• 1
  • 2
2025-08-20, 12:10
Varför har Sverige normaliserat bärandet av hijab? Varför pratar vi inte mer om att slöja/hijab är ett uttryck för en patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck? Jag tycker att det finns en skrämmande undfallenhet kring den här frågan i Sverige. I många andra europeiska länder finns det ett starkt motstånd (och i vissa fall lagstifning) mot slöjbärande.

Jag har till dags dato inte hört ETT vettigt och hållbart/vetenskapligt argument för att kvinnor inte ska kunna visa sig ute bland folk utan en slöja på huvudet.

"Vi har religionsfrihet", "Var och en ska få klä sig som hen vill", "Jag är muslim, gud vill att jag ska täcka mitt huvud", är de vanligaste argumenten för att legitimera detta uttryck för förtryck.

Jafg är fullt införstådd med att det är viktigt att i första hand konfrontera dem som står för och utövar förtrycket, dvs de män som tvingar kvinnor att bära hijab. Men varför inte också ta samtalet med de kvinnor man stöter på i vardagen som bär hijab? Och de kvinnor som syns i media som bär hijab? Varför denna totala undfallenhet?
Citera
2025-08-20, 12:15
Medlem
För att Ali Baba och hans hundra rövare kommer att misshandla dig om du trakasserar henne på det viset.
Citera
2025-08-20, 12:18
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Varför har Sverige normaliserat bärandet av hijab? Varför pratar vi inte mer om att slöja/hijab är ett uttryck för en patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck? Jag tycker att det finns en skrämmande undfallenhet kring den här frågan i Sverige. I många andra europeiska länder finns det ett starkt motstånd (och i vissa fall lagstifning) mot slöjbärande.

Jag har till dags dato inte hört ETT vettigt och hållbart/vetenskapligt argument för att kvinnor inte ska kunna visa sig ute bland folk utan en slöja på huvudet.

"Vi har religionsfrihet", "Var och en ska få klä sig som hen vill", "Jag är muslim, gud vill att jag ska täcka mitt huvud", är de vanligaste argumenten för att legitimera detta uttryck för förtryck.

Jafg är fullt införstådd med att det är viktigt att i första hand konfrontera dem som står för och utövar förtrycket, dvs de män som tvingar kvinnor att bära hijab. Men varför inte också ta samtalet med de kvinnor man stöter på i vardagen som bär hijab? Och de kvinnor som syns i media som bär hijab? Varför denna totala undfallenhet?

Ska det göras så ska det göras på rätt sätt.
Om det är några som ska konfontera dessa muslimska kvinnor så är det folk på vänstersidan om politiken, de är dom som skriker sig hesast över patriarkal hederskultur och kvinnoförtryck trots allt.

Dom har duckat denna fråga likt ninjor i årtionden nu, det är för att dom inte vill göra sin väljarbas upprörda naturligtvis. Men det hade varit klädsamt av dom att ta tag i den här frågan en gång för alla, det hade åtminstone polerat deras skenhelighet en smula...
Citera
2025-08-20, 12:25
Medlem
Prova och gå fram till en Hells Angels istället och ta samtalet varför de har på sig sådana där fula skinnvästar.
Citera
2025-08-20, 12:35
Medlem
FNLSs avatar
Du har aldrig brytt dig om dessa människor. Varför just om detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls

Citera
2025-08-20, 12:41
Medlem
llundberg57s avatar
Det är en bra idé! Vi ska jävlas med muslimer så mycket som möjligt.
Citera
2025-08-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Man fattar varför du gillar horor, eftersom du inte kan få en kvinna på ett normalt sätt.

Prostitution gör att världen går under. Ditt lilla Sverige kommer förvandlas till en arabstat för att massa svenska kvinnor springer runt och horar sig i stället för att föda barn. Njut av förfallet!

Hur går världen under pga horor? Tror du de smittar med farligt horvirus?
Om Sverige blir en arabstat kommer det knappast att finnas horor.
Har din fantasitjej gjort slut?
Har mamma varit dum?
Har du glömt ta din medicin?
Har din gode man semester?
Citera
2025-08-20, 12:46
Medlem
anomaligns avatar
Så för att hjälpa arabiska kvinnor från en förtryckande patriarkala struktur som kräver att de bär hijab tänker du, TS, dig att man ska börja trakassera dem i offentligheten? Att man ska ska göra exakt samma sak som de officiella och inofficiella moralpoliser, pojkar och män, som upprätthåller den förtryckande strukturen och håller koll på kvinnorna och straffar dem om de inte "sköter sig" och skyler sitt hår ordentligt.

Låter lite som att du inte förstår problemet utan bara riskerar göra saken värre.
Citera
2025-08-20, 12:55
Medlem
kalkryggars avatar
Det är faktiskt ganska obegripligt eftersom det är grovt kränkande mot kvinnor hela det synsättet. Själva kränkningen ligger definierat i islam.

Men av någon anledning så går hela vänstersnusk-rörelsen och feministtramset i försvar för islam och muslimer vad de än gör. Så fort någon tar upp frågan så är de nazister, fascister och kvinnohatare.

Helt obegripligt, men så är det.

Det borde naturligtvis vara förbjudet med religiösa uttryck i skolan och i offentliga yrken. En polis eller en som kör buss till exempel ska inte få bära religiösa uttryck. Men en som står i Pressbyrån ska få det.

Vi borde också satsa mer på att totalt förbjuda religion i skolan och så måste skolan också bli fungerande. Vi måste veta att alla som gått igenom skolan med godkända betyg kan redogöra för varför religionen är trams.

Citat:
Bara för du är en slyna som vill visa fittan öppet så betyder det inte att kvinnor i andra kulturer vill det.

De respekterar män och underkastar sig för en sak som de tycker betyder mycket mer än klädseln.
Det är deras gener som kommer föras vidare, inte dina slynaktiga gener.

WTF! Har muslimska kvinnor fittan i huvudet? För det är väl ändå där slöjan sitter.

Du låter verkligen inte som att du har alla indianer i kanoten.
Citera
2025-08-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är faktiskt ganska obegripligt eftersom det är grovt kränkande mot kvinnor hela det synsättet. Själva kränkningen ligger definierat i islam.

Men av någon anledning så går hela vänstersnusk-rörelsen och feministtramset i försvar för islam och muslimer vad de än gör. Så fort någon tar upp frågan så är de nazister, fascister och kvinnohatare.

Helt obegripligt, men så är det.

Det borde naturligtvis vara förbjudet med religiösa uttryck i skolan och i offentliga yrken. En polis eller en som kör buss till exempel ska inte få bära religiösa uttryck. Men en som står i Pressbyrån ska få det.

Vi borde också satsa mer på att totalt förbjuda religion i skolan och så måste skolan också bli fungerande. Vi måste veta att alla som gått igenom skolan med godkända betyg kan redogöra för varför religionen är trams.

WTF! Har muslimska kvinnor fittan i huvudet? För det är väl ändå där slöjan sitter.

Du låter verkligen inte som att du har alla indianer i kanoten.

Muslimska kvinnor bär slöja och föder mer barn än slynaktiga svenska kvinnor.

Ser du något samband?
Citera
2025-08-20, 13:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Muslimska kvinnor bär slöja och föder mer barn än slynaktiga svenska kvinnor.

Ser du något samband?

Du menar att det har med slöjan att göra? I så fall skulle jag vilja argumentera för att du har helt fel.

Det har med de manliga muslimska strukturerna att göra där kvinnan ses som en trasdocka utan något speciellt värde. Kvinnan ses som mannens ägodel mer eller mindre.

Så frågan varför feministtramset inte protesterar högljutt mot detta är mycket märkligt. Till och med när kvinnor som är uppväxta under förnedringen tar upp förtrycket de varit utsatta för så står vänstersnusket och kallar dem för rasister. Helt sjukt.
Citera
2025-08-20, 13:24
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Prova och gå fram till en Hells Angels istället och ta samtalet varför de har på sig sådana där fula skinnvästar.

Är det samma sak? Du får nog fortsätta i skolan så du lär dig argumentera osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in