• 1
  • 2
2025-08-20, 12:35
Bannlyst
Är det fler som experimenterat med att öppna kapslarna både med medicin och hälsokost för att slippa krånglig mage?

I hälsokost verkar det vara gelatin och cellulosa (om jag minns rätt) i kapslarna.

Var hittar jag vad mediciners kapslar innehåller?
Har någon samma problem med magen gällande kapslarna?
Citera
2025-08-20, 12:36
Medlem
SysterMorbids avatar
De ligger ofta i kapslar för att upptaget ska bli rätt. Vissa kapslara innehåll kan orsaka skada om de inte intas hela.
Citera
2025-08-20, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
Är det fler som experimenterat med att öppna kapslarna både med medicin och hälsokost för att slippa krånglig mage?

I hälsokost verkar det vara gelatin och cellulosa (om jag minns rätt) i kapslarna.

Var hittar jag vad mediciners kapslar innehåller?
Har någon samma problem med magen gällande kapslarna?

Så gör man inte. En grundregel. Läs på förpackningen.
Citera
2025-08-20, 13:09
Medlem
litenbokstavs avatar
det är tyvärr inte bra att göra så
Citera
2025-08-20, 14:42
Moderator
Maviels avatar
Bäst är att fråga på apotek - det finns läkemedel där man kan dela på kapslarna och ta innehållet. Men det är vanligare att det inte går - och vissa läkemedel kan ge rätt obehagliga effekter om man gör så - ett exempel är dalacinkapslar som man inte bör dela.
Citera
2025-08-20, 14:57
Moderator
VitKallas avatar
I bipacksedeln till läkemedlet kan du hitta info om vilka hjälpmedel som finns.
Citera
2025-08-20, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
det är tyvärr inte bra att göra så

Vad kan hända?

Har en medicin som jag tar dagligen, Elvanse.
Utan kapsel = inga problem.
Med kapsel = halsbränna, ibland magknip.
Citera
2025-08-20, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
De ligger ofta i kapslar för att upptaget ska bli rätt. Vissa kapslara innehåll kan orsaka skada om de inte intas hela.

Att dom löses upp i en speciell hastighet?
Citera
2025-08-20, 21:59
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Att dom löses upp i en speciell hastighet?

Eller att de ska lösas upp i tex tarm istället för magsäck. Delar du kapslar kan du exempelvis få biverkningar eller skador i mun och svalg.
Citera
2025-08-20, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Eller att de ska lösas upp i tex tarm istället för magsäck. Delar du kapslar kan du exempelvis få biverkningar eller skador i mun och svalg.

Ajdå!
Min läkare sa förvisso att jag kunde hälla ut innehållet på en sked yoghurt och det har jag gjort ibland.
Men på senare tid har jag experimenterat att svälja innehållet utan någon mat. Alltså 30 min efter lunch, eller 30 minuter innan.

Mina "hårda" tabletter (korttidsverkande ADHD-medicin) tar jag alltid mellan maten.
Men det rekommenderade läkaren tom.
Citera
2025-08-20, 22:13
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ajdå!
Min läkare sa förvisso att jag kunde hälla ut innehållet på en sked yoghurt och det har jag gjort ibland.
Men på senare tid har jag experimenterat att svälja innehållet utan någon mat. Alltså 30 min efter lunch, eller 30 minuter innan.

Mina "hårda" tabletter (korttidsverkande ADHD-medicin) tar jag alltid mellan maten.
Men det rekommenderade läkaren tom.

Har din läkare sagt att det är okej så är det okej. Denne kanske bedömer att det är bättre att du tillförser dig en låg dos av ditt läkemedel kontra risken att du inte tar den alls.

Sen så är dom är inkapslade av en anledning. En del för att dom exempelvis tas upp i tolvfingertarmen och skulle förstöras helt av magsyran osv etc.
Ta dom som du ska om du kan. Bolla med läkaren om du inte kan, hen verkar rätt vettig
Citera
2025-08-20, 22:15
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Trams och inbillning. Det handlar om en liten klick gelatin eller någon liknande substans för att förpacka medicinen i en sväljbar dos. Det här är psykosomatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in