2025-08-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Är det samma sak? Du får nog fortsätta i skolan så du lär dig argumentera osv.
Det handlar om huruvida du har rätt att gå fram till folk och klaga på deras klädsel. Konsekvenserna blir bara lite mer drastiska med en Hells Angel.

Det är för all del vanligare att män anser sig ha rätt att klaga på kvinnors klädsel vare sig det är att de har på sig för mycket eller för lite. Det handlar makt.
Citera
2025-08-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Varför har Sverige normaliserat bärandet av hijab? Varför pratar vi inte mer om att slöja/hijab är ett uttryck för en patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck? Jag tycker att det finns en skrämmande undfallenhet kring den här frågan i Sverige. I många andra europeiska länder finns det ett starkt motstånd (och i vissa fall lagstifning) mot slöjbärande.

Jag har till dags dato inte hört ETT vettigt och hållbart/vetenskapligt argument för att kvinnor inte ska kunna visa sig ute bland folk utan en slöja på huvudet.

"Vi har religionsfrihet", "Var och en ska få klä sig som hen vill", "Jag är muslim, gud vill att jag ska täcka mitt huvud", är de vanligaste argumenten för att legitimera detta uttryck för förtryck.

Jafg är fullt införstådd med att det är viktigt att i första hand konfrontera dem som står för och utövar förtrycket, dvs de män som tvingar kvinnor att bära hijab. Men varför inte också ta samtalet med de kvinnor man stöter på i vardagen som bär hijab? Och de kvinnor som syns i media som bär hijab? Varför denna totala undfallenhet?
Du kan säga precis samma sak, om alla personliga perspektiv. Du vill väl inte att folk konfronterar dig på öppen gata för alla möjliga perspektiv du själv har. Och tro mig, du kommer inte kunna försvara hälften av dom själv ens, särskilt inte emot någon som på förhand har bestämt sig för att du ska ha fel (som du själv gör här).

Den här inställningen kommer leda till bråk, rentav slagsmål, segregation, och i förlängningen en starkare lagstiftning för åsiktsfrihet och religionsfrihet för att säkra lag och ordning.
Senast redigerad av Robbinist 2025-08-20 kl. 13:40.
Citera
2025-08-20, 13:44
Medlem
indic0s avatar
Verkligen feministiskt att konfrontera kvinnor för deras klädesplagg. 🙄
Citera
2025-08-20, 13:57
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det handlar om huruvida du har rätt att gå fram till folk och klaga på deras klädsel. Konsekvenserna blir bara lite mer drastiska med en Hells Angel.

Det är för all del vanligare att män anser sig ha rätt att klaga på kvinnors klädsel vare sig det är att de har på sig för mycket eller för lite. Det handlar makt.

Tråden handlar väl om att konfrontera kvinnor med att dom bidrar till patriarkal makt i Sverige. Det handlar ju ej om att kläderna är fula som i ditt exempel.
Citera
2025-08-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Tråden handlar väl om att konfrontera kvinnor med att dom bidrar till patriarkal makt i Sverige. Det handlar ju ej om att kläderna är fula som i ditt exempel.
För naturligtvis är kvinnor så viljelösa att de aldrig kan välja ha hijab på egen hand

Sen kan du säkert komma på andra skäl att Hells Angels väst är problematisk, även om det är roligare att gå fram och klaga på att den är ful. Talar man om hur den skrämmer folk blir de bara stolta.
Citera
2025-08-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
De har ett mycket viktigt värde i deras kulturer. Och det är som mödrar.
Det finns inga som älskar sina sina mammor och kvinnor mer än muslimska män. Det är respekt man bara kan fantisera om här i Sverige.

Västerländska män har kommit längre i evolutionen och klippt navelsträngen. Det har inget med brist på respekt att göra. Det kallas att kunna tänka själv.
Citera
2025-08-20, 14:30
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indic0
Verkligen feministiskt att konfrontera kvinnor för deras klädesplagg. 🙄

Såg en gullunge för några månader sen som hasade efter sin päron klädd i HELA manga-outfiten. Verkligen. Lilltjejen var utspökad från ån topp till tå i nån rosa kreation med vingar. Kawaii-bös överallt.
Hennes päron, ett somalisk-svenskt par där morsan hade hijab och farsan rödfärgat skägg såg ut som vilka trötta föräldrar till en 13-åring som helst.

Finns få tillfällen där det här gamla röding-homot vill stå upp och sjunga nationalsången som då. Det här sekulära samhället, där kvinnor och tjejer inte tvingas in i vissa kläder funkar fan ändå. Där man får va muslim, kristen, jude, agnostiker funkar just på grund av att vi inte rycker vare sig av eller på kvinnor kläder som en hijab.

Älskar fan Sverige, ett land som än så länge inte hängett sig åt det själlöst reaktionära rycken som Norge och Danmark där dom övergett sin själ för feghet och litet pengar.
Citera
2025-08-20, 14:38
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Varför har Sverige normaliserat bärandet av hijab? Varför pratar vi inte mer om att slöja/hijab är ett uttryck för en patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck? Jag tycker att det finns en skrämmande undfallenhet kring den här frågan i Sverige. I många andra europeiska länder finns det ett starkt motstånd (och i vissa fall lagstifning) mot slöjbärande.

Jag har till dags dato inte hört ETT vettigt och hållbart/vetenskapligt argument för att kvinnor inte ska kunna visa sig ute bland folk utan en slöja på huvudet.

"Vi har religionsfrihet", "Var och en ska få klä sig som hen vill", "Jag är muslim, gud vill att jag ska täcka mitt huvud", är de vanligaste argumenten för att legitimera detta uttryck för förtryck.

Jafg är fullt införstådd med att det är viktigt att i första hand konfrontera dem som står för och utövar förtrycket, dvs de män som tvingar kvinnor att bära hijab. Men varför inte också ta samtalet med de kvinnor man stöter på i vardagen som bär hijab? Och de kvinnor som syns i media som bär hijab? Varför denna totala undfallenhet?

Ja hijab är ett vidrigt uttryck för förtryck och sexualisering av kvinnor och ibland flickor. Vet inte om det är effektivt att konfrontera de som är förtryckta dock. Kanske bättre att säga åt imamerna och gamlingarna som utöver förtrycket?
Citera
2025-08-20, 14:47
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen

De respekterar män och underkastar sig för en sak som de tycker betyder mycket mer än klädseln.

Klart som fan att att dom underkastar sig och lyder männen, annars så blir dom ju stenade till döds.
Islam är ingen religion utan en sjukdom/pandemi som måste stoppas och utrotas snarast möjligt.
Citera
2025-08-20, 15:00
Medlem
Att vuxna människor anno 2025 fortfarande tror på tomtar och troll är fan helt otroligt. Hjärntvättade mähän. Och det bidrar till så mycket förtryck och misär runt om i världen.

Ett land som Sverige borde vilja bryta sig loss helt från detta antika tänk och avskaffa religionsfrihet. Fyller inget som helst syfte. Och de som vill kan fortfarande be till vem dom vill be till, de kan bara inte kräva saker.

Landet hade mått så mycket bättre av det då det sen kan stifta lagar som rensar bort dessa mähän som är fast i det förflutna och inte vill acceptera det nya Sverige.
Dessa kvinnor som idag tvingas gå runt och täcka kroppen hade, efter en troligtvis något våldsam övergångsperiod, sedan kunnat njuta av vad det är att vara fri.

Men det är väl som vanligt hjärntvättade människor och politik som står i vägen för något sådant.
Citera
2025-08-20, 15:21
Medlem
Citat:

När vi gick en flyktingföräggning här så märkte jag att kvinnorna inte alls hade några problem med att strunta i slöjan när dom var på stan eller någon annanstans, men var noga med att ta på den innan sista hållplatsen på vägen tillbaka. Frågade varför och det var för att dom var rädda för trakasserier.
Med det sagt så är det männen du ska ge dig på och inte kvinnorna. Lycka till och berätta gärna hur det gick.
Citera
2025-08-20, 15:29
Medlem
Citat:

Att bära muslimsk sjal i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas, vår intelligens.

Undfallenheten från vår sida beror på att dessa kvinnor har Sveriges största passivt aggressiva kapital och de vet mycket väl hur de ska spela på det.

Iförd slöja i Sverige går de i bräschen för sina kulturfränder, ockupationen, och ingenstans i världen har de då så högt värde i sin egen grupp (svenska kvinnor var världens mest fria så här är kontrasten störst) som här.

Det är också att de är horor, ägda av män.
Och horor tycker vi synd om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in