER din detaljerade beskrivning av händelserna vid Ekuddenvägen.
Om Helena hamnade i bråk med GM uppe vid Ekuddenvägen (nära stigen), där det inte fanns nån bostadsbebyggelse,
så blir frågan varför GM (enligt teorin) körde ner till lekplatsen där de lätt kunde bli sedda av boende?

Det tvärsäkra påståendet om unika byxor är fantasier, och kan inte beläggas.

Inget fel att spekulera, men en del skribenter försöker ge intrycket att deras påståenden backas upp av gedigna källor.

Det är ingen jävla anonym flashbackanvändare som säger detta.

Vad exakt är ditt problem ? Jag bad dig just att kolla in detta ovan. Där har du min källa. Är det svårt ?

Du verkar för övrigt väldigt AI-genererad. Har du en intakt egen hjärna att tänka med ? Hade du det och samtidigt inte var så lat så hade du inte behövt fråga så mycket.

Jag kan inte göra allt åt dig och ta allt igen endast för dig om saker som jag redan har dragit gång på gång i tråden.
Citera
2025-08-21, 19:53
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Vad exakt är ditt problem ? Jag bad dig just att kolla in detta ovan. Där har du min källa. Är det svårt ?

Du verkar för övrigt väldigt AI-genererad. Har du en intakt egen hjärna att tänka med ? Hade du det och samtidigt inte var så lat så hade du inte behövt fråga så mycket.

Jag kan inte göra allt åt dig och ta allt igen endast för dig om saker som jag redan har dragit gång på gång i tråden.

Helena gick inte över ngn jävla bro den natten din spammande jättebaby!
Helena åkte bil från Stadt fram till ev brottsplats din spammande jättebaby!
Citera
2025-08-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man ska naturligtvis ta alla inlägg med en nypa salt o inte svälja allt utan kritisk granskning. Det som får forma ens uppfattning om hur det eventuellt ligger till bör givetvis baseras på en sammanvägd bild som man får ur av allt som man sett o hört. Det är lätt att överreagera om det kommer något nytt där det påstås något som kan styrka en egna teorier.

Som någon skrev så tycker jag egentligen inte att det kommit fram något väsentlig ny fakta som med säkerhet kan styrkas o skulle stärka misstankarna mot BW. En sak som verkar säkerställt är att BW var vid Stadt vid stängningsdags och var en av de allra sista som såg o pratade med H, utöver GMs (som ev. Kan vara BW+). Detta tillsammans med hans i övrigt nära relation till H o systrarna bör naturligtvis ha föranlett att Polisen förhörde BW ganska omgående, om inte så är det inkompetent bortom all rimlighet.

Om polisen gjorde sitt jobb så stämmer inte det med GWPs uttalande om att det dröjde väldigt länge innan hans misstänkta par förhördes. Vidare att de båda gav varandra alibi vilket också skär sig med uppgiften att BWs alibi är en kvinna, ev. mamman. Om BW är skyldig o medbrottslingen en kvinna så går det iofs ihop, men det är det väl inte så många som tror. Alltså tvivlar jag än så länge på att BW är en av GWPs gubbar, o han är definitivt inte skövdepolisens mmpg. Båda kan naturligtvis ha fel.

Citat:
Vi pratar om dessa speciella byxor denna natt och ingenting annat.

Dessa byxor var av tunt bomullstyg och som du ser på bilden så är de väldigt originella, inköpta på någon grekisk ö. Det fanns ingen annan som hade sådana här byxor med detta mönster i hela Mariestad denna natt. Jag hoppas alla fattar detta om man också tittar hur dessa ser ut.

Jag kan till och med endast säga att bara det mörka partiet i fram med den lila halvcirkelformade detaljen på låret är helt unik för åtminstone Mariestad denna natt. Det räcker ganska långt om detta vittne nämner detta mörka byxben bara med denna detalj. Sedan om hon sade att det andra byxbenet var rosa med en röd rand så är det HELT KLART. Brovittnet beskrev byxorna enligt PW: "exakt så som Helenas byxor så såg ut". Så detta brovittne "satte" nog dessa byxors utseende.

Teorin funkar med hela vittneskedjan från 1-8 som jag punktat upp i ett inlägg.

Jag kan inte länka upp men ta dig igenom SR P4-dok: Fallet Helena, del. 1 och del.3 först. Sedan finns ju en annan sammanfattande dokumentär: Saknad: Fallet Helena.

Citat:

Så brovittnet är inte anonymt menar du? Eller ett falsarium? Och din källa är då vem?
Du känns helt jävla förvirrad och börjar nog bli lite orolig gissar jag... snaran dras åt lixom! Hoppas att du sover gott och inte funderar alltför mycket på vad som börjar hända i tråden😃
Citera
2025-08-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Så brovittnet är inte anonymt menar du? Eller ett falsarium? Och din källa är då vem?
Du känns helt jävla förvirrad och börjar nog bli lite orolig gissar jag... snaran dras åt lixom! Hoppas att du sover gott och inte funderar alltför mycket på vad som börjar hända i tråden😃
Exakt…idel bra inlägg från KellAlfred!
F.Bs nya påläggskalv🤔
Intressanta citat du hittat..gamla grejer känns det som. Du har studerat tråden vilket är en förutsättning för att försöka få huvudet runt det som hände denna helvetesnatt! Vissa användare är med på tåget…vissa andra är det inte!
Citera
2025-08-22, 01:14
Medlem
Xeitums inlägg var från 2021…Maj månad…tråden kändes mer dynamisk förr i tiden🤔
Lösningen finns i tråden tänker jag🧐 Jag vet att polisen har varit intresserade av F.B, samt följt tråden. Hur det är nuförtiden vet jag ej men de kanske inte kan lägga alltför många mantimmar på detta ärendet misstänker jag tyvärr!
På sistone tycker jag att tråden har ”piggat på sig” betydligt, sas🤓
Citera
2025-08-22, 01:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Precis så är det, Elgsadel är lat och kräver att andra ska göra jobbet åt honom/henne. Trots att jag svarade att Pernilla Wadebäck har sagt en sak i radion och att utredaren Pelle Jenvén har sagt en sak i tv så räcker inte det. Men se, Elgsadel får faktiskt leta upp uttalandena själv, precis som alla andra får göra. Och om man orkar söka bara liiiite, så hittar man allt i tråden.

Elgsadels taktik är att sakta ner och försöka så tvivel i uppgifter - till och med i sådana som kommer från polisen och medierna - och att försöka "tvinga" oss att lägga en massa på att svara honom/henne så vi ska tappa fart i andra änden, så att säga. I övrigt är det som vanligt: Med jämna mellanrum dyker det upp nya användarnamn som påstår sig vara "oinsatta" och så vidare med syftet att börja om från början med en massa grundfrågor. Det visar sig dock snart att de vet väldigt mycket för att vara "oinsatta". De gör det på rent jävelskap. Vi helt enkelt bara ignorerar dem!
Citera
2025-08-22, 01:46
Medlem
Litet tillägg kring Helenas färgglada och iögonfallande byxor som hon hade på sig den kväll…detta ämne har ju diskuterats flitigt i tråden och detta i samband med det så kallade ”brovittnet” naturligtvis.
Jag ger inte mkt för brovittnet, potentiella misstankar om kraftig beroendeproblematik här, har jag hört (amfetamin)🤔
Beträffande Helenas byxor så var det ju ”allmänt känt” på stan, denna kväll, att Helena bar just dessa byxor🧐
Jag tänker att något eventuellt brovittne är inte trovärdigt…denne kan lika gärna ha sett Helena på stadt, eller i anslutning vid stängning!
Detta falska vittnesmål från brovittnet kan ha iscensatts för att skydda någon annans intressen!
Helena åkte bil över bron och hoppade sannolikt in i en denna nere på Kungsgatan…sannolikt en vit/ljus bil!
Både P.U och B.W hade sina bilar parkerade i närområdet av centrum vid 02-tiden! Båda hade vita och/eller ljusa fordon.
P.U en vit Camry sedan, B.W ett mindre fordon, vit.
Citera
2025-08-22, 02:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Litet tillägg kring Helenas färgglada och iögonfallande byxor som hon hade på sig den kväll…detta ämne har ju diskuterats flitigt i tråden och detta i samband med det så kallade ”brovittnet” naturligtvis.
Jag ger inte mkt för brovittnet, potentiella misstankar om kraftig beroendeproblematik här, har jag hört (amfetamin)🤔
Beträffande Helenas byxor så var det ju ”allmänt känt” på stan, denna kväll, att Helena bar just dessa byxor🧐
Jag tänker att något eventuellt brovittne är inte trovärdigt…denne kan lika gärna ha sett Helena på stadt, eller i anslutning vid stängning!
Detta falska vittnesmål från brovittnet kan ha iscensatts för att skydda någon annans intressen!
Helena åkte bil över bron och hoppade sannolikt in i en denna nere på Kungsgatan…sannolikt en vit/ljus bil!
Både P.U och B.W hade sina bilar parkerade i närområdet av centrum vid 02-tiden! Båda hade vita och/eller ljusa fordon.
P.U en vit Camry sedan, B.W ett mindre fordon, vit.

Sprider du alla felaktigheter medvetet? Eftersom brovittnet INTE är GD, så kan du glömma ditt skitprat om missbruk! Vi i tråden vet inte vem brovittnet är, vi vet bara att Pernilla Wadebäck har dementerat GD som brovittnet. Och skäms du inte över att skriva att du hemfaller åt hörsägen?

Och sedan när skulle det ha varit "allmänt känt på stan denna kväll att Helena bar just dessa byxor"? Hur kan du med att hitta på sådant här? Har du ingen skam i kroppen?

Tror du inte att brovittnet vet var hon såg kvinnan och mannen? Gör du dig helt dum? Brovittnet har ju sagt att hon gick över bron med några andra personer när hon/de mötte kvinnan och mannen. De andra personerna är ju dessutom brovittnets vittnen! Varför skriver du sådant här? Är det en sådan totalpanik i KM-gänget nu att du/ni hittar på precis vad ni vill? Pepparkakemannen såg till att försöka plantera en helt felaktig uppgift om när Pernilla kom till Ulrika på söndagen. Jodå, vi är flera i tråden som har noterat att det pågår en förvillandekampanj i tråden sedan en tid tillbaka.

Du vet inte att Helena "åkte bil" hem. Så varför skriver du så då? Just det, ja ... Det gäller ju att få bort fokuset från KM.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-22 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in