Citat:
Ursprungligen postat av
Solestrolls
Varför har Sverige normaliserat bärandet av hijab? Varför pratar vi inte mer om att slöja/hijab är ett uttryck för en patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck? Jag tycker att det finns en skrämmande undfallenhet kring den här frågan i Sverige. I många andra europeiska länder finns det ett starkt motstånd (och i vissa fall lagstifning) mot slöjbärande.
Jag har till dags dato inte hört ETT vettigt och hållbart/vetenskapligt argument för att kvinnor inte ska kunna visa sig ute bland folk utan en slöja på huvudet.
"Vi har religionsfrihet", "Var och en ska få klä sig som hen vill", "Jag är muslim, gud vill att jag ska täcka mitt huvud", är de vanligaste argumenten för att legitimera detta uttryck för förtryck.
Jafg är fullt införstådd med att det är viktigt att i första hand konfrontera dem som står för och utövar förtrycket, dvs de män som tvingar kvinnor att bära hijab. Men varför inte också ta samtalet med de kvinnor man stöter på i vardagen som bär hijab? Och de kvinnor som syns i media som bär hijab? Varför denna totala undfallenhet?
Att bära muslimsk sjal i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.
Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas, vår intelligens.
Undfallenheten från vår sida beror på att dessa kvinnor har Sveriges största passivt aggressiva kapital och de vet mycket väl hur de ska spela på det.
Iförd slöja i Sverige går de i bräschen för sina kulturfränder, ockupationen, och ingenstans i världen har de då så högt värde i sin egen grupp (svenska kvinnor var världens mest fria så här är kontrasten störst) som här.
Det är också att de är horor, ägda av män.
Och horor tycker vi synd om.